2016-04-08 06:00

2016-04-08 06:00

Fel paket – trots att hon visade legitimation

KARLSTAD: Lampa i stället för gardin

När Marina Larsson hämtade ut sitt paket hos ombudet, visade hon upp sin avisering och legitimation. Trots det fick hon till sin förvåning någon annans beställning.

– Det hade kunnat vara vad som helst i paketet. Nu var det bara en lampa i stället för gardinerna jag beställt, men det känns otryggt att det kan hända, säger Marina Larsson.

Legitimation och en avisering är något som krävs när ett paket ska hämtas ut hos ombud. Utan någon giltig id-handling ska det inte gå att hämta ut sitt paket, eller som i Marina Larssons fall, någon annans.

– Det går ju inte att skicka in någon annan person för att hämta ut något som står skrivet i mitt namn. Så det här var första gången det blivit väldigt fel, säger hon.

När hon insåg att det inte var hennes paket gick hon tillbaka till ombudet för att lämna in det.

– Jag gick tillbaka dit samma dag och sa som det var. De hade inga svar på vad som gått snett, så jag fick ringa till Jotex för att efterlysa mitt paket. Det hela var väldigt märkligt, säger Marina Larsson.

Nu har hon efter många samtal fått hem sina gardiner, men känner fortfarande en olustig känsla kring säkerheten för paketuthämtning.

– Man tror ju att det ska vara väldigt säkert, då legitimation krävs, men tydligen inte, säger hon.

Per Mossberg, kommunikationsdirektör på PostNord, tycker att händelsen är beklaglig.

– Det ska inte kunna ske, då vi är väldigt noga med att allt stämmer överens innan man lämnar ut försändelsen, säger Per Mossberg.

Är det här något som händer ofta?

– Nej, det händer nästan aldrig. Vi får mer missnöje över att vi är för petiga när det gäller legitimation och att det ska vara rätt namn. Det kan bli besvärligt om förnamnet är utbytt mot ett smeknamn, som Hasse i stället för Hans. Men det är för våra kunder vi är noga med uppgifterna, så det inte ska ske sånt här, säger han.

Vad kan ha gått snett i det här fallet?

– Det är svårt att svara på exakt var i kedjan misstaget skett. Antingen ligger det på ombudet eller hos oss. Utan att veta alla detaljer så låter det som ett mänskligt misstag, där fel paket har tagits inne på lagret. Det är genant för oss, säger Per Mossberg.

– Det hade kunnat vara vad som helst i paketet. Nu var det bara en lampa i stället för gardinerna jag beställt, men det känns otryggt att det kan hända, säger Marina Larsson.

Legitimation och en avisering är något som krävs när ett paket ska hämtas ut hos ombud. Utan någon giltig id-handling ska det inte gå att hämta ut sitt paket, eller som i Marina Larssons fall, någon annans.

– Det går ju inte att skicka in någon annan person för att hämta ut något som står skrivet i mitt namn. Så det här var första gången det blivit väldigt fel, säger hon.

När hon insåg att det inte var hennes paket gick hon tillbaka till ombudet för att lämna in det.

– Jag gick tillbaka dit samma dag och sa som det var. De hade inga svar på vad som gått snett, så jag fick ringa till Jotex för att efterlysa mitt paket. Det hela var väldigt märkligt, säger Marina Larsson.

Nu har hon efter många samtal fått hem sina gardiner, men känner fortfarande en olustig känsla kring säkerheten för paketuthämtning.

– Man tror ju att det ska vara väldigt säkert, då legitimation krävs, men tydligen inte, säger hon.

Per Mossberg, kommunikationsdirektör på PostNord, tycker att händelsen är beklaglig.

– Det ska inte kunna ske, då vi är väldigt noga med att allt stämmer överens innan man lämnar ut försändelsen, säger Per Mossberg.

Är det här något som händer ofta?

– Nej, det händer nästan aldrig. Vi får mer missnöje över att vi är för petiga när det gäller legitimation och att det ska vara rätt namn. Det kan bli besvärligt om förnamnet är utbytt mot ett smeknamn, som Hasse i stället för Hans. Men det är för våra kunder vi är noga med uppgifterna, så det inte ska ske sånt här, säger han.

Vad kan ha gått snett i det här fallet?

– Det är svårt att svara på exakt var i kedjan misstaget skett. Antingen ligger det på ombudet eller hos oss. Utan att veta alla detaljer så låter det som ett mänskligt misstag, där fel paket har tagits inne på lagret. Det är genant för oss, säger Per Mossberg.

  • Robert Nilsson