2016-04-05 16:32

2016-04-06 09:13

Dags för sommarsulorna

TRAFIK: Den 15 april ska dubben av

Nu är det högsäsong för däckverkstäderna.
Det tvättas, byts och dras åt bultar.
Inom kort ska vägarna vara fria från dubbdäck.

April är den mest hektiska månaden på året för däckmontörerna berättar Lucas Eriksson som jobbar på Däckia Säterivägen. På två veckor sker ungefär 250 däckbyten per dag i företagets två verkstäder i Karlstad.

Den andra däckbytesperioden, alltså inför vintern, är lugnare.

– Då har man två månader på sig.

Det stora trycket på verkstäderna gör att personalstyrkan temporärt måste utökas.

– Vi är sex ordinarie och har uppemot 15 extragubbar inne, säger Peter Sundin, platschef på Däckia i Karlstad.

Överraskar

Den verkstad som NWT besökte är också ett så kallat däckhotell.

Vad är det för fördelar med att ha däcken på hotell?

– Du slipper lyfta, säger Lucas Eriksson och fortsätter:

– Du kommer hit, tar en kaffe och åker härifrån.

Förutom förvaringen så håller verkstaden koll på däckens skick.

– Det är främst när de lämnas in som vi kollar, sen kan vi ringa under lågsäsong och berätta för kunderna att däcken är slitna, säger Lucas Eriksson.

Vilket överraskar många kunder.

– De säger ”Oj, är de så slitna, det trodde jag inte”. Personligen tycker jag att däck ska vara fräscha.

Det innebär att däcken ska bytas ungefär vart tionde år.

Hos kedjan byter man ut runt 7 000 däck per år. Vad händer med de som kasseras?

– De går på återvinning och blir till exempel ljudvallar eller mals ner. Det finns mycket man kan använda dem till, säger Peter Sundin.

Tvätta däcken

Bilarna rullar in och ut i en strid  ström i verkstaden. Vinterdäcken tas av, märks, tvättas och märks på nytt för att sedan ställas undan.

Om man byter däcken själv hemma på garageuppfarten, vad ska man tänka på?

– Att tvätta av dem. Har de kvar saltet så drar det in sig i gummit. Sedan ska de förvaras mörkt och svalt, då håller de längre, säger Lucas Eriksson.

Däck på fälg ska staplas eller hängas, inte ställas upp. Tas fälgen bort så ska de ställas upp och roteras då och då. Lösa däck ska varken hängas eller staplas.

När de fräscha sommarsulorna plockats fram och satts på är det en sak som många glömmer att göra. Nämligen att efterdra däcken.

– Det är jätteviktigt. Annars finns det en risk att bultarna lossnar. Här säger vi till alla kunder att komma tillbaka efter fyra till tio mil så fixar vi det. Det är också viktigt att inte dra åt för hårt, säger Lucas Eriksson.

April är den mest hektiska månaden på året för däckmontörerna berättar Lucas Eriksson som jobbar på Däckia Säterivägen. På två veckor sker ungefär 250 däckbyten per dag i företagets två verkstäder i Karlstad.

Den andra däckbytesperioden, alltså inför vintern, är lugnare.

– Då har man två månader på sig.

Det stora trycket på verkstäderna gör att personalstyrkan temporärt måste utökas.

– Vi är sex ordinarie och har uppemot 15 extragubbar inne, säger Peter Sundin, platschef på Däckia i Karlstad.

Överraskar

Den verkstad som NWT besökte är också ett så kallat däckhotell.

Vad är det för fördelar med att ha däcken på hotell?

– Du slipper lyfta, säger Lucas Eriksson och fortsätter:

– Du kommer hit, tar en kaffe och åker härifrån.

Förutom förvaringen så håller verkstaden koll på däckens skick.

– Det är främst när de lämnas in som vi kollar, sen kan vi ringa under lågsäsong och berätta för kunderna att däcken är slitna, säger Lucas Eriksson.

Vilket överraskar många kunder.

– De säger ”Oj, är de så slitna, det trodde jag inte”. Personligen tycker jag att däck ska vara fräscha.

Det innebär att däcken ska bytas ungefär vart tionde år.

Hos kedjan byter man ut runt 7 000 däck per år. Vad händer med de som kasseras?

– De går på återvinning och blir till exempel ljudvallar eller mals ner. Det finns mycket man kan använda dem till, säger Peter Sundin.

Tvätta däcken

Bilarna rullar in och ut i en strid  ström i verkstaden. Vinterdäcken tas av, märks, tvättas och märks på nytt för att sedan ställas undan.

Om man byter däcken själv hemma på garageuppfarten, vad ska man tänka på?

– Att tvätta av dem. Har de kvar saltet så drar det in sig i gummit. Sedan ska de förvaras mörkt och svalt, då håller de längre, säger Lucas Eriksson.

Däck på fälg ska staplas eller hängas, inte ställas upp. Tas fälgen bort så ska de ställas upp och roteras då och då. Lösa däck ska varken hängas eller staplas.

När de fräscha sommarsulorna plockats fram och satts på är det en sak som många glömmer att göra. Nämligen att efterdra däcken.

– Det är jätteviktigt. Annars finns det en risk att bultarna lossnar. Här säger vi till alla kunder att komma tillbaka efter fyra till tio mil så fixar vi det. Det är också viktigt att inte dra åt för hårt, säger Lucas Eriksson.

Kort om vinterdäck

Dubbdäck får användas perioden 1 oktober–15 april. Det är dock lagligt med dubbdäck efter 15 april (och före 1 oktober) om det råder vinterväglag. Vilket innebär snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Även vägrenen räknas till vägbanan.

Det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt.

Källa: polisen.se