2016-03-29 16:47

2016-03-29 16:47

"Kräv pengarna tillbaka"

KARLSTAD: Konkurrenskommissionen om miljonerna till Frankfurtflyget

Kommunen borde kräva att få tillbaka de 20 miljoner kronor som BMI fått till Frankfurtflyget.
Anser Konkurrenskommissionen och påminner om att bidraget strider mot kommunallagen och EU-reglerna.

Det är nu över ett år sedan förvaltningsrättens dom kom. Där konstaterades att pengarna som det brittiska flygbolaget BMI fått av kommunen dels är ett olagligt kommunalt statsstöd, dels strider mot EU:s statsstödsregler.

Kräva tillbaka

– Kommunen bör kräva att pengarna betalas tillbaka, lyder kommissionens slutsats efter att ha utrett och analyserat upplägget.

Av kammarrätten fick inte kommunen prövningstillstånd varför man hoppas att Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ärendet. Därifrån meddelas nu att någon beredning av ärendet inte är påbörjad.

– Vi får vänta på ett slutligt avgörande. Och ska komma ihåg att Konkurrenskommissionen inte tillhör rättsväsendet, säger kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M).

Det var NWT som avslöjade att syftet med att bilda Värmlands Näringslivsutveckling AB, VNAB, var att få fram den förlustgaranti som BMI krävde för att starta flyglinjen.

Aktieägartillskott

Det handlar inte bara om aktieägartillskottet på 14,45 miljoner från Stadshus AB till VNAB som sedan slussades vidare till BMI. Sammanlagt rör det sig om åtminstone runt 20 miljoner, menar kommissionen.

Flygplatsavgifter och personalövernattningar som inte betalats och kontantutbetalningar på 4,6 miljoner. Hangarbygget för drygt 7 miljoner oräknat.

Kommunen har stått för nästan hela finansieringen. Näringslivet som genom Handelskammaren fått aktiemajoritet i bolaget, skulle bidra med hälften. VIa en så kallad tick, en frivillig avgift på 150 kronor per biljett.

Fullsatta plan

– Vilket skulle kräva 93 300 frivilliga ticks. Motsvarande fullsatta plan, två gånger om dagen i båda riktningarna. I två år, skriver kommissionen.

1,1 miljoner har näringslivet bidragit med.

Konkurrenskommissionen är en samling jurister, oberoende experter som stiftelsen Den nya välfärden inrättat. Uppdraget är att utreda och uppmärksamma ärenden där offentligt finansierade organ snedvrider konkurrensen.

Det är nu över ett år sedan förvaltningsrättens dom kom. Där konstaterades att pengarna som det brittiska flygbolaget BMI fått av kommunen dels är ett olagligt kommunalt statsstöd, dels strider mot EU:s statsstödsregler.

Kräva tillbaka

– Kommunen bör kräva att pengarna betalas tillbaka, lyder kommissionens slutsats efter att ha utrett och analyserat upplägget.

Av kammarrätten fick inte kommunen prövningstillstånd varför man hoppas att Högsta förvaltningsdomstolen tar upp ärendet. Därifrån meddelas nu att någon beredning av ärendet inte är påbörjad.

– Vi får vänta på ett slutligt avgörande. Och ska komma ihåg att Konkurrenskommissionen inte tillhör rättsväsendet, säger kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M).

Det var NWT som avslöjade att syftet med att bilda Värmlands Näringslivsutveckling AB, VNAB, var att få fram den förlustgaranti som BMI krävde för att starta flyglinjen.

Aktieägartillskott

Det handlar inte bara om aktieägartillskottet på 14,45 miljoner från Stadshus AB till VNAB som sedan slussades vidare till BMI. Sammanlagt rör det sig om åtminstone runt 20 miljoner, menar kommissionen.

Flygplatsavgifter och personalövernattningar som inte betalats och kontantutbetalningar på 4,6 miljoner. Hangarbygget för drygt 7 miljoner oräknat.

Kommunen har stått för nästan hela finansieringen. Näringslivet som genom Handelskammaren fått aktiemajoritet i bolaget, skulle bidra med hälften. VIa en så kallad tick, en frivillig avgift på 150 kronor per biljett.

Fullsatta plan

– Vilket skulle kräva 93 300 frivilliga ticks. Motsvarande fullsatta plan, två gånger om dagen i båda riktningarna. I två år, skriver kommissionen.

1,1 miljoner har näringslivet bidragit med.

Konkurrenskommissionen är en samling jurister, oberoende experter som stiftelsen Den nya välfärden inrättat. Uppdraget är att utreda och uppmärksamma ärenden där offentligt finansierade organ snedvrider konkurrensen.