2016-03-21 06:00

2016-03-21 08:44

För höga priser är inte problemet

VÄRMLAND: Konsum Värmlands vd om krisen

6 april förväntas Konsum Värmlands förvaltningsråd fatta beslut om att sparka 170 av 339 anställda vid huvudkontoret och dagligvarucentralen. I bokslutet för 2015 redovisas ett negativt rörelseresultat för fjärde året i rad.
Hur blev det så illa? Vd:n Tomas Sjölander tror inte att det beror på prissättningen.

– Konsum Värmland har Pekås som segment för att möta den kundgrupp som efterfrågar just ett lågt pris. I övrigt kan jag inte påstå att jag tycker att vi har för höga priser jämfört med konkurrenterna. Vi jobbar på lite olika sätt kring det där, och det finns artiklar som är både uppåt och neråt i prisbilden mot övriga. Överlag är det inte för höga priser som är problemet, tror jag, säger Tomas Sjölander.

Konsum Värmland har några tuffa år bakom om sig, och Sjölander kom in som vd i en omvälvande tid.

– Det första jag gjorde var att genomföra en ny lägesanalys – hur kommer vi till bukt med allt det här?

Och vad kom du fram till?

– Vi har redan gjort en hel del. Bland annat lokaliserade vi elva butiker som gick med underskott, tre av dem har stängts. Vi har också bland annat sålt vår fastighet på Bergvik för att kunna koncentrera oss på vår kärnverksamhet. Jag tror att vi allt för länge har frångått den. Vårt huvuduppdrag är att bedriva dagligvaruhandel.

Ingår att driva egen chark och bageri i huvuduppdraget, eller är det delar ni kommer att se över?

– Charken och bageriet är hörnpelare för oss, och är verkligen ingen belastning. Tvärtom gynnar de delarna oss och är två starka och viktiga varumärken. Egna, lokalproducerade produkter är ett mervärde och en klar konkurrensfördel.

Stark konkurrens

Enligt Tomas Sjölander har ledningen tidigare reagerat för långsamt när siffrorna sjunkit.

– Åtgärder har inte vidtagits i tid, och kostnaderna har inte anpassats tillräckligt väl.

Vad tänker du kring konkurrensen?

– Det finns en stark konkurrens i Värmland, och aktörerna är många och i vissa fall stora. Jag vill inte nämna några namn. Men vi är många som ska dela på samma omsättning. Det senaste halvåret har dock varit framgångsrikt för oss med en positiv försäljningsutveckling inom alla våra koncept. Vi fick dessutom 3 773 nya medlemmar under 2015. Så det går åt rätt håll.

Räknar man bort de medlemmar Konsum Värmland förlorade under 2015 så återstår ett medlemsplus på 2 450.

Stor investering

På Bergvik köpcenter har Konsum Värmland satsat cirka 200 miljoner kronor på en ombyggnad av flaggbutiken Coop Forum. Det är bolagets enskilt största investering någonsin. Men än så länge har inte ombyggnationen gett riktigt den effekt man hoppades på.

Varför lyfter inte butiken?

– Till stor del har det hittills berott på att vi haft en byggarbetsplats utanför. Det har varit dåligt med parkeringar och folk har fått leta sig in i butiken. Det börjar bli bättre nu, och försäljningen går åt rätt håll. Jag är inte orolig, säger Tomas Sjölander.

Du framstår som väldigt lugn i en svår situation– är du verkligen så positiv?

– Jag ser mycket positivt på framtiden och tror starkt på företaget, annars hade jag inte kunnat sitta som vd. Konsum Värmland behövs i Värmland och vi kommer att må bra igenom inom ett par år, det är jag övertygad om.

– Konsum Värmland har Pekås som segment för att möta den kundgrupp som efterfrågar just ett lågt pris. I övrigt kan jag inte påstå att jag tycker att vi har för höga priser jämfört med konkurrenterna. Vi jobbar på lite olika sätt kring det där, och det finns artiklar som är både uppåt och neråt i prisbilden mot övriga. Överlag är det inte för höga priser som är problemet, tror jag, säger Tomas Sjölander.

Konsum Värmland har några tuffa år bakom om sig, och Sjölander kom in som vd i en omvälvande tid.

– Det första jag gjorde var att genomföra en ny lägesanalys – hur kommer vi till bukt med allt det här?

Och vad kom du fram till?

– Vi har redan gjort en hel del. Bland annat lokaliserade vi elva butiker som gick med underskott, tre av dem har stängts. Vi har också bland annat sålt vår fastighet på Bergvik för att kunna koncentrera oss på vår kärnverksamhet. Jag tror att vi allt för länge har frångått den. Vårt huvuduppdrag är att bedriva dagligvaruhandel.

Ingår att driva egen chark och bageri i huvuduppdraget, eller är det delar ni kommer att se över?

– Charken och bageriet är hörnpelare för oss, och är verkligen ingen belastning. Tvärtom gynnar de delarna oss och är två starka och viktiga varumärken. Egna, lokalproducerade produkter är ett mervärde och en klar konkurrensfördel.

Stark konkurrens

Enligt Tomas Sjölander har ledningen tidigare reagerat för långsamt när siffrorna sjunkit.

– Åtgärder har inte vidtagits i tid, och kostnaderna har inte anpassats tillräckligt väl.

Vad tänker du kring konkurrensen?

– Det finns en stark konkurrens i Värmland, och aktörerna är många och i vissa fall stora. Jag vill inte nämna några namn. Men vi är många som ska dela på samma omsättning. Det senaste halvåret har dock varit framgångsrikt för oss med en positiv försäljningsutveckling inom alla våra koncept. Vi fick dessutom 3 773 nya medlemmar under 2015. Så det går åt rätt håll.

Räknar man bort de medlemmar Konsum Värmland förlorade under 2015 så återstår ett medlemsplus på 2 450.

Stor investering

På Bergvik köpcenter har Konsum Värmland satsat cirka 200 miljoner kronor på en ombyggnad av flaggbutiken Coop Forum. Det är bolagets enskilt största investering någonsin. Men än så länge har inte ombyggnationen gett riktigt den effekt man hoppades på.

Varför lyfter inte butiken?

– Till stor del har det hittills berott på att vi haft en byggarbetsplats utanför. Det har varit dåligt med parkeringar och folk har fått leta sig in i butiken. Det börjar bli bättre nu, och försäljningen går åt rätt håll. Jag är inte orolig, säger Tomas Sjölander.

Du framstår som väldigt lugn i en svår situation– är du verkligen så positiv?

– Jag ser mycket positivt på framtiden och tror starkt på företaget, annars hade jag inte kunnat sitta som vd. Konsum Värmland behövs i Värmland och vi kommer att må bra igenom inom ett par år, det är jag övertygad om.