2016-03-18 19:13

2016-03-18 19:13

Nu startar Digitalakademin

VÄRMLAND: Ninetech leder utbildningen

Om några veckor startar Digitalakademin sitt arbete i Värmland. IT-företaget Ninetech, Karlstad, har av grundarna, Almi-koncernen och Google, utsetts att leda utbildningen.
- Vi brinner för den här satsningen. Jag hoppas att många mindre och medelstora företag tar chansen och deltar, sa Peter Ljunglöf, Ninetech, vid presentation av utbildningsprogrammet.

Enligt Lars Mårdbrant, Almi-koncernen, kommer över 5 000 svenska småföretag att delta i utbildningen.

- På det här sättet skall vi få fart på digitaliseringen i landet. Varje utbildningspaket har fyra moduler och inleds med en inspirerande kickoff där företagare får möta både experter och andra företagare.

Det handlar om en kostnadsfri utbildning.

Valet

Hur har företagen som skall leda utbildningen valts ut? Har det skett någon typ av upphandling?

- Nej det har det inte. Vi har på olika orter valt att vända oss till IT-företag med stor kunskap kring digitaliseringen. I Värmland föll valet på Ninetech, säger Jonas Wallentin, chefsanalytiker i Google Sverige.

Anna Lundmark Lundbergh, vd i Almi Värmland, menar att utbildningen är oerhört viktig.

- Vi hoppas på stor uppslutning.

Varför sker inte digitaliseringen bredare?

- Det har vi fått svar på. Många småföretag ser inte värdet av att digitalisera sina verksamheter, de saknar digital kompetens och de saknar tid. Nu skall vi ändra på detta och sätta högsta fart.

Bra exempel

Två värmländska företag som tagit det här med digitaliseringen på allvar är Branäs-gruppen och Bergqvists Skor.

- Vi har lagt ned rätt stora resurser på digitaliseringen. Det handlar bland annat om en ny app som gör att våra kunder visuellt kan se sig omkring i våra anläggningar och de kan beställa skidutrustning innan de åker till anläggningarna. Appen får också betydelse för att korta liftköerna.

Thomas Bergqvist är vd i Bergqvists Skor.

- Vi tror att satsningen på nätbutiken har bidragit till att vi i fjol sålde bättre än branschen i övrigt. Men jag kanske bör tillägga att alla som besöker nätbutiken inte samtidigt lägger en order. Många kollar på nätet och besöker sedan de traditionella butikerna för att genomföra affären.

Enligt Lars Mårdbrant, Almi-koncernen, kommer över 5 000 svenska småföretag att delta i utbildningen.

- På det här sättet skall vi få fart på digitaliseringen i landet. Varje utbildningspaket har fyra moduler och inleds med en inspirerande kickoff där företagare får möta både experter och andra företagare.

Det handlar om en kostnadsfri utbildning.

Valet

Hur har företagen som skall leda utbildningen valts ut? Har det skett någon typ av upphandling?

- Nej det har det inte. Vi har på olika orter valt att vända oss till IT-företag med stor kunskap kring digitaliseringen. I Värmland föll valet på Ninetech, säger Jonas Wallentin, chefsanalytiker i Google Sverige.

Anna Lundmark Lundbergh, vd i Almi Värmland, menar att utbildningen är oerhört viktig.

- Vi hoppas på stor uppslutning.

Varför sker inte digitaliseringen bredare?

- Det har vi fått svar på. Många småföretag ser inte värdet av att digitalisera sina verksamheter, de saknar digital kompetens och de saknar tid. Nu skall vi ändra på detta och sätta högsta fart.

Bra exempel

Två värmländska företag som tagit det här med digitaliseringen på allvar är Branäs-gruppen och Bergqvists Skor.

- Vi har lagt ned rätt stora resurser på digitaliseringen. Det handlar bland annat om en ny app som gör att våra kunder visuellt kan se sig omkring i våra anläggningar och de kan beställa skidutrustning innan de åker till anläggningarna. Appen får också betydelse för att korta liftköerna.

Thomas Bergqvist är vd i Bergqvists Skor.

- Vi tror att satsningen på nätbutiken har bidragit till att vi i fjol sålde bättre än branschen i övrigt. Men jag kanske bör tillägga att alla som besöker nätbutiken inte samtidigt lägger en order. Många kollar på nätet och besöker sedan de traditionella butikerna för att genomföra affären.