2016-03-18 19:14

2016-03-18 19:14

Det finns gott om kreativa ungdomar

KARLSTAD: "Drink More Water" stal hela föreställningen

Redan prisbelönta UF-företaget, ”Drink More Water” från Torsby, som importerar och säljer färgglada vattenflaskor där man kan pressa eller blanda frukt direkt i flaskorna, fick rungande applåder i inledningen av tillväxtdebatten vid näringslivsforum, 100 grader Karlstad.
- Man kan inte bli annat än imponerad över alla dessa duktiga ungdomar. Det är oerhört viktigt att vi tar vara på de kreativa idéerna. Annars blir vi omkörda av våra konkurrentländer, sa Gunilla Nordlöf, generaldirektör i Tillväxtverket, vid tillväxtdebatten i Karlstad..

Hur skapar vi tillväxt och vilka medel skall vi använda oss av för att nå framgång, undrade moderatorn, Jonas Klint, chefredaktör i Arvika Nyheter.

- Ta in fler yngre förmågor i företagen. Sätt i hop grupper av unga och gamla. Låt Sofia 23 år och Kalle 58 år få sväva ut riktigt ordentligt. Jag kan lova att det kommer att hända saker och ting som efterhand blir tillväxt och ökade intäkter. Jag har prövat det konceptet i några företag och det har varit framgångsrikt, sa Lena Larsson, vd i BB-gruppen i Ahlmarkskoncernen.

Nyanlända

Lars Christensen, regiondirektör i Region Värmland, tog ett annat exempel som han var ganska säker på skulle leda till tillväxt.

- Vi har tagit in en grupp nyanlända som ganska snabbt anpassat sig i det svenska samhället. Det handlar om ingenjörer och marknadsförare. De kommer att göra avtryck i företagen de kommer till och de kan säkert medverka till nya exportaffärer.

Bra ledarskap och att människor får chansen att utvecklas vara andra exempel debattdeltagarna pekade på.

Det märkliga i debatten var att ingen nämnde hur vi skall gå vidare med produktutveckling och innovationer och hur vi skall finansiera dessa viktiga områden.

- Det är ju duktiga människor och innovationerna som tillsammans skapar viktig tillväxt, menade en person i publiken.

Hur skapar vi tillväxt och vilka medel skall vi använda oss av för att nå framgång, undrade moderatorn, Jonas Klint, chefredaktör i Arvika Nyheter.

- Ta in fler yngre förmågor i företagen. Sätt i hop grupper av unga och gamla. Låt Sofia 23 år och Kalle 58 år få sväva ut riktigt ordentligt. Jag kan lova att det kommer att hända saker och ting som efterhand blir tillväxt och ökade intäkter. Jag har prövat det konceptet i några företag och det har varit framgångsrikt, sa Lena Larsson, vd i BB-gruppen i Ahlmarkskoncernen.

Nyanlända

Lars Christensen, regiondirektör i Region Värmland, tog ett annat exempel som han var ganska säker på skulle leda till tillväxt.

- Vi har tagit in en grupp nyanlända som ganska snabbt anpassat sig i det svenska samhället. Det handlar om ingenjörer och marknadsförare. De kommer att göra avtryck i företagen de kommer till och de kan säkert medverka till nya exportaffärer.

Bra ledarskap och att människor får chansen att utvecklas vara andra exempel debattdeltagarna pekade på.

Det märkliga i debatten var att ingen nämnde hur vi skall gå vidare med produktutveckling och innovationer och hur vi skall finansiera dessa viktiga områden.

- Det är ju duktiga människor och innovationerna som tillsammans skapar viktig tillväxt, menade en person i publiken.