2016-03-17 20:31

2016-03-17 20:31

Middag för kvinnohjärtat

KARLSTAD: Fullsatt mässa med fokus på kvinnors hälsa

Den vanligaste dödsorsaken hos svenska kvinnor är hjärt- och kärlsjukdomar. Ändå forskas det för lite om kvinnlig hjärthälsa. För att samla i pengar anordnas kampanjen Woman in red.

Klädda i rött minglade 170 kvinnor på Stadshotellet under torsdagskvällen. Bland montrar med smink, smycken, choklad, inredning och information och träning och hälsa inväntade de middag med föreläsningar och underhållning. Allt med fokus på att samla in pengar till hjärtforskning och driva opinion för rättvisare och bättre behandling av kvinnor som drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Arrangörer av kampanjen Woman in Red är 1,6 & 2,6 miljonerklubben, grundade av Alexandra Charles, tillsammans med insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa och hålls i mars varje år sedan 2011.

Elizabeth Törnqvist Knape och Marguerite Ryderfelt är förväntansfulla inför kvällen.

– Vi har minglat runt, köpt lotter och träffat många bekanta. Det är väldigt trevligt och för en god sak. Vi behöver alla tänka på vår hälsa, säger de.

Marguerites dotter Josephine Schapiro bidrog till att sänka medelåldern.

– Landstingets monter med satsning på 1177 och e-hälsa är intressant tycker jag. Det är viktigt att även vården hänger med och effektiviseras när resten av välden är digital. Och det ska bli spännande att höra föreläsningarna med läkarna, säger hon.

Irene Eliasson är lokal arrangör i Karlstad.

– Jag är jättenöjd med alla utställare, sponsorer och gäster som alla bidrar med pengar till forskning av kvinnohjärtat. Det är så viktigt att både män och kvinnor får den vård de behöver, det är en mänsklig fråga som är angelägen för alla. När du blir äldre hoppas jag det här är fixat så vi alla får samma vård oavsett kön.

– Det är helt fullsatt och jag fick säga nej till ett 60-tal personer som stod i kö. De får en ny chans nästa år, för vi kommer tillbaka!

Klädda i rött minglade 170 kvinnor på Stadshotellet under torsdagskvällen. Bland montrar med smink, smycken, choklad, inredning och information och träning och hälsa inväntade de middag med föreläsningar och underhållning. Allt med fokus på att samla in pengar till hjärtforskning och driva opinion för rättvisare och bättre behandling av kvinnor som drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Arrangörer av kampanjen Woman in Red är 1,6 & 2,6 miljonerklubben, grundade av Alexandra Charles, tillsammans med insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa och hålls i mars varje år sedan 2011.

Elizabeth Törnqvist Knape och Marguerite Ryderfelt är förväntansfulla inför kvällen.

– Vi har minglat runt, köpt lotter och träffat många bekanta. Det är väldigt trevligt och för en god sak. Vi behöver alla tänka på vår hälsa, säger de.

Marguerites dotter Josephine Schapiro bidrog till att sänka medelåldern.

– Landstingets monter med satsning på 1177 och e-hälsa är intressant tycker jag. Det är viktigt att även vården hänger med och effektiviseras när resten av välden är digital. Och det ska bli spännande att höra föreläsningarna med läkarna, säger hon.

Irene Eliasson är lokal arrangör i Karlstad.

– Jag är jättenöjd med alla utställare, sponsorer och gäster som alla bidrar med pengar till forskning av kvinnohjärtat. Det är så viktigt att både män och kvinnor får den vård de behöver, det är en mänsklig fråga som är angelägen för alla. När du blir äldre hoppas jag det här är fixat så vi alla får samma vård oavsett kön.

– Det är helt fullsatt och jag fick säga nej till ett 60-tal personer som stod i kö. De får en ny chans nästa år, för vi kommer tillbaka!