2016-03-11 17:34

2016-03-11 17:35

Behöver inte förskottera E18

TRAFIK: Karlstads kommun slipper låna ut 430 miljoner kronor

Karlstads kommun behöver inte förskottera E18-bygget över Sörmon med 430 miljoner kronor. Anledningen är att Trafikverket klarar av projektet utan lånet. Det tackar kommunen för.
– Det är positivt. Nu slipper vi räntekostnaden på några miljoner kronor per år.

Det konstaterar kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M).

I april 2013 avtalade Trafikverket Region Väst och Karlstads kommun om förskottering av medel för byggandet av vägen genom ett räntefritt lån på 429,7 miljoner kronor.

Detta för att bygget skulle kunna tidigareläggas två år. Vägbygget startade på allvar i höstas och nu visar det sig att Trafikverket inte behöver kommunens lån.

– Anledningen är att en del av våra 500 investeringsprojekt har blivit billigare än planerat och en del har av olika skäl inte kommit i gång.

– Detta är något som vi stämmer av varje år och nu har det visat sig att vi klarar oss utan Karlstads kommuns förskotteringsmedel, säger Trafikverkets generaldirektör Håkan Wennerström.

Han hyllar Karlstads kommun för att man ändå gav verket möjligheten.

– Vi tackar kommunen för att de gjorde sig beredda, men lånet behövde skickas i väg. Det är inte helt ovanligt att vi till slut tackar nej till förskotteringar och vi ska förstås inte använda andras pengar i onödan.

Karlstads kommun är förstås mycket nöjda med att slippa förskottera E18-bygget.

– Det är positivt. Nu slipper vi räntekostnaden på några miljoner kronor per år. Dessutom visste vi inte när Trafikverket hade tänkt betala tillbaka lånet, säger Per-Samuel Nisser.

Kommunen har dock planer på andra infrastrukturförskotteringar.

– Bland annat inom Tåg i tid. Det kan både handla om ombyggnaden av Karlstad C och rangerbangården i Välsviken.

Det konstaterar kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M).

I april 2013 avtalade Trafikverket Region Väst och Karlstads kommun om förskottering av medel för byggandet av vägen genom ett räntefritt lån på 429,7 miljoner kronor.

Detta för att bygget skulle kunna tidigareläggas två år. Vägbygget startade på allvar i höstas och nu visar det sig att Trafikverket inte behöver kommunens lån.

– Anledningen är att en del av våra 500 investeringsprojekt har blivit billigare än planerat och en del har av olika skäl inte kommit i gång.

– Detta är något som vi stämmer av varje år och nu har det visat sig att vi klarar oss utan Karlstads kommuns förskotteringsmedel, säger Trafikverkets generaldirektör Håkan Wennerström.

Han hyllar Karlstads kommun för att man ändå gav verket möjligheten.

– Vi tackar kommunen för att de gjorde sig beredda, men lånet behövde skickas i väg. Det är inte helt ovanligt att vi till slut tackar nej till förskotteringar och vi ska förstås inte använda andras pengar i onödan.

Karlstads kommun är förstås mycket nöjda med att slippa förskottera E18-bygget.

– Det är positivt. Nu slipper vi räntekostnaden på några miljoner kronor per år. Dessutom visste vi inte när Trafikverket hade tänkt betala tillbaka lånet, säger Per-Samuel Nisser.

Kommunen har dock planer på andra infrastrukturförskotteringar.

– Bland annat inom Tåg i tid. Det kan både handla om ombyggnaden av Karlstad C och rangerbangården i Välsviken.