2016-03-04 20:23

2016-03-04 20:23

Tar krog i örat för felaktig reklam

KARLSTAD: Konsumentverket ryter till mot Bar Teatral

Konsumentverket riktar kritik mot Karlstadskrogen Bar Teatral för den alkoholreklam som man gör på sociala medier. Både på Facebook och Instagram använder sig krogen av drinkar och öl i sin marknadsföring.
– Man får inte uppmuntra till drickande på det här offensiva sättet.

Det säger Elin Häggeborn på Konsumentverkets rättsenhet. I samband med verkets tillsynsarbete upptäcktes den reklam som Bar Teatral gör på sina Facebook- och Instagram-konton.

Konsumentverket anser att den går över gränsen för det tillåtna.

– Där visas bilder på flera cocktails och öl i barmiljö och i reklamen står det bland annat ”en skön cocktail” och i ett antal inlägg visas fler bilder på drinkar och texten ”De väntar på dig”.

– På en tredje bild ser man en flaska öl på bardisken som marknadsförs med orden ”en grymt fräsch öl”. Visst får man göra reklam för alkohol, men får enligt alkohollagen inte uppmuntra till drickande på det här offensiva sättet, säger Elin Häggeborn.

Då bryter man mot lagen.

– I alkoholreklam ska man vara särskilt måttfull och återhållsam, inte vara påträngande eller väcka mycket uppmärksamhet.

Konsumentverket ska nu skicka ett brev till krogens ägare som är Nöjesfabriken Gjuteriet AB.

– De får möjlighet att rätta sin reklam. Då vidtar vi inga ytterligare åtgärder. Om man inte förändrar den kan Konsumentombudsmannen i slutändan förbjuda reklamen och då kan företaget få betala vite.

Det säger Elin Häggeborn på Konsumentverkets rättsenhet. I samband med verkets tillsynsarbete upptäcktes den reklam som Bar Teatral gör på sina Facebook- och Instagram-konton.

Konsumentverket anser att den går över gränsen för det tillåtna.

– Där visas bilder på flera cocktails och öl i barmiljö och i reklamen står det bland annat ”en skön cocktail” och i ett antal inlägg visas fler bilder på drinkar och texten ”De väntar på dig”.

– På en tredje bild ser man en flaska öl på bardisken som marknadsförs med orden ”en grymt fräsch öl”. Visst får man göra reklam för alkohol, men får enligt alkohollagen inte uppmuntra till drickande på det här offensiva sättet, säger Elin Häggeborn.

Då bryter man mot lagen.

– I alkoholreklam ska man vara särskilt måttfull och återhållsam, inte vara påträngande eller väcka mycket uppmärksamhet.

Konsumentverket ska nu skicka ett brev till krogens ägare som är Nöjesfabriken Gjuteriet AB.

– De får möjlighet att rätta sin reklam. Då vidtar vi inga ytterligare åtgärder. Om man inte förändrar den kan Konsumentombudsmannen i slutändan förbjuda reklamen och då kan företaget få betala vite.