2016-02-22 15:28

2016-02-22 15:28

Kampanj för renare badhusbesökare

KARLSTAD: Sundstabadet delar ut tvättsvampar

100 procent ren. Handen på hjärtat; tvättar du varje skrymsle av din kropp med tvål innan du hoppar i badhusets bassäng? Schamponerar du håret? Före badet alltså?
Många gör inte det, men det ska Sundstabadets kampanj 100% Före ändra på. För din och miljöns skull.

Visst är den lite obehaglig, den kemiska doften av det bakteriedödande kloret som kan dröja sig kvar på kroppen efter ett bassängbad. Men det finns ett enkelt och effektivt sätt att slippa den: Att tvätta sig ordentligt ren före man hoppar i plurret.

– Det är faktiskt helt sant. Klorets uppgift är att rena vattnet i bassängerna, och kemikalien angriper enbart smutspartiklar. Det innebär att om du är helt ren innan badet så fastnar inget klor på din kropp, och det räcker att du sköljer av dig med vatten i duschen efteråt. Om du inte vill lukta klor är det alltså före badet du ska rengöra dig ordentligt, säger Stephan Hammar, verksamhetschef på Sundstabadet.

Miljövinster

Och visst är det bra för besökarna att känna till hur de kan undvika klorlukten efter simturen eller äventyrsbadet, men än viktigare är att om alla besökare är ordentligt rena när de hoppar i poolen så kan Sundstabadet på sikt dra ner på klorhalten i vattnet. Det vinner alla på– inte minst miljön.

För att uppmärksamma besökarna på vinsterna med att alla ser till att skrubba sig ordentligt rena före badet bedriver Sundstabadet, tillsammans med ett antal andra badanläggningar runt om i Sverige, kampanjen 100% Före under sportlovsveckorna sju till och med tio.

Delar ut svampar

Vid entrén till badet finns en stor informationsskylt och där kan besökarna också plocka med sig varsin tvättsvamp in i duschrummet.

– Svamparna som vi delar ut gör budskapet mer konkret, säger Hammar, samtidigt som han hejdar väninnorna Berit Reenaas och Marie-Louise Seth som med varsin väska på armen är på väg in i anläggningen.

– Här, ta varsin tvättsvamp. Vi har en kampanj just nu som handlar om vikten av att alla tvättar sig ordentligt innan badet, berättar han för besökarna.

– Vilket jättebra initiativ, tycker båda två, och erkänner att det kanske är lite si och så just med att tvätta håret innan badet.

– Men så brukar jag aldrig doppa huvudet heller, säger Marie-Louise.

– Men nu när jag vet det där om hur kloret fungerar så kommer jag nog att tänka annorlunda, säger Berit.

Öka kunskapen

– Det är just det här vi vill uppnå, säger Stephan Hammar. Att öka medvetenheten och kunskapen hos våra besökare. De är duktiga på duscha innan, men med hjälp av kampanjen hoppas jag på att vi kan bli ännu lite bättre.

Sundstabadet har även producerat en animerad informationsfilm som rullar på anläggningens monitorer.

Visst är den lite obehaglig, den kemiska doften av det bakteriedödande kloret som kan dröja sig kvar på kroppen efter ett bassängbad. Men det finns ett enkelt och effektivt sätt att slippa den: Att tvätta sig ordentligt ren före man hoppar i plurret.

– Det är faktiskt helt sant. Klorets uppgift är att rena vattnet i bassängerna, och kemikalien angriper enbart smutspartiklar. Det innebär att om du är helt ren innan badet så fastnar inget klor på din kropp, och det räcker att du sköljer av dig med vatten i duschen efteråt. Om du inte vill lukta klor är det alltså före badet du ska rengöra dig ordentligt, säger Stephan Hammar, verksamhetschef på Sundstabadet.

Miljövinster

Och visst är det bra för besökarna att känna till hur de kan undvika klorlukten efter simturen eller äventyrsbadet, men än viktigare är att om alla besökare är ordentligt rena när de hoppar i poolen så kan Sundstabadet på sikt dra ner på klorhalten i vattnet. Det vinner alla på– inte minst miljön.

För att uppmärksamma besökarna på vinsterna med att alla ser till att skrubba sig ordentligt rena före badet bedriver Sundstabadet, tillsammans med ett antal andra badanläggningar runt om i Sverige, kampanjen 100% Före under sportlovsveckorna sju till och med tio.

Delar ut svampar

Vid entrén till badet finns en stor informationsskylt och där kan besökarna också plocka med sig varsin tvättsvamp in i duschrummet.

– Svamparna som vi delar ut gör budskapet mer konkret, säger Hammar, samtidigt som han hejdar väninnorna Berit Reenaas och Marie-Louise Seth som med varsin väska på armen är på väg in i anläggningen.

– Här, ta varsin tvättsvamp. Vi har en kampanj just nu som handlar om vikten av att alla tvättar sig ordentligt innan badet, berättar han för besökarna.

– Vilket jättebra initiativ, tycker båda två, och erkänner att det kanske är lite si och så just med att tvätta håret innan badet.

– Men så brukar jag aldrig doppa huvudet heller, säger Marie-Louise.

– Men nu när jag vet det där om hur kloret fungerar så kommer jag nog att tänka annorlunda, säger Berit.

Öka kunskapen

– Det är just det här vi vill uppnå, säger Stephan Hammar. Att öka medvetenheten och kunskapen hos våra besökare. De är duktiga på duscha innan, men med hjälp av kampanjen hoppas jag på att vi kan bli ännu lite bättre.

Sundstabadet har även producerat en animerad informationsfilm som rullar på anläggningens monitorer.