2016-02-19 12:26

2016-02-19 18:05

Fick insekt i hamburgaren

KARLSTAD: McDonalds ber om ursäkt

Den snart 30-årige Karlstadsbon åkte förbi McDonalds på Nobelplan, beställde en burgare och tog ett bett – på en insekt.
– Den smakade konstigt, så äckligt, säger han.
– Jag kan bara be om ursäkt, säger restaurangens ägare Patrik Hjelte.

Det var på torsdagen som Karlstadsbon blev hungrig och svängde in på Nobelplans drive in. Han beställde en hamburgare och åkte iväg till en parkeringsplats för att äta.

Så mycket av burgaren hann han dock inte få sig.

– Jag bet på något, det smakade konstigt. Jag tog ut det och det såg ut som någon fluga.

Hur kändes det?

– Jag tänkte att va f-n är det? En hård salladsbit? Men så såg jag benen, äckligt.

Var den färsk?

– Ha ha, jo den såg färsk ut. Den var inte stekt.

Karlstadsbon åkte direkt tillbaka till restaurangen och berättade om sin upptäckt. Han fick en ursäkt, pengarna tillbaka och värdekuponger.

– Men jag vill inte äta där igen.

Insekten analyseras

Patrik Hjelte som driver alla McDonalds-restauranger i Värmland beklagar det inträffade och ber om ursäkt.

– Under mina 25 år i branschen har jag aldrig varit med om något liknande och det är väldigt olyckligt, tråkigt och ska inte hända.

Han berättar att McDonalds jobbar ”väldigt seriöst” med att säkra matens kvalitet.

– Vi har allt som finns. Vi har 10 000 gäster per dygn och lever på att maten är säker.

– Det som hänt är beklagligt, men vi har fått insekten och har skickat den till våra leverantörer för analys.

Det var på torsdagen som Karlstadsbon blev hungrig och svängde in på Nobelplans drive in. Han beställde en hamburgare och åkte iväg till en parkeringsplats för att äta.

Så mycket av burgaren hann han dock inte få sig.

– Jag bet på något, det smakade konstigt. Jag tog ut det och det såg ut som någon fluga.

Hur kändes det?

– Jag tänkte att va f-n är det? En hård salladsbit? Men så såg jag benen, äckligt.

Var den färsk?

– Ha ha, jo den såg färsk ut. Den var inte stekt.

Karlstadsbon åkte direkt tillbaka till restaurangen och berättade om sin upptäckt. Han fick en ursäkt, pengarna tillbaka och värdekuponger.

– Men jag vill inte äta där igen.

Insekten analyseras

Patrik Hjelte som driver alla McDonalds-restauranger i Värmland beklagar det inträffade och ber om ursäkt.

– Under mina 25 år i branschen har jag aldrig varit med om något liknande och det är väldigt olyckligt, tråkigt och ska inte hända.

Han berättar att McDonalds jobbar ”väldigt seriöst” med att säkra matens kvalitet.

– Vi har allt som finns. Vi har 10 000 gäster per dygn och lever på att maten är säker.

– Det som hänt är beklagligt, men vi har fått insekten och har skickat den till våra leverantörer för analys.