2016-02-16 11:47

2016-02-16 16:30

Peter Landmark slutar som vd för Karlstad Airport

KARLSTAD: Kommunledningens reaktion på hemliga avtalet

(UPPDATERAD 16.30) Peter Landmark avgår som vd för Karlstad Airport.
En utredning ska nu granska alla upphandlingar och muntliga avtal som gjorts, inte minst med det brittiska flygbolaget BMI.

I måndags meddelade Peter Landmark att han vill sluta som flygplatschef.

– Det har vi accepterat, Han har haft en väldligt utsatt och svårt position under många år, säger Nina Larsson (L), ordförande i Karlstad Airport.

Han erbjuds andra, ännu oklart vilka, uppgifter inom kommunen.

Nedläggningshotad

Nina Larsson erkänner nu att Frankfurtlinjen var nedläggningshotad och räddades tack vare samarbetet med Jönköping.

Borta var de 15 miljoner kronor som Karlstads kommun, via det nybildade och ifrågasatta Värmlands Näringslivsutveckling AB, VNAB, garanterat BMI i en förlustgaranti.

Jönköping ställde upp med en ny förlustgaranti flyglinjen kunde leva vidare.

Innan planen började mellanlanda i Jönköping förra våren fick BMI ytterligare 4,6 miljoner kronor av Karlstad Airport.

I april i fjol fick BMI än en gång ekonomiskt stöd av flygplatsbolaget.

Muntligt löfte

De fick ett muntligt löfte av Peter Landmark om fortsatta rabatter på start- och landningsavgifterna.

I mellandagarna avslöjade SVT:s Värmlandsnytt innehållet i det hemliga avtalet Landmark träffat med BMI.

Då sa Nina Larsson till NWT att Karlstad Airports styrelse fick information om avtalet först i september och att det godkändes av styrelsen i december. Ägarna, Stadshus AB, fick sin information genom media.

På en presskonferens i tisdags gavs nya besked.

– Jag och styrelsens vice ordförande har hela tiden fått löpande information om alla avtal av vd. Det har vi sedan delgett den övriga styrelsen, säger Nina Larsson nu.

– Stadshus informerades någon gång under december månad, säger Stadshus ordförande Per-Samuel Nisser (M).

Brister

– Det har funnits brister. Beslut har fattats först i efterhand och så ska det naturligtvis inte gå till. Det är olämpligt men behöver formellt sett inte vara fel, säger de.

Nu ska flygplatsbolaget ordförande och vice ordförande samt en oberoende part utreda alla ingångna avtal och upphandlingar i syfte att förbättra rutinerna.

Tolkningar

Enligt Nina Larsson sätter alla flygplatser olika nivåer på sina avtal för att få flygbolagen att öppna nya linjer. Hon talar om branschens snåriga regelverk som öppnar för juridiska tolkningar.

– Vår bedömning är att alla våra avtal om avgiftslättnader håller sig inom de juridiska ramarna, säger Nina Larsson och Per-Samuel Nisser.

 

I måndags meddelade Peter Landmark att han vill sluta som flygplatschef.

– Det har vi accepterat, Han har haft en väldligt utsatt och svårt position under många år, säger Nina Larsson (L), ordförande i Karlstad Airport.

Han erbjuds andra, ännu oklart vilka, uppgifter inom kommunen.

Nedläggningshotad

Nina Larsson erkänner nu att Frankfurtlinjen var nedläggningshotad och räddades tack vare samarbetet med Jönköping.

Borta var de 15 miljoner kronor som Karlstads kommun, via det nybildade och ifrågasatta Värmlands Näringslivsutveckling AB, VNAB, garanterat BMI i en förlustgaranti.

Jönköping ställde upp med en ny förlustgaranti flyglinjen kunde leva vidare.

Innan planen började mellanlanda i Jönköping förra våren fick BMI ytterligare 4,6 miljoner kronor av Karlstad Airport.

I april i fjol fick BMI än en gång ekonomiskt stöd av flygplatsbolaget.

Muntligt löfte

De fick ett muntligt löfte av Peter Landmark om fortsatta rabatter på start- och landningsavgifterna.

I mellandagarna avslöjade SVT:s Värmlandsnytt innehållet i det hemliga avtalet Landmark träffat med BMI.

Då sa Nina Larsson till NWT att Karlstad Airports styrelse fick information om avtalet först i september och att det godkändes av styrelsen i december. Ägarna, Stadshus AB, fick sin information genom media.

På en presskonferens i tisdags gavs nya besked.

– Jag och styrelsens vice ordförande har hela tiden fått löpande information om alla avtal av vd. Det har vi sedan delgett den övriga styrelsen, säger Nina Larsson nu.

– Stadshus informerades någon gång under december månad, säger Stadshus ordförande Per-Samuel Nisser (M).

Brister

– Det har funnits brister. Beslut har fattats först i efterhand och så ska det naturligtvis inte gå till. Det är olämpligt men behöver formellt sett inte vara fel, säger de.

Nu ska flygplatsbolaget ordförande och vice ordförande samt en oberoende part utreda alla ingångna avtal och upphandlingar i syfte att förbättra rutinerna.

Tolkningar

Enligt Nina Larsson sätter alla flygplatser olika nivåer på sina avtal för att få flygbolagen att öppna nya linjer. Hon talar om branschens snåriga regelverk som öppnar för juridiska tolkningar.

– Vår bedömning är att alla våra avtal om avgiftslättnader håller sig inom de juridiska ramarna, säger Nina Larsson och Per-Samuel Nisser.