2016-02-01 06:00

2016-02-01 06:00

Var femte ny bil är privatleasad

KARLSTAD/SVERIGE: Köplusten avtar – accelererande marknad för att långtidshyra

Intresset för att leasa en bil privat ökar med raketfart.
Inte så konstigt – det finns ett flertal fördelar.
Men där lurar också fällor, som kan bli mycket kostsamma.

Från början var leasing ett bekvämt sätt för företag att långtidshyra tjänstebilar åt sina anställda. Nu väljer allt fler privatpersoner att gå samma väg. I december 2015 stod privatleasingen för inte mindre än 23 procent av nybilsregistreringen. För hela 2015 var siffran 17 procent, jämfört med 3 procent fem år tidigare.

Och ökningen ser bara ut att fortsätta. En ny generation bilister, uppväxta med mobiltelefoner som de är vana att hyrköpa, verkar ha sett dagens ljus.

Hyra och köp

Privatleasing är enkelt uttryckt ett slags blandning av långtidshyra och kreditköp, ett finansieringsupplägg som normalt innebär att ett finansbolag köper bilen av en bilhandlare och sedan under en längre period hyr ut den till konsumenten. Kontrakten skrivs vanligtvis på tre år, ibland två, med möjlighet att köpa loss bilen när avtalet löper ut. Du behöver inte bekymra dig om någon kontantinsats, något lån eller några överraskande utgifter utan erlägger enbart en fast månadsavgift.

För- och nackdelar

Det hela ter sig med andra ord tämligen enkelt. Du kan köra en ny bil – 1 500 mil om året eller totalt 4 500 på tre år, enligt de vanligaste avtalen – där löpande service i de allra flesta fall ingår. Andra saker som kan ingå i avtalet är däckbyte och -förvaring, försäkring, gratis lånebil vid service, vinterdäck och vägassistans.

Nackdelarna då?

Det kan vara svårt, och ställer sig dyrt, att säga upp avtalet i förtid. Det kan bli extra kostnader om bilen har utsatts för ”onormalt slitage”, till exempel lackskador, när du lämnar tillbaka den. Och att överskrida avtalad körsträcka är mycket kostsamt

Men den riktigt stora risken ligger i att beräkna restvärdet, det värde som bilen bedöms ha vid kontraktets slut, om du skulle vilja köpa loss den. Restvärdet är alltid svårt att beräkna och kan skilja sig markant från bilens verkliga värde; bilmarknaden kan svänga rejält på tre år. Se därför alltid till att restvärdet är garanterat fast när du skriver på avtalet.

Var noggrann

Privatleasingmarknadens aktörer lockar med förföriska löften om ett ”bekymmersfritt bilägande”, men det är viktigt att minnas att leasingavtalet löper över en lång period och att mycket kan hända under tiden. Det kan vara klokt att skynda långsamt och ha is i magen vid så här stora affärer.

Grundläggande om du går i leasingtankar är att du gör en noggrann kalkyl och jämför olika bolag. Vinner du på att leasa eller att köpa? Vilka risker tar du? Vilka fördelar får du med leasingen?

Lika viktigt är att du lusläser avtalet och reder ut eventuella oklarheter, så att det inte kommer några obehagliga ekonomiska överraskningar i slutändan. Får du köra bilen utomlands? Får du låna ut den till familjeme­dlemmar och vänner?

Be om en kopia på avtalet, ta med den hem och gå igenom alla klausuler i lugn och ro – innan du binder dig för något med din namnteckning.

Ännu ingen lag

Ju fler aktörer som poppar upp på marknaden desto större blir variationen på avtalen, som än så länge utgör ett oreglerat område på finansmarknaden – det finns ingen lag som dikterar villkoren. Därför har Konsumentverket börjat studera vilka avtal som är skäliga och vilka som inte är det, en genomgång som beräknas vara klar till den 1 april i år.

Ett gott råd i sammanhanget: titta in på Konsumentverkets hemsida under bilsvar.se

Från början var leasing ett bekvämt sätt för företag att långtidshyra tjänstebilar åt sina anställda. Nu väljer allt fler privatpersoner att gå samma väg. I december 2015 stod privatleasingen för inte mindre än 23 procent av nybilsregistreringen. För hela 2015 var siffran 17 procent, jämfört med 3 procent fem år tidigare.

Och ökningen ser bara ut att fortsätta. En ny generation bilister, uppväxta med mobiltelefoner som de är vana att hyrköpa, verkar ha sett dagens ljus.

Hyra och köp

Privatleasing är enkelt uttryckt ett slags blandning av långtidshyra och kreditköp, ett finansieringsupplägg som normalt innebär att ett finansbolag köper bilen av en bilhandlare och sedan under en längre period hyr ut den till konsumenten. Kontrakten skrivs vanligtvis på tre år, ibland två, med möjlighet att köpa loss bilen när avtalet löper ut. Du behöver inte bekymra dig om någon kontantinsats, något lån eller några överraskande utgifter utan erlägger enbart en fast månadsavgift.

För- och nackdelar

Det hela ter sig med andra ord tämligen enkelt. Du kan köra en ny bil – 1 500 mil om året eller totalt 4 500 på tre år, enligt de vanligaste avtalen – där löpande service i de allra flesta fall ingår. Andra saker som kan ingå i avtalet är däckbyte och -förvaring, försäkring, gratis lånebil vid service, vinterdäck och vägassistans.

Nackdelarna då?

Det kan vara svårt, och ställer sig dyrt, att säga upp avtalet i förtid. Det kan bli extra kostnader om bilen har utsatts för ”onormalt slitage”, till exempel lackskador, när du lämnar tillbaka den. Och att överskrida avtalad körsträcka är mycket kostsamt

Men den riktigt stora risken ligger i att beräkna restvärdet, det värde som bilen bedöms ha vid kontraktets slut, om du skulle vilja köpa loss den. Restvärdet är alltid svårt att beräkna och kan skilja sig markant från bilens verkliga värde; bilmarknaden kan svänga rejält på tre år. Se därför alltid till att restvärdet är garanterat fast när du skriver på avtalet.

Var noggrann

Privatleasingmarknadens aktörer lockar med förföriska löften om ett ”bekymmersfritt bilägande”, men det är viktigt att minnas att leasingavtalet löper över en lång period och att mycket kan hända under tiden. Det kan vara klokt att skynda långsamt och ha is i magen vid så här stora affärer.

Grundläggande om du går i leasingtankar är att du gör en noggrann kalkyl och jämför olika bolag. Vinner du på att leasa eller att köpa? Vilka risker tar du? Vilka fördelar får du med leasingen?

Lika viktigt är att du lusläser avtalet och reder ut eventuella oklarheter, så att det inte kommer några obehagliga ekonomiska överraskningar i slutändan. Får du köra bilen utomlands? Får du låna ut den till familjeme­dlemmar och vänner?

Be om en kopia på avtalet, ta med den hem och gå igenom alla klausuler i lugn och ro – innan du binder dig för något med din namnteckning.

Ännu ingen lag

Ju fler aktörer som poppar upp på marknaden desto större blir variationen på avtalen, som än så länge utgör ett oreglerat område på finansmarknaden – det finns ingen lag som dikterar villkoren. Därför har Konsumentverket börjat studera vilka avtal som är skäliga och vilka som inte är det, en genomgång som beräknas vara klar till den 1 april i år.

Ett gott råd i sammanhanget: titta in på Konsumentverkets hemsida under bilsvar.se