2016-02-01 06:00

2016-02-01 06:00

Än så länge inte några klagomål

PRIVATLEASING: Lockande men inte riskfritt

– Privatleasing av bil är inget nytt fenomen i Sverige, men det har vuxit kraftigt under de senaste åren och många avtal har därför inte hunnit löpa ut.

Det konstaterar Erik Fröcklin, jurist vid Konsumentverket i Karlstad, och fortsätter:

– Ännu har vi inte noterat några klagomål från privatleasingkunder. Men när avtalen löper ut får vi se hur branschen väljer att hantera frågor kring exempelvis vad som anses vara normalt skick vid bilens återlämnande.

Ett onormalt skick – vad det nu är, och vem som avgör den saken – kan bli dyrbart.

– Därför vill jag rekommendera konsumenten att begära en specifikation över vad som anses vara normalt skick, enligt leasingavtalet. Likaså bör man undersöka vem som ansvarar för skatter, avgifter och försäkringar. Här kan kostnader tillkomma.

Sämre skydd

Inte heller på Rådrummet i Karlstad, där man sysslar med konsumentvägledning, har det märkts av någon nämnvärd anstormning av privatleasingkunder.

– Nej, inte ännu, säger konsumentrådgivare Jessica Fong. Det här är en marknad som förstås kan vara lockande att ge sig in på för en del, inte minst med tanke på att man får möjlighet att köra en helt ny bil utan att behöva erlägga någon handpenning eller ta lån. Men samtidigt finns det mycket som man behöver tänka på innan man bestämmer sig.

Hon påminner också om att man som privatleasingkund har ett sämre konsumentskydd än som köpare. Här gäller inte konsumentkreditlagen.

Bör ha buffert

– Den som sitter på ett privatleasingkontrakt kan inte säga upp det utan vidare; det kostar mycket pengar. Om man har köpt sin bil och något oförutsett inträffar som gör att man måste minska sina utgifter, så kan man ju alltid sälja bilen.

Som exempel nämner Jessica Vong en man som tecknade ett privatleasingavtal med ett bolag och strax därpå, hastigt och oväntat, gick bort.

– Då blev det upp till dödsboet att fullfölja avtalet.

Man kan också tänka sig att ens anställning plötsligt upphör. Då gäller det att ha en ekonomisk buffert.

Jessica Vong erinrar också om svårigheten med att beräkna bilens restvärde.

– Är det för högt eller för lågt? Restvärdet är en faktor som även påverkar månadskostnaden.

Det konstaterar Erik Fröcklin, jurist vid Konsumentverket i Karlstad, och fortsätter:

– Ännu har vi inte noterat några klagomål från privatleasingkunder. Men när avtalen löper ut får vi se hur branschen väljer att hantera frågor kring exempelvis vad som anses vara normalt skick vid bilens återlämnande.

Ett onormalt skick – vad det nu är, och vem som avgör den saken – kan bli dyrbart.

– Därför vill jag rekommendera konsumenten att begära en specifikation över vad som anses vara normalt skick, enligt leasingavtalet. Likaså bör man undersöka vem som ansvarar för skatter, avgifter och försäkringar. Här kan kostnader tillkomma.

Sämre skydd

Inte heller på Rådrummet i Karlstad, där man sysslar med konsumentvägledning, har det märkts av någon nämnvärd anstormning av privatleasingkunder.

– Nej, inte ännu, säger konsumentrådgivare Jessica Fong. Det här är en marknad som förstås kan vara lockande att ge sig in på för en del, inte minst med tanke på att man får möjlighet att köra en helt ny bil utan att behöva erlägga någon handpenning eller ta lån. Men samtidigt finns det mycket som man behöver tänka på innan man bestämmer sig.

Hon påminner också om att man som privatleasingkund har ett sämre konsumentskydd än som köpare. Här gäller inte konsumentkreditlagen.

Bör ha buffert

– Den som sitter på ett privatleasingkontrakt kan inte säga upp det utan vidare; det kostar mycket pengar. Om man har köpt sin bil och något oförutsett inträffar som gör att man måste minska sina utgifter, så kan man ju alltid sälja bilen.

Som exempel nämner Jessica Vong en man som tecknade ett privatleasingavtal med ett bolag och strax därpå, hastigt och oväntat, gick bort.

– Då blev det upp till dödsboet att fullfölja avtalet.

Man kan också tänka sig att ens anställning plötsligt upphör. Då gäller det att ha en ekonomisk buffert.

Jessica Vong erinrar också om svårigheten med att beräkna bilens restvärde.

– Är det för högt eller för lågt? Restvärdet är en faktor som även påverkar månadskostnaden.