2016-01-30 06:00

2016-01-30 06:00

Bönder vill bygga åtta gånger större biogasfabrik

VÄSE: Svagt intresse för Karlstads planer på att göra gas av matrester

De fossila bränslena bensin och diesel måste ersättas med hållbara drivmedel, det är en hel värld överens om.
Två lantbrukare i Väsetrakten har långt gångna planer att göra stora mängder biogas av en blandning av gödsel, gräs och matavfall.

Karlstadsborna sorterar som bekant sitt matavfall, som skickas till Linköping där man gör biogas av den, som drivmedel i en del av stadsbussarna i Karlstad.

Kranskommuner ska bidra

Kommunen har långt gångna planer på att bygga en egen biogasanläggning för allt matavfallet, men då måste man få in ytterligare 5 000 ton, som man tänkt att främst kranskommunerna ska bidra med.

Svagt intresse

Men deras intresse att bilda biogasbolag med Karlstad är svagt. Det är bara några få kommuner som överhuvud taget sorterar ut matavfallet.

Nu vänder sig kommunen i stället till lantbrukare i Väsetrakten, för att ersätta det uteblivna matavfallet med gödsel.

Åtta gånger större

Det är Lantbrukarna Nicklas Boqvist och Roland Jonzons som har långt gångna planer på att bygga en egen biogasanläggning. .

Den anläggning som de räknar på är minst åtta gånger större än den som kommunen tänker sig. Lantbrukarna avfärdar idén om att de och deras kollegor på slätten ska transportera stora mängder gödsel, gräs och andra substrat ända in till Karlstad.

De vänder i stället på steken, och säger att kommunen är välkommen att leverera matavfall till Väse.

De två lantbrukarna har förberett sitt biogasprojekt i ett par år, och noga räknat på allt som går att räkna på - volymer, transporter, priser och tänkbara kunder.

30 vill leverera

Deras gräns för lönsam transport går vid 3,5 mil. Inom det området finns ett 30-tal lantbrukare som är beredda att leverera mellan 50 000 och 80 000 ton gödsel och gräs.

Det är svårt att tjäna stora pengar på en biogasanläggning. Men levererande lantbrukare kan tjäna pengar på det som blir kvar efter biogasproduktionen - rötresten, som ska köras tillbaka till leverantörerna.

Rötningsprocessen ökar andelen näringsämnen - främst kväve - i rötresten, som dessutom blir mer lättlöslig och därmed ett effektivare gödningsämne.

Får bättre gödning

– Den stora vinningen för leverantörerna ligger i att de får tillbaka ett förbättrat gödsel, säger Nicklas Boqvist. Jag för min del kan halvera kostnaden för konstgödsel.

Dessutom blir den näringsrika rötresten luktfri.

Nicklas Boqvist har bildat Biogas Värmland AB och räknar med att anläggningen kräver investeringar på mellan 50 och 90 miljoner kronor beroende på hur mycket råvara som i ett första steg kan levereras. Det finns EU-bidrag på 40 procent för investeringen. Resten lånas i bank.

– Vi kör det här vare sig Karlstad är med eller inte, säger han.

Gräs ger mer fart

Han kan själv leverera en hel del, eftersom han har 500 köttdjur. Kollegan Roland Jonzon som också jobbar intensivt med biogasprojektet producerar mest spannmål och gräs. Gräs är alltså en viktig ingrediens för att få fart på processerna i anläggningen, och han får tillbaka ett mycket effektivt gödningsmedel.

En beräkning visar att 60 000 ton substrat ger gas motsvarande 30 gigawattimmar (Gwh).

Hur mycket bensin och diesel motsvarar det?

Räcker till bussarna

En utredning av Region Värmland visar att Värmlands lantbrukare använder mer än 100 Gwh till sina traktorer, och Karlstadsbuss förbrukar 22 Gwh gas per år.

Men vem ska köpa gasen från Väse?

– Produktionskostnaden för biogasen är sju kronor kubiken, säger Roland Jonzon. Till det kommer kostnader för tankställen. Vi kan inte sälja biogasen till så mycket lägre pris än dagens för bensin och diesel, säger Nicklas Boqvist.

Flera intresserade kunder

Biogas Värmland för dialog med tänkbara kunder inom både industri och transport, och räknar med att sjösätta projektet någon gång i början av nästa år.

– Roligast vore om någon bygger gasmackar i alla större tätorter så att hela Värmland täcks in. Det är ett roligare alternativ än att sälja till Karlstadsbuss, säger Roland Jonzon.

Biogas i Värmland AB samarbetar med Svenska Biogas som ska bygga anläggningen i Silkestatorp strax väster om sjön Panken, mellan gamla och nya E18.

Anläggningen blir helt lukt- och bullerfri.

Karlstadsborna sorterar som bekant sitt matavfall, som skickas till Linköping där man gör biogas av den, som drivmedel i en del av stadsbussarna i Karlstad.

Kranskommuner ska bidra

Kommunen har långt gångna planer på att bygga en egen biogasanläggning för allt matavfallet, men då måste man få in ytterligare 5 000 ton, som man tänkt att främst kranskommunerna ska bidra med.

Svagt intresse

Men deras intresse att bilda biogasbolag med Karlstad är svagt. Det är bara några få kommuner som överhuvud taget sorterar ut matavfallet.

Nu vänder sig kommunen i stället till lantbrukare i Väsetrakten, för att ersätta det uteblivna matavfallet med gödsel.

Åtta gånger större

Det är Lantbrukarna Nicklas Boqvist och Roland Jonzons som har långt gångna planer på att bygga en egen biogasanläggning. .

Den anläggning som de räknar på är minst åtta gånger större än den som kommunen tänker sig. Lantbrukarna avfärdar idén om att de och deras kollegor på slätten ska transportera stora mängder gödsel, gräs och andra substrat ända in till Karlstad.

De vänder i stället på steken, och säger att kommunen är välkommen att leverera matavfall till Väse.

De två lantbrukarna har förberett sitt biogasprojekt i ett par år, och noga räknat på allt som går att räkna på - volymer, transporter, priser och tänkbara kunder.

30 vill leverera

Deras gräns för lönsam transport går vid 3,5 mil. Inom det området finns ett 30-tal lantbrukare som är beredda att leverera mellan 50 000 och 80 000 ton gödsel och gräs.

Det är svårt att tjäna stora pengar på en biogasanläggning. Men levererande lantbrukare kan tjäna pengar på det som blir kvar efter biogasproduktionen - rötresten, som ska köras tillbaka till leverantörerna.

Rötningsprocessen ökar andelen näringsämnen - främst kväve - i rötresten, som dessutom blir mer lättlöslig och därmed ett effektivare gödningsämne.

Får bättre gödning

– Den stora vinningen för leverantörerna ligger i att de får tillbaka ett förbättrat gödsel, säger Nicklas Boqvist. Jag för min del kan halvera kostnaden för konstgödsel.

Dessutom blir den näringsrika rötresten luktfri.

Nicklas Boqvist har bildat Biogas Värmland AB och räknar med att anläggningen kräver investeringar på mellan 50 och 90 miljoner kronor beroende på hur mycket råvara som i ett första steg kan levereras. Det finns EU-bidrag på 40 procent för investeringen. Resten lånas i bank.

– Vi kör det här vare sig Karlstad är med eller inte, säger han.

Gräs ger mer fart

Han kan själv leverera en hel del, eftersom han har 500 köttdjur. Kollegan Roland Jonzon som också jobbar intensivt med biogasprojektet producerar mest spannmål och gräs. Gräs är alltså en viktig ingrediens för att få fart på processerna i anläggningen, och han får tillbaka ett mycket effektivt gödningsmedel.

En beräkning visar att 60 000 ton substrat ger gas motsvarande 30 gigawattimmar (Gwh).

Hur mycket bensin och diesel motsvarar det?

Räcker till bussarna

En utredning av Region Värmland visar att Värmlands lantbrukare använder mer än 100 Gwh till sina traktorer, och Karlstadsbuss förbrukar 22 Gwh gas per år.

Men vem ska köpa gasen från Väse?

– Produktionskostnaden för biogasen är sju kronor kubiken, säger Roland Jonzon. Till det kommer kostnader för tankställen. Vi kan inte sälja biogasen till så mycket lägre pris än dagens för bensin och diesel, säger Nicklas Boqvist.

Flera intresserade kunder

Biogas Värmland för dialog med tänkbara kunder inom både industri och transport, och räknar med att sjösätta projektet någon gång i början av nästa år.

– Roligast vore om någon bygger gasmackar i alla större tätorter så att hela Värmland täcks in. Det är ett roligare alternativ än att sälja till Karlstadsbuss, säger Roland Jonzon.

Biogas i Värmland AB samarbetar med Svenska Biogas som ska bygga anläggningen i Silkestatorp strax väster om sjön Panken, mellan gamla och nya E18.

Anläggningen blir helt lukt- och bullerfri.