2016-01-29 11:20

2016-01-29 12:53

Evalena är svensk mästare i kundservice

HALLÅ DÄR...

...Evalena Rysjö som jobbar på Avis biluthyrning i Karlstad och som blivit svensk mästare i telefoni och kundservice. Hur har du firat?

– Det har jag firat med stor baluns och champagne.

Visste du att du skulle få priset?

– Nej, jag fick inte veta det förrän på torsdag eftermiddag. Jag trodde att jag var i Stockholm i ett helt annat ärende.

Hur tog du det?

– Jag blev väldigt rörd.

Vilka egenskaper krävs för att bli en mästare i kundservice?

– För det första måste man tycka att servicejobb är roligt och alltid kunna ta en kund på ett bra sätt och ge ett bra bemötande. Det kanske låter enkelt men är det inte. Men jag har gjort det i många år och håller på med det för att jag trivs med det.

Vad gör man då om det ringer en riktigt besvärlig kund?

Då lyssnar man och bemöter situationen som den är. Man tar in kundens klagomål och löser situationen till det bästa.

Kan man träna sig till att ge god service eller måste man ha talang?

– Det är klart att man kan träna upp det. Men man måste från början tycka om och kunna serva andra.

Om du själv möts av dålig service privat – reagerar du då?

– Jo, men det gör jag ju. Men jag gör nog inget väsen av det. Däremot är jag bra på att tala om när jag får bra service.

Till sist – finns det någonting du kan bli bättre på?

– Det gör det alltid. Man kan bli bättre på allt. Men jag kan inte nämna något specifikt. Det är bara att lära sig hela tiden.


Fotnot: SM i telefoni och kundservice arrangeras av kvalitetssäkringsföretaget Q-Servey. Priserna delades ut i Stockholm på torsdagskvällen.

– Det har jag firat med stor baluns och champagne.

Visste du att du skulle få priset?

– Nej, jag fick inte veta det förrän på torsdag eftermiddag. Jag trodde att jag var i Stockholm i ett helt annat ärende.

Hur tog du det?

– Jag blev väldigt rörd.

Vilka egenskaper krävs för att bli en mästare i kundservice?

– För det första måste man tycka att servicejobb är roligt och alltid kunna ta en kund på ett bra sätt och ge ett bra bemötande. Det kanske låter enkelt men är det inte. Men jag har gjort det i många år och håller på med det för att jag trivs med det.

Vad gör man då om det ringer en riktigt besvärlig kund?

Då lyssnar man och bemöter situationen som den är. Man tar in kundens klagomål och löser situationen till det bästa.

Kan man träna sig till att ge god service eller måste man ha talang?

– Det är klart att man kan träna upp det. Men man måste från början tycka om och kunna serva andra.

Om du själv möts av dålig service privat – reagerar du då?

– Jo, men det gör jag ju. Men jag gör nog inget väsen av det. Däremot är jag bra på att tala om när jag får bra service.

Till sist – finns det någonting du kan bli bättre på?

– Det gör det alltid. Man kan bli bättre på allt. Men jag kan inte nämna något specifikt. Det är bara att lära sig hela tiden.


Fotnot: SM i telefoni och kundservice arrangeras av kvalitetssäkringsföretaget Q-Servey. Priserna delades ut i Stockholm på torsdagskvällen.