2016-01-23 06:00

2016-01-23 10:56

Hotad och hyllad kampanj har lett till möten

KARLSTAD: Många Karlstadsbor och nyanlända har fått kontakt via sidan

Karlstads kommuns kampanj Öppenhet - Ja tack! möttes av en stark hatstorm. Marknadsföreningen avbröts men nätsidan lever och ett hundratal personer har mötts.

Kampanjen Ja till öppenhet och nätsidan varmtvalkommen.se som Karlstads kommun lanserade den 7 december 2015 fick ett minst sagt stormigt mottagande. Många visade öppet sin entusiasm och glädje över projektet vars syfte är att hitta en väg för Karlstadsbor och nyanlända att mötas, för att underlätta integrationen.

Hot och sabotage

Men kampanjen och de som öppet stod för budskapet blev också utsatta för en intensiv motkampanj med polisanmälda hot som följd.

– Vi hade 83 sabotageförsök på sidan under den första veckan. Och de som uttalat sig positivt om öppenhet i media och på sociala medier fick hotbrev hem och hotfulla samtal på nätterna. Förutom att det blev väldigt obehaglig stämning på kommunens egen Facebooksida. Vi hade fullt upp med att rensa bort bilder på mördade flickor och rasistiska kommentarer, säger kommunens kommunikationsdirektör Katarina Lindström.

Nya möten

Det hårda trycket, som mobiliserades från hela landet, ledde till att de alla slutade prata om kampanjen och marknadsföreningen upphörde. Nu har det lugnat ner sig och hon kan se att det fortsätter skapas nya profiler på sidan av människor som vill mötas.

– Drygt 200 har lagt upp en profil och det har hittills tagits 111 kontakter via sidan. Så i bästa fall har det genererat ett hundratal möten mellan Karlstadsbor och nyanlända och det är vi jätteglada för.

Katarina Lindström fick själv sin första kontakt under veckan.

– Det var väldigt roligt. En 27-årig kvinna från Afghanistan som också gillar att laga mat. Så det ska vi göra tillsammans, samtidigt kan hon lära sig svenska bättre.

Kan få pris

Nu tror hon att de kan börja prata om den igen. Inte minst eftersom kampanjen är en av fyra nominerade till final i Kommunikatörspriset i Värmland 2016. Det delas ut den 8 mars på Karlstads universitet.

– Vi är glada och stolta över att kampanjen har blivit nominerad. Det här är en kampanj som väcker mycket känslor. Vi har fått ta emot mycket hat men också mycket kärlek, säger Katarina Lindström.

Kampanjen Ja till öppenhet och nätsidan varmtvalkommen.se som Karlstads kommun lanserade den 7 december 2015 fick ett minst sagt stormigt mottagande. Många visade öppet sin entusiasm och glädje över projektet vars syfte är att hitta en väg för Karlstadsbor och nyanlända att mötas, för att underlätta integrationen.

Hot och sabotage

Men kampanjen och de som öppet stod för budskapet blev också utsatta för en intensiv motkampanj med polisanmälda hot som följd.

– Vi hade 83 sabotageförsök på sidan under den första veckan. Och de som uttalat sig positivt om öppenhet i media och på sociala medier fick hotbrev hem och hotfulla samtal på nätterna. Förutom att det blev väldigt obehaglig stämning på kommunens egen Facebooksida. Vi hade fullt upp med att rensa bort bilder på mördade flickor och rasistiska kommentarer, säger kommunens kommunikationsdirektör Katarina Lindström.

Nya möten

Det hårda trycket, som mobiliserades från hela landet, ledde till att de alla slutade prata om kampanjen och marknadsföreningen upphörde. Nu har det lugnat ner sig och hon kan se att det fortsätter skapas nya profiler på sidan av människor som vill mötas.

– Drygt 200 har lagt upp en profil och det har hittills tagits 111 kontakter via sidan. Så i bästa fall har det genererat ett hundratal möten mellan Karlstadsbor och nyanlända och det är vi jätteglada för.

Katarina Lindström fick själv sin första kontakt under veckan.

– Det var väldigt roligt. En 27-årig kvinna från Afghanistan som också gillar att laga mat. Så det ska vi göra tillsammans, samtidigt kan hon lära sig svenska bättre.

Kan få pris

Nu tror hon att de kan börja prata om den igen. Inte minst eftersom kampanjen är en av fyra nominerade till final i Kommunikatörspriset i Värmland 2016. Det delas ut den 8 mars på Karlstads universitet.

– Vi är glada och stolta över att kampanjen har blivit nominerad. Det här är en kampanj som väcker mycket känslor. Vi har fått ta emot mycket hat men också mycket kärlek, säger Katarina Lindström.