2016-01-21 08:00

2016-01-21 08:03

Stark utveckling digitalt

KARLSTAD: NWT:s nya sajt firar ett år

För precis ett år sedan gjordes nwt.se om och fick en rejäl ansiktslyftning.
Det finns anledning att fira det. Utvecklingen för NWT:s digitala verksamhet senaste året har varit mycket stark.

– Vi har aldrig nått så många läsare som nu om man räknar totalt för vår digitala verksamhet och print. Speciellt bra har det gått det senaste halvåret. Då har vi ökat med 20 procent i digital räckvidd, säger Mikael Rothsten, redaktionschef på NWT.

I mediebranschen fortsätter utvecklingen mot mer digitalt. Alla tidningar är inne i en omställningsfas.

Där läsarna är

– Det gäller för oss att vara där läsarna finns. Vi ser tydligt den trenden att allt fler läser våra nyheter via mobilen, säger Mikael Rothsten.

För bara drygt ett år sedan hade nwt.se sina flesta läsare via datorn.

Så ser det inte ut längre.

Nu kommer 60 procent av läsningen via mobilen.

Den stora förändringen för nwt.se för ett år sedan, förutom design, var att sajten blev responsiv, det vill säga att den är anpassad både för mobil, läsplatta och dator.

Mycket webb-tv

Lite trögt var det i portgången men nu har många lärt sig att gilla vår förändring.

Och mer förändringar lär det bli i framtiden.

Den digitala resan i vår bransch går oerhört fort.

– Det händer och kommer att hända mycket inte minst på mobilsidan. Webb-tv är också något vi satsar stort på, berättar Daniel Lundström, NWT:s digitala utvecklingschef.

För att möta den här snabba utvecklingen har NWT-koncernen sedan ett halvår tillbaka ett utvecklingsteam på fem personer som är stationerat i Gdansk, Polen.

– Det blir mer av personliga tjänster, personalisering som det kallas. Vi har det redan genom de artiklar som vi rekommenderar dig som läsare, förklarar Daniel Lundström.

Skräddarsys

Personaliseringen bygger på vad du läser på nwt.se och vad andra tycker är intressant.

Man kan säga att nyheterna skräddarsys för dina behov och intressen.

Även bland annonserna kommer det att bli en ökad personalisering.

Om vi tittar i kristallkulan på lite längre sikt, vad händer då?

– Vi kommer säkert använda andra grejer än mobilen och datorn för att läsa nyheter. Det finns redan klockor för nyhetsförmedling. Kylskåp säljs med digitala skärmar och vi blir mer uppkopplade i våra bilar, tror Daniel Lundström och utvecklar sig vidare.

– Nu kör vi bilarna själva. I framtiden kör de sig själva. Vi kanske inte ens har framrutor. Då finns det utrymme för att läsa nyheter i stället för att köra bilen.

Den enskilda nyhet som drivit mest trafik till nwt.se senaste året är den om gruppvåldtäkten vid domkyrkan i Karlstad som var en bluff. Den artikeln har nått 88 000 läsare.

Klickmonstret ”Flash”

Och så har vi fenomenet Janne ”Flash” Nilsson.

Han är den person som enskilt skapat mest trafik för en och samma artikel – och det två gånger.

För ganska precis två år sedan skrev NWT om att ”Flash” bötfälldes av polisen när han skulle ploga isbanan åt barnen med sin fyrhjuling. Den artikeln lästes då av 58 000.

Nyligen poppade artikeln upp igen, via inlänkningar från sociala medier, som mest läst under slutet av året och har den här gången nått 79 000 läsare.

”Flash” är NWT:s speciella klickmonster.

– Vi har aldrig nått så många läsare som nu om man räknar totalt för vår digitala verksamhet och print. Speciellt bra har det gått det senaste halvåret. Då har vi ökat med 20 procent i digital räckvidd, säger Mikael Rothsten, redaktionschef på NWT.

I mediebranschen fortsätter utvecklingen mot mer digitalt. Alla tidningar är inne i en omställningsfas.

Där läsarna är

– Det gäller för oss att vara där läsarna finns. Vi ser tydligt den trenden att allt fler läser våra nyheter via mobilen, säger Mikael Rothsten.

För bara drygt ett år sedan hade nwt.se sina flesta läsare via datorn.

Så ser det inte ut längre.

Nu kommer 60 procent av läsningen via mobilen.

Den stora förändringen för nwt.se för ett år sedan, förutom design, var att sajten blev responsiv, det vill säga att den är anpassad både för mobil, läsplatta och dator.

Mycket webb-tv

Lite trögt var det i portgången men nu har många lärt sig att gilla vår förändring.

Och mer förändringar lär det bli i framtiden.

Den digitala resan i vår bransch går oerhört fort.

– Det händer och kommer att hända mycket inte minst på mobilsidan. Webb-tv är också något vi satsar stort på, berättar Daniel Lundström, NWT:s digitala utvecklingschef.

För att möta den här snabba utvecklingen har NWT-koncernen sedan ett halvår tillbaka ett utvecklingsteam på fem personer som är stationerat i Gdansk, Polen.

– Det blir mer av personliga tjänster, personalisering som det kallas. Vi har det redan genom de artiklar som vi rekommenderar dig som läsare, förklarar Daniel Lundström.

Skräddarsys

Personaliseringen bygger på vad du läser på nwt.se och vad andra tycker är intressant.

Man kan säga att nyheterna skräddarsys för dina behov och intressen.

Även bland annonserna kommer det att bli en ökad personalisering.

Om vi tittar i kristallkulan på lite längre sikt, vad händer då?

– Vi kommer säkert använda andra grejer än mobilen och datorn för att läsa nyheter. Det finns redan klockor för nyhetsförmedling. Kylskåp säljs med digitala skärmar och vi blir mer uppkopplade i våra bilar, tror Daniel Lundström och utvecklar sig vidare.

– Nu kör vi bilarna själva. I framtiden kör de sig själva. Vi kanske inte ens har framrutor. Då finns det utrymme för att läsa nyheter i stället för att köra bilen.

Den enskilda nyhet som drivit mest trafik till nwt.se senaste året är den om gruppvåldtäkten vid domkyrkan i Karlstad som var en bluff. Den artikeln har nått 88 000 läsare.

Klickmonstret ”Flash”

Och så har vi fenomenet Janne ”Flash” Nilsson.

Han är den person som enskilt skapat mest trafik för en och samma artikel – och det två gånger.

För ganska precis två år sedan skrev NWT om att ”Flash” bötfälldes av polisen när han skulle ploga isbanan åt barnen med sin fyrhjuling. Den artikeln lästes då av 58 000.

Nyligen poppade artikeln upp igen, via inlänkningar från sociala medier, som mest läst under slutet av året och har den här gången nått 79 000 läsare.

”Flash” är NWT:s speciella klickmonster.

Mest läst på nwt.se

De artiklar som varit mest lästa på nwt.se sedan 21 januari 2015. Inom parentes datum för första publicering.

1) Gruppvåldtäkt var en bluff (20/8) 88 000

2) ”Flash” bötfälld av polisen (20/1 2014) 79 000

3) Louise från Grums årets rasist (25/7) 76 000

4) Hund dödad av varg under älgjakt (12/10) 64 000

5) Gruppvåldtäkten - nyhetshändelsen (13/8) 63 000

6) Anmälde landstinget till Lyxfällan (6/10) 58 000

Mest sett på webb-tv

1) Brand i skola på Götetorp (31/12) 13 000

2) Kronprinsessparet kom till Värmlands museum (18/11) 11 000

3) Bjöd flyktingbarn till Leklandet (21/10) 11 000

nwt.se snittar nu på 178 000 unika veckoläsare