2016-01-21 06:00

2016-01-21 06:00

Här får du hjälp att förbättra dina vanor

KARLSTAD: Friskvårdscentralen fokuserar på mat, motion och motivation

Nytt år och nya tag. Så här års har många ambitionen att börja leva ett hälsosammare liv. Ändå kan det vara svårt att komma i gång. Ibland behövs det helt enkelt hjälp på traven.

Jobbet att leva sundare för att förebygga ohälsa är ditt och ingen annans. Men hur ska man egentligen bära sig åt för att lägga om sina mat- och motionsvanor i en hälsosammare riktning?

– Många gånger saknas både kunskap och motivation. Det är här vi kan komma in för att informera, hjälpa och stötta, säger Åsa Österberg, hälsokonsulent och motionsledare på Friskvårdscentralen i Karlstad.

Motivationen viktig

Verksamheten ute på Tormestad i Karlstad är en del av den ideella föreningen Friskvården Värmland. I Karlstad finns också en medicinsk expertgrupp samlad, som servar alla friskvårdscentraler i hela länet. Här handlar allt om hälsa och verktygen är mat, motion och motivation.

– Ofta börjar vi med ett hälsosamtal och ett konditionstest. Det är bra att ha som utgångspunkt när man efter ett antal veckors ansträngningar vill kunna mäta förbättringen, säger Åsa.

Som hälsokonsulent är hon noga med att råden som ges ska vara evidensbaserade och inte utgå från trender för dagen.

Olika bud

Vi matas nästan dagligen med nya rön om träning och dieter. Ska man träna explosivt eller lågintensivt? Ska man äta ofta för att hålla i gång förbränningen eller ska den sättas på sparlåga med hjälp av halvfasta? Vad ger egentligen störst hälsovinster?

– Jag brukar ge en bild av en gammaldags våg med två skålar. Tänk att du ska försöka uppnå balans genom att du lägger aktiv pulshöjande träning i den ena skålen och allt som bryter stillasittande i den andra.

Nya rön

Det här med stillasittandet är något som forskningen har intresserat sig för allt mer på senare år.

I dag kan man visa på en rad hälsovinster som till exempel att förbränningen höjs och kolesterolet minskar bara av att stå i stället för att sitta framför datorn. Korta pauser, aktiviteter som att ta trappan och att röra sig mer i vardagen får i gång systemet på ett hälsosamt sätt, har det också visat sig. Att sitta stilla fyra timmar om dagen kan inte, som man tidigare trott, kompenseras av två hårda träningspass i veckan.

Håll koll

Och så var det maten. Ett tips från Åsa Österbergs är att skaffa koll på vad du brukar köpa hem för matvaror och byta ut en del mot sådant som är både nyttigt och mättande.

– Kolhydrater är ett intressant ämne som har debatterats ganska länge. Generellt kan man säga att det är bra att fokusera på kolhydratskvaliteten, minska på sockret och livsmedel gjorda på vitt, siktat mjöl till förmån för fiber- och fullkornsrika produkter.

Jobbet att leva sundare för att förebygga ohälsa är ditt och ingen annans. Men hur ska man egentligen bära sig åt för att lägga om sina mat- och motionsvanor i en hälsosammare riktning?

– Många gånger saknas både kunskap och motivation. Det är här vi kan komma in för att informera, hjälpa och stötta, säger Åsa Österberg, hälsokonsulent och motionsledare på Friskvårdscentralen i Karlstad.

Motivationen viktig

Verksamheten ute på Tormestad i Karlstad är en del av den ideella föreningen Friskvården Värmland. I Karlstad finns också en medicinsk expertgrupp samlad, som servar alla friskvårdscentraler i hela länet. Här handlar allt om hälsa och verktygen är mat, motion och motivation.

– Ofta börjar vi med ett hälsosamtal och ett konditionstest. Det är bra att ha som utgångspunkt när man efter ett antal veckors ansträngningar vill kunna mäta förbättringen, säger Åsa.

Som hälsokonsulent är hon noga med att råden som ges ska vara evidensbaserade och inte utgå från trender för dagen.

Olika bud

Vi matas nästan dagligen med nya rön om träning och dieter. Ska man träna explosivt eller lågintensivt? Ska man äta ofta för att hålla i gång förbränningen eller ska den sättas på sparlåga med hjälp av halvfasta? Vad ger egentligen störst hälsovinster?

– Jag brukar ge en bild av en gammaldags våg med två skålar. Tänk att du ska försöka uppnå balans genom att du lägger aktiv pulshöjande träning i den ena skålen och allt som bryter stillasittande i den andra.

Nya rön

Det här med stillasittandet är något som forskningen har intresserat sig för allt mer på senare år.

I dag kan man visa på en rad hälsovinster som till exempel att förbränningen höjs och kolesterolet minskar bara av att stå i stället för att sitta framför datorn. Korta pauser, aktiviteter som att ta trappan och att röra sig mer i vardagen får i gång systemet på ett hälsosamt sätt, har det också visat sig. Att sitta stilla fyra timmar om dagen kan inte, som man tidigare trott, kompenseras av två hårda träningspass i veckan.

Håll koll

Och så var det maten. Ett tips från Åsa Österbergs är att skaffa koll på vad du brukar köpa hem för matvaror och byta ut en del mot sådant som är både nyttigt och mättande.

– Kolhydrater är ett intressant ämne som har debatterats ganska länge. Generellt kan man säga att det är bra att fokusera på kolhydratskvaliteten, minska på sockret och livsmedel gjorda på vitt, siktat mjöl till förmån för fiber- och fullkornsrika produkter.

Tips

Några råd för dig som tänker börja motionera:

x Starta mjukt på din egen nivå.

x Rör dig regelbundet.

x Gör det som känns roligt!