2016-01-20 14:13

2016-01-20 16:48

Tvingas rädda trafiken – igen

KARLSTAD: Förenade buss i akut ekonomisk kris

(UPPDATEARD) Förenade tvingas lämna sitt uppdrag som ansvarig för stadsbusstrafiken på grund av ekonomiska problem.

Keolis tar över redan den 28 februari, men läget är så allvarligt att kommunen får betala för Förenade buss gas fram till dess.

Merkostnaden blir 12,2 miljoner kronor.

Den 1 juli 2013 påbörjade Förenade buss ett åttaårigt avtal med Karlstadsbuss om driften av stadsbusstrafiken.

Men bolagets anbud var lågt satt och i november 2014 hade Förenade buss hamnat i ekonomisk kris. Då skrevs ett tilläggsavtal där man fick ytterligare 9,6 miljoner kronor för att klara driften fram till den 12 juni i år.

Får betala gasen

Men nu är pengarna är slut – igen.

– Förenade buss har inte råd att betala Aga för sin fordonsgas och därför går vi in och gör det fram till den 27 februari. Det är en kostnad på 4,8 miljoner kronor.

– De meddelade oss sitt akuta läge i början av januari, men vi har fått signaler från dem tidigare och var inte helt oförberedda, säger Karlstadsbuss chef Mattias Bergh.

Keolis skulle ta över trafiken, personalen och bussarna den 13 juni och vidare till 2023, men gör det i stället den 28 februari. För den tiden får Karlstads kommun betala 7,4 miljoner kronor. Totalt innebär detta en merkostnad för kommunen på 12,2 miljoner kronor.

– Pengarna tas från vårt överskott från förra året och det förväntat goda resultatet i år. Men sammantaget är ändå avtalen med Förenade buss och Keolis lägre än om vi hade valt det näst lägsta anbudet, säger Mattias Bergh.

– Det är aldrig roligt att hamna i en sådan här situation där vi tvingas till extrakostnader, men vi kan inte stå utan stadsbusstrafik.

– Hade Förenade buss gått i konkurs hade kostnaderna kunnat bli betydligt större. Det här är den bästa ekonomiska lösningen, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Peter Kullgren (KD).

30 miljoner dyrare

Förenade buss vd Bengt Åström beklagar situationen som bolaget har hamnat i.

– Det är jättetråkigt att vi inte kunde köra tiden ut. Vi har gjort allt vi har kunnat för att få ner våra kostnader, men anbudet som skrevs 2013 har varit för tufft.

– Vi ville ha runt 20 miljoner kronor i november 2014, men fick bara hälften och nu gick det inte längre. Totalt har trafiken blivit cirka 30 miljoner dyrare än vi beräknade, men vi anser ändå att vi hållit en hög kvalitet på den.

Den 1 juli 2013 påbörjade Förenade buss ett åttaårigt avtal med Karlstadsbuss om driften av stadsbusstrafiken.

Men bolagets anbud var lågt satt och i november 2014 hade Förenade buss hamnat i ekonomisk kris. Då skrevs ett tilläggsavtal där man fick ytterligare 9,6 miljoner kronor för att klara driften fram till den 12 juni i år.

Får betala gasen

Men nu är pengarna är slut – igen.

– Förenade buss har inte råd att betala Aga för sin fordonsgas och därför går vi in och gör det fram till den 27 februari. Det är en kostnad på 4,8 miljoner kronor.

– De meddelade oss sitt akuta läge i början av januari, men vi har fått signaler från dem tidigare och var inte helt oförberedda, säger Karlstadsbuss chef Mattias Bergh.

Keolis skulle ta över trafiken, personalen och bussarna den 13 juni och vidare till 2023, men gör det i stället den 28 februari. För den tiden får Karlstads kommun betala 7,4 miljoner kronor. Totalt innebär detta en merkostnad för kommunen på 12,2 miljoner kronor.

– Pengarna tas från vårt överskott från förra året och det förväntat goda resultatet i år. Men sammantaget är ändå avtalen med Förenade buss och Keolis lägre än om vi hade valt det näst lägsta anbudet, säger Mattias Bergh.

– Det är aldrig roligt att hamna i en sådan här situation där vi tvingas till extrakostnader, men vi kan inte stå utan stadsbusstrafik.

– Hade Förenade buss gått i konkurs hade kostnaderna kunnat bli betydligt större. Det här är den bästa ekonomiska lösningen, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Peter Kullgren (KD).

30 miljoner dyrare

Förenade buss vd Bengt Åström beklagar situationen som bolaget har hamnat i.

– Det är jättetråkigt att vi inte kunde köra tiden ut. Vi har gjort allt vi har kunnat för att få ner våra kostnader, men anbudet som skrevs 2013 har varit för tufft.

– Vi ville ha runt 20 miljoner kronor i november 2014, men fick bara hälften och nu gick det inte längre. Totalt har trafiken blivit cirka 30 miljoner dyrare än vi beräknade, men vi anser ändå att vi hållit en hög kvalitet på den.