2016-01-13 06:00

2016-01-13 12:26

Mötesspår först 2018

VÄRMLAND: Andra satsningar på Värmlandsbanan går före utbyggnaden i Skåre

Planerna på ett förlängt mötesspår i Skåre så att två tåg kan mötas i fart har dragit ut på tiden. Tidigast 2018 är vad som gäller nu.
Före Skåre prioriteras de nya mötesspåren i Väse och vid Pråmkanalen i Karlstad där det blir byggstart i år respektive nästa år.

Redan 2010 berättade NWT om Trafikverkets planer att förlänga dagens mötesspår i Skåre med 250 meter. Det skulle förbättra kapaciteten på sträckan Karlstad–Kil som är ett av de mest trafikerade enkelspåren i landet.

I dag tvingas ett antal tåg vänta i Skåre på andra tåg, men när mötesspåret förlängs kan två 650 meter långa tåg mötas i fart. I projektet ingår även flyttning av växlar från en kurva till en raksträcka för att minska slitaget på materialet. Dessutom måste dagens gång- och cykelviadukt förlängas.

Inga pengar avsatta

– Projektet har hög prioritet och den bygghandling som görs är klar i mars, men det finns just nu inga pengar till bygget. Tidigast 2018 kan det startas.

– Dessutom har förutsättningarna ändrats för projektet eftersom en kapacitetsutredning visar att övriga satsningar på mötesspår på Värmlandsbanan ger mer nytta, säger Jörgen Olofsson, projektledare på Trafikverket.

Först ut i kön är förlängningen och ombyggnaden av den befintliga mötesstationen i Väse där det även ska byggas en järnvägsviadukt under spåren på Storgatan.

– Planen ligger just nu hos Trafikverket för prövning och vi väntar besked i april. Sedan går vi vidare med upphandlingen och i slutet av året kan vi starta med växelarbeten. Trafiköppning planeras till slutet av 2017, säger Jörgen Olofsson.

När det gäller byggandet av mötesspåret över Pråmkanalen från Karlstad C till Karlstad Östra jobbas det just nu med arbetsplanen. Under onsdagen genomförs det ett samrådsmöte för särskilt berörda.

Byggstart 2017

– Om inget särskilt sker skickar vi in planen i juni och då kan den vara fastställd i december. Sedan väntar byggstart i början av 2017 och trafikpåsläpp i mitten av 2018, säger Jörgen Olofsson.

Projektering pågår för närvarande av den nya mötesstationen i Välsviken och ombyggnaden av Karlstad C.

– För Karlstad C:s del är vi i ett utredningsskeende. Just nu räknas folk som kliver på och av tågen för att vi ska bygga ut med rätt kapacitet. Vi genomför även geotekniska prover och miljöprover. Tanken är byggstart 2020 för projektet som bland annat innehåller fler plattformar och tåglägen, säger projektledaren Martina Rydberg.

Mötesspåret i Välsviken ligger nu för byggstart 2022, men kan tidigareläggas till 2019. Där pågår diskussioner med länsstyrelsen kring projektets miljöpåverkan.

Redan 2010 berättade NWT om Trafikverkets planer att förlänga dagens mötesspår i Skåre med 250 meter. Det skulle förbättra kapaciteten på sträckan Karlstad–Kil som är ett av de mest trafikerade enkelspåren i landet.

I dag tvingas ett antal tåg vänta i Skåre på andra tåg, men när mötesspåret förlängs kan två 650 meter långa tåg mötas i fart. I projektet ingår även flyttning av växlar från en kurva till en raksträcka för att minska slitaget på materialet. Dessutom måste dagens gång- och cykelviadukt förlängas.

Inga pengar avsatta

– Projektet har hög prioritet och den bygghandling som görs är klar i mars, men det finns just nu inga pengar till bygget. Tidigast 2018 kan det startas.

– Dessutom har förutsättningarna ändrats för projektet eftersom en kapacitetsutredning visar att övriga satsningar på mötesspår på Värmlandsbanan ger mer nytta, säger Jörgen Olofsson, projektledare på Trafikverket.

Först ut i kön är förlängningen och ombyggnaden av den befintliga mötesstationen i Väse där det även ska byggas en järnvägsviadukt under spåren på Storgatan.

– Planen ligger just nu hos Trafikverket för prövning och vi väntar besked i april. Sedan går vi vidare med upphandlingen och i slutet av året kan vi starta med växelarbeten. Trafiköppning planeras till slutet av 2017, säger Jörgen Olofsson.

När det gäller byggandet av mötesspåret över Pråmkanalen från Karlstad C till Karlstad Östra jobbas det just nu med arbetsplanen. Under onsdagen genomförs det ett samrådsmöte för särskilt berörda.

Byggstart 2017

– Om inget särskilt sker skickar vi in planen i juni och då kan den vara fastställd i december. Sedan väntar byggstart i början av 2017 och trafikpåsläpp i mitten av 2018, säger Jörgen Olofsson.

Projektering pågår för närvarande av den nya mötesstationen i Välsviken och ombyggnaden av Karlstad C.

– För Karlstad C:s del är vi i ett utredningsskeende. Just nu räknas folk som kliver på och av tågen för att vi ska bygga ut med rätt kapacitet. Vi genomför även geotekniska prover och miljöprover. Tanken är byggstart 2020 för projektet som bland annat innehåller fler plattformar och tåglägen, säger projektledaren Martina Rydberg.

Mötesspåret i Välsviken ligger nu för byggstart 2022, men kan tidigareläggas till 2019. Där pågår diskussioner med länsstyrelsen kring projektets miljöpåverkan.