2016-01-11 21:42

2016-01-11 21:42

Orosmoln över Frankfurtflyget

KARLSTAD: Undvikande svar om hemligt avtal

I fara? Det muntliga avtalet som flygplatsens vd Peter Landmark tecknat med det brittiska flygbolaget BMI väcker på nytt frågan om Frankfurtlinjen är hotad.

– Det är ett sekretessbelagt avtal som jag inte kan kommentera.

Det är ordförande Nina Larssons (L) återkommande svar på alla frågor om det nya avtalet mellan Karlstad Airport och flygbolaget BMI som trafikerar Frankfurtlinjen.

SVT:s Värmlandsnytt avslöjade den 28 december att flygplatsens vd Peter Landmark träffade ett muntligt avtal med BMI i våras.

Förmånligt

Ett mycket förmånligt avtal.

BMI behöver inte betala varken start- och landningsavgifter eller kostnaderna för passagerarnas incheckning och bagagehantering. Landmark ska också ha lovat att flygplatsen står för mat och logi varje gång BMI:s personal övernattar i Karlstad.

Peter Landmark går inte att nå, enligt Nina Larsson har han semester.

Hon säger att det dröjde närmare ett halvår innan hon och styrelsen fick information om det muntliga avtalet som Peter Landmark ingick med BMI i april.

Muntligt avtal

– Vid det tillfället var omständigheterna sådana att det gjordes ett muntligt avtal, säger Nina Larsson.

– Vi hade det uppe till diskussion i styrelsen i september och vi valde sedan att formellt godkänna avtalet i styrelsen i december, fortsätter hon.

I alla övriga frågor som rör avtalet hänvisar hon till sekrettesen.

– Generellt sett är det ganska vanligt att man har olika incitament i början på en avtalstid eftersom det tar tid att etablera en ny flyglinje, säger hon.

Behövde inte

Enligt det ursprungliga avtalet mellan Karlstad Airport och BMI behövde inte BMI betala några avgifter alls till flygplatsen under det första året. Sedan skulle en avgift på 10 euro per passagerare tas ut.

Har avtalet förlängts för att BMI hotat att lägga ned linjen?

– Nej, det tror jag inte, det är inte min uppfattning.

Informerades kommunledningen, moderbolaget Stadshus AB, om det nya avtalet?

– Nu är de ju informerade, de fick ju tillgång till vårt protokoll från december när det blev justerat, säger Nina Larsson.

Stadshus ordförande Per-Samuel Nisser (M) säger att han inte fått någon information och har krävt att få en fullständig redogörelse av Karlstad Airport.

Gick dåligt

Den 26 maj 2014 lyfte det första planet från Karlstad till Frankfurt.

Linjen gick dåligt, de 15 miljoner som Karlstads kommun ställt upp med i förlustgaranti var slut och nedläggning hotade.

Den 2 mars inleddes ett samarbete med Jönköping där näringslivet ställde up med en ny förlustgaranti, på 14 miljoner. För Karlstadsresenärerna innebär mellanlandningar i Jönköping ungefär en timmes längre restid och tidigare avgångar med morgonplanen och senare hemkomsttider med kvällsplanen.

 

– Det är ett sekretessbelagt avtal som jag inte kan kommentera.

Det är ordförande Nina Larssons (L) återkommande svar på alla frågor om det nya avtalet mellan Karlstad Airport och flygbolaget BMI som trafikerar Frankfurtlinjen.

SVT:s Värmlandsnytt avslöjade den 28 december att flygplatsens vd Peter Landmark träffade ett muntligt avtal med BMI i våras.

Förmånligt

Ett mycket förmånligt avtal.

BMI behöver inte betala varken start- och landningsavgifter eller kostnaderna för passagerarnas incheckning och bagagehantering. Landmark ska också ha lovat att flygplatsen står för mat och logi varje gång BMI:s personal övernattar i Karlstad.

Peter Landmark går inte att nå, enligt Nina Larsson har han semester.

Hon säger att det dröjde närmare ett halvår innan hon och styrelsen fick information om det muntliga avtalet som Peter Landmark ingick med BMI i april.

Muntligt avtal

– Vid det tillfället var omständigheterna sådana att det gjordes ett muntligt avtal, säger Nina Larsson.

– Vi hade det uppe till diskussion i styrelsen i september och vi valde sedan att formellt godkänna avtalet i styrelsen i december, fortsätter hon.

I alla övriga frågor som rör avtalet hänvisar hon till sekrettesen.

– Generellt sett är det ganska vanligt att man har olika incitament i början på en avtalstid eftersom det tar tid att etablera en ny flyglinje, säger hon.

Behövde inte

Enligt det ursprungliga avtalet mellan Karlstad Airport och BMI behövde inte BMI betala några avgifter alls till flygplatsen under det första året. Sedan skulle en avgift på 10 euro per passagerare tas ut.

Har avtalet förlängts för att BMI hotat att lägga ned linjen?

– Nej, det tror jag inte, det är inte min uppfattning.

Informerades kommunledningen, moderbolaget Stadshus AB, om det nya avtalet?

– Nu är de ju informerade, de fick ju tillgång till vårt protokoll från december när det blev justerat, säger Nina Larsson.

Stadshus ordförande Per-Samuel Nisser (M) säger att han inte fått någon information och har krävt att få en fullständig redogörelse av Karlstad Airport.

Gick dåligt

Den 26 maj 2014 lyfte det första planet från Karlstad till Frankfurt.

Linjen gick dåligt, de 15 miljoner som Karlstads kommun ställt upp med i förlustgaranti var slut och nedläggning hotade.

Den 2 mars inleddes ett samarbete med Jönköping där näringslivet ställde up med en ny förlustgaranti, på 14 miljoner. För Karlstadsresenärerna innebär mellanlandningar i Jönköping ungefär en timmes längre restid och tidigare avgångar med morgonplanen och senare hemkomsttider med kvällsplanen.