2016-01-09 06:00

2016-01-09 06:00

Problem med elbussarna

KARLSTAD: Småstörningar med spänningen

I juni förra året började de nya elbussarna rulla i Karlstad. Men Karlstadsbuss har problem med de nya fordonen.
– Vi har småstörningar med spänningen i dem och det gör att de behöver laddas oftare än planerat.

Det berättar Karlstadsbuss chef Mattias Bergh. Redan hösten 2014 skulle de tre elbussarna från brittiska Optare ha börjat rulla på framför allt centrumlinjerna 11, 12 och 13, men de försenades.

Det berodde på att Karlstadsbuss gjorde en tilläggsbeställning så att laddkapaciteten höjdes till det dubbla. Men detta har skapat problem.

– Det är första gången som Optare har byggt bussar med den högre laddkapaciteten och vi har inkörningsproblem. Det handlar om småstörningar med spänningen i dem och det gör att de behöver laddas oftare än planerat.

– Normalt ska de klara av att vara i fem timmar åt gången, men det gör de inte alltid. Detta har alltså inget att göra med kylan och därför får vi ibland ersätta dem med vanliga gasbussar, säger Mattias Bergh.

Tekniker jobbar med att lösa problemen.

Det berättar Karlstadsbuss chef Mattias Bergh. Redan hösten 2014 skulle de tre elbussarna från brittiska Optare ha börjat rulla på framför allt centrumlinjerna 11, 12 och 13, men de försenades.

Det berodde på att Karlstadsbuss gjorde en tilläggsbeställning så att laddkapaciteten höjdes till det dubbla. Men detta har skapat problem.

– Det är första gången som Optare har byggt bussar med den högre laddkapaciteten och vi har inkörningsproblem. Det handlar om småstörningar med spänningen i dem och det gör att de behöver laddas oftare än planerat.

– Normalt ska de klara av att vara i fem timmar åt gången, men det gör de inte alltid. Detta har alltså inget att göra med kylan och därför får vi ibland ersätta dem med vanliga gasbussar, säger Mattias Bergh.

Tekniker jobbar med att lösa problemen.