2015-12-17 13:31

2015-12-17 13:35

Vilken roll spelar de smarta telefonerna?

HALLÅ DÄR...

..Christina Olin Scheller, professor i pedagogiskt arbete vid Karlstads universitet, som tillsammans med Marie Tanner forskar om hur gymnasielever använder mobiltelefonen i klassrummet.

– Det är det vi ska ta reda på! Klart är att de i dag spelar en viktig roll såväl pedagogiskt som socialt.

Många menar att mobiltelefonerna mest är ett störande element i klassrummet?

– Ja, det är väldigt mycket åsikter och tyckande om detta. Men det finns mycket lite kunskap att luta sig mot i debatten. Allt tyckande kring just mobiltelefonen i skolan är paradoxalt, eftersom det har satsats stort på att förse eleverna med andra digitala verktyg som datorer och surfplattor, vilket tycks uppfattas som okomplicerat.

Så problemen är överdrivna?

– Visst kan elevers användning av mobiltelefoner på lektioner vara störande. Men vår förstudie har visat att det också kan skapa lugn och studiero. Gränserna mellan offentligt och privat har suddats ut med dagens digitala redskap. De flesta ungdomar använder telefonen på ett ”street smart” sätt i klassrummet.

Vad är det ni ska studera?

– Vi ska titta på mobiltelefonens roll i hur eleverna interagerar med kamrater och lärare, hur digitala verktyg samspelar och påverkar arbetet med text.

När kommer resultatet av studien?

– Vetenskapsrådet har finansierat ett treårigt forskningsprojekt. Utvecklingen går snabbt på det här området och vi räknar med att publicera delrapporter under resans gång.

Hur använder du själv mobilen?

– Jag är inte född med det digitala språket. Men i dag använder jag mobilen till det mesta och känner mig väldigt avskärmad utan den.

– Det är det vi ska ta reda på! Klart är att de i dag spelar en viktig roll såväl pedagogiskt som socialt.

Många menar att mobiltelefonerna mest är ett störande element i klassrummet?

– Ja, det är väldigt mycket åsikter och tyckande om detta. Men det finns mycket lite kunskap att luta sig mot i debatten. Allt tyckande kring just mobiltelefonen i skolan är paradoxalt, eftersom det har satsats stort på att förse eleverna med andra digitala verktyg som datorer och surfplattor, vilket tycks uppfattas som okomplicerat.

Så problemen är överdrivna?

– Visst kan elevers användning av mobiltelefoner på lektioner vara störande. Men vår förstudie har visat att det också kan skapa lugn och studiero. Gränserna mellan offentligt och privat har suddats ut med dagens digitala redskap. De flesta ungdomar använder telefonen på ett ”street smart” sätt i klassrummet.

Vad är det ni ska studera?

– Vi ska titta på mobiltelefonens roll i hur eleverna interagerar med kamrater och lärare, hur digitala verktyg samspelar och påverkar arbetet med text.

När kommer resultatet av studien?

– Vetenskapsrådet har finansierat ett treårigt forskningsprojekt. Utvecklingen går snabbt på det här området och vi räknar med att publicera delrapporter under resans gång.

Hur använder du själv mobilen?

– Jag är inte född med det digitala språket. Men i dag använder jag mobilen till det mesta och känner mig väldigt avskärmad utan den.