2015-12-03 06:00

2015-12-03 06:16

Sopig miss gav KBAB ordentlig merkostnad

KARLSTAD: Har betalat för dubbel sophämtningsintervall

I minst ett år har KBAB felaktigt debiterats en på tok för hög soptaxa för tre fastigheter i kvarteret Gripen.
Felet upptäcktes av Karlstads Energi i samband med en kärlrengöring på adresserna.

Det kommunala bolaget Karlstads Bostads AB har vid tre fastigheter på Herrgårdsgatan, Östra Torggatan och Norra Strandgatan i kvarteret Gripen nio stycken 660-liters sopkärl uppställda för hyresgästernas sophantering. Enligt avtalet med Karlstads Energi, som äger och placerar ut kärlen, ska de tömmas en gång per vecka.

Nyligen upptäckte en ur personal på Karlstads Energi, i samband med att denne rutinmässigt skulle rengöra sopkärlen på de aktuella adresserna, att det verkliga antalet soptunnor inte överensstämde med det antal som fanns registrerade i energibolagets papper.

Har gjort fel

– I våra dokument stod det att det skulle finnas 18 stycken 370-literskärl, och att de skulle tömmas två gånger per vecka. Personalen som upptäckte missen anmälde detta till oss, och efter att vi sett över ärendet kan vi konstatera att vi har gjort fel. KBAB har fått betala för mycket, säger Peo Ajaxson, kommunikationsansvarig hos Karlstads Energi.

Energibolaget har alltså debiterat bostadsbolaget för en större volym, men framför allt ett mycket tätare hämtningsintervall, än vad som är avtalat.

– Vi vet inte hur länge det här har pågått, eller hur felet har uppstått. Det vi vet är att det handlar om minst ett år, men kanske längre tid. Det pågår ett detektivarbete för att ställa allt till rätta, säger Peo Ajaxson.

På ett år innebär feldebiteringen en merkostnad för KBAB på 85 000 kronor.

– Självklart kommer vi att återbetala hela summan så fort vi vet hur mycket pengar det handlar om, fortsätter Peo Ajaxson.

Ingen stor summa

På KBAB att tar man det inträffade med lugn.

– Vi litar på att Karlstads Energi reder ut det här. Visst kan 85 000 kronor låta mycket, men då ska man sätta det i relation till att vi har en årlig renhållningsbudget på 9–12 miljoner kronor per år, säger Anders Astonsson, kommunikatör hos KBAB.

Är det här en extrautgift som har drabbat hyresgästerna?

– Nej det är det inte. Som sagt är det ingen jättestor summa om man ser till helhetskostanden för renhållning. Dessutom betalar inte hyresgästerna för soptömning i just det egna bostadsområdet, det är en kostnad som är utslagen på hela bostadsbeståndet, säger Anders Astonsson.

Karlstads Bostads AB har nu inlett en egen utredning för att tillsammans med Karlstads Energi komma fram till vad som gått fel och hur länge det har pågått.

Det kommunala bolaget Karlstads Bostads AB har vid tre fastigheter på Herrgårdsgatan, Östra Torggatan och Norra Strandgatan i kvarteret Gripen nio stycken 660-liters sopkärl uppställda för hyresgästernas sophantering. Enligt avtalet med Karlstads Energi, som äger och placerar ut kärlen, ska de tömmas en gång per vecka.

Nyligen upptäckte en ur personal på Karlstads Energi, i samband med att denne rutinmässigt skulle rengöra sopkärlen på de aktuella adresserna, att det verkliga antalet soptunnor inte överensstämde med det antal som fanns registrerade i energibolagets papper.

Har gjort fel

– I våra dokument stod det att det skulle finnas 18 stycken 370-literskärl, och att de skulle tömmas två gånger per vecka. Personalen som upptäckte missen anmälde detta till oss, och efter att vi sett över ärendet kan vi konstatera att vi har gjort fel. KBAB har fått betala för mycket, säger Peo Ajaxson, kommunikationsansvarig hos Karlstads Energi.

Energibolaget har alltså debiterat bostadsbolaget för en större volym, men framför allt ett mycket tätare hämtningsintervall, än vad som är avtalat.

– Vi vet inte hur länge det här har pågått, eller hur felet har uppstått. Det vi vet är att det handlar om minst ett år, men kanske längre tid. Det pågår ett detektivarbete för att ställa allt till rätta, säger Peo Ajaxson.

På ett år innebär feldebiteringen en merkostnad för KBAB på 85 000 kronor.

– Självklart kommer vi att återbetala hela summan så fort vi vet hur mycket pengar det handlar om, fortsätter Peo Ajaxson.

Ingen stor summa

På KBAB att tar man det inträffade med lugn.

– Vi litar på att Karlstads Energi reder ut det här. Visst kan 85 000 kronor låta mycket, men då ska man sätta det i relation till att vi har en årlig renhållningsbudget på 9–12 miljoner kronor per år, säger Anders Astonsson, kommunikatör hos KBAB.

Är det här en extrautgift som har drabbat hyresgästerna?

– Nej det är det inte. Som sagt är det ingen jättestor summa om man ser till helhetskostanden för renhållning. Dessutom betalar inte hyresgästerna för soptömning i just det egna bostadsområdet, det är en kostnad som är utslagen på hela bostadsbeståndet, säger Anders Astonsson.

Karlstads Bostads AB har nu inlett en egen utredning för att tillsammans med Karlstads Energi komma fram till vad som gått fel och hur länge det har pågått.