2015-11-05 17:46

2015-11-05 19:52

Natur de luxe lockar

KARLSTAD

Besöksnäringen växer och naturen fortsätter locka. Helst i kombination med lite lyx.
– Det ska vara både ryggsäck och champagne, säger Laila Gibson på Visit Värmland under Turismtinget i Karlstad.

Turismtinget är på turné i Sverige. Nu har turen kommit till Värmland och Värmland och Karlstad. Turismtinget är en kraftsamling för att stärka arbetet kring besöksnäringen i Sverige av organisationerna Svensk turism, Arena för tillväxt, Svensk handel, Tillväxtverket, Visita och Visit Sweden.

Konferensen samlar företagare, tjänstemän och politiker. Tanken är att människor som på olika sätt jobbar med turismen ska träffas och utskilja de största utmaningarna inför framtiden.

– Vi gör det här för att vi nu har en nationell strategi för besöksnäringen som är en stor och viktig basnäring i Sverige, säger Thomas Laurell från branschorganisationen Visita.

Samarbete och paketering är två ledord för branschen.

Vita älgen

Laila Gibson från Visit Värmland tycker att den lite mystiska vita älgen skulle bli en bra symbol för vad Värmland har att erbjuda.

– Det finns så mycket att göra, till exempel ta ut folk och i skogen för att plocka bär och svamp, fiska.., men vi behöver gå ihop för att kunna utvecklas, säger Laila Gibson.

Hon hävdar att naturen och skogen fortsätter att locka turister till Värmland. Men att de vill ha sin urbana bekvämlighet med sig och att det är beredda att betala för till exempel guider.

– Det ska vara både ryggsäck och champagne.

Utmärkande för besöksnäringer är många små företag. Det ställer stora krav på enskilda företagare att själva driva utvecklingsarbete.

Få norrmän att stanna

En utmaning är att få norrmännen som kommer till shoppingcentrumen vid gränsen att stanna över natten. I dag åker över 60 procent över dagen.

En annan utmaning är att bli bättre på marknadsföringen.

– Resandet i världen fortsätter öka. Vi tittar bland annat på Indien, och fler destinationer från Kina, säger Thomas Laurell.

Lika regeltolkning

Bland företagarna som deltog fanns bland andra Mattias Olsson den ene av Brödernas Olsson från Arvika som driver restauranger och ordnar event, Anna Sahlström från Sahlströmsgården i Torsby och Jonas Jacobsson från Karlstads CCC.

– Största utmaningen är kommunikationer och infrastruktur, sa Jonas Jacobsson.

– Kompetensförsörjningen, sa Mattias Olsson som startar egen utbildning för att säkra tillgången på personal till restaurangerna.

– Att hitta ännu mer samarbete, sa Anna Sahlström.

– Och det vore bra om alla kommuner kunde tolka reglerna lika, la Mattias Olsson till.

Många utländska besökare

Det finns ingen typisk Värmlandsturist, enligt Laila Gibson. Däremot har länet en stor andel utländska besökare, 40 procent.

– Vi ska inte glömma att besöksnäringen är en förutsättning för landsbygden. Den ger ett underlag för servicen och gör att folk vill bo kvar, säger Laila Gibson.

Turismtinget är på turné i Sverige. Nu har turen kommit till Värmland och Värmland och Karlstad. Turismtinget är en kraftsamling för att stärka arbetet kring besöksnäringen i Sverige av organisationerna Svensk turism, Arena för tillväxt, Svensk handel, Tillväxtverket, Visita och Visit Sweden.

Konferensen samlar företagare, tjänstemän och politiker. Tanken är att människor som på olika sätt jobbar med turismen ska träffas och utskilja de största utmaningarna inför framtiden.

– Vi gör det här för att vi nu har en nationell strategi för besöksnäringen som är en stor och viktig basnäring i Sverige, säger Thomas Laurell från branschorganisationen Visita.

Samarbete och paketering är två ledord för branschen.

Vita älgen

Laila Gibson från Visit Värmland tycker att den lite mystiska vita älgen skulle bli en bra symbol för vad Värmland har att erbjuda.

– Det finns så mycket att göra, till exempel ta ut folk och i skogen för att plocka bär och svamp, fiska.., men vi behöver gå ihop för att kunna utvecklas, säger Laila Gibson.

Hon hävdar att naturen och skogen fortsätter att locka turister till Värmland. Men att de vill ha sin urbana bekvämlighet med sig och att det är beredda att betala för till exempel guider.

– Det ska vara både ryggsäck och champagne.

Utmärkande för besöksnäringer är många små företag. Det ställer stora krav på enskilda företagare att själva driva utvecklingsarbete.

Få norrmän att stanna

En utmaning är att få norrmännen som kommer till shoppingcentrumen vid gränsen att stanna över natten. I dag åker över 60 procent över dagen.

En annan utmaning är att bli bättre på marknadsföringen.

– Resandet i världen fortsätter öka. Vi tittar bland annat på Indien, och fler destinationer från Kina, säger Thomas Laurell.

Lika regeltolkning

Bland företagarna som deltog fanns bland andra Mattias Olsson den ene av Brödernas Olsson från Arvika som driver restauranger och ordnar event, Anna Sahlström från Sahlströmsgården i Torsby och Jonas Jacobsson från Karlstads CCC.

– Största utmaningen är kommunikationer och infrastruktur, sa Jonas Jacobsson.

– Kompetensförsörjningen, sa Mattias Olsson som startar egen utbildning för att säkra tillgången på personal till restaurangerna.

– Att hitta ännu mer samarbete, sa Anna Sahlström.

– Och det vore bra om alla kommuner kunde tolka reglerna lika, la Mattias Olsson till.

Många utländska besökare

Det finns ingen typisk Värmlandsturist, enligt Laila Gibson. Däremot har länet en stor andel utländska besökare, 40 procent.

– Vi ska inte glömma att besöksnäringen är en förutsättning för landsbygden. Den ger ett underlag för servicen och gör att folk vill bo kvar, säger Laila Gibson.

Besöksnäringen i Sverige

Utländska besökares konsumtion i Sverige beräknas till 96,5 miljarder vilket är plus 12,5 procent från 2013 till 2014. Den totala konsumtionen för besöksnäringen är 268,6 miljarder kronor.

I besöksnäringen är 36 procent av det totala antalet sysselsatta utlandsfödda. I övrig arbetsmarknad är det endast 14 procent utlandsfödda.

6 av 10 företagare i besöksnäringen är utlandsfödda. 31 procent av arbetskraften är ungdomar.

Källa: Visita