2015-11-03 06:00

2015-11-03 08:20

Sopsaltning även i vinter

KARLSTAD: Försöket på cykelbanor permanentas

Förra årets försök med sopsaltade cykelvägar fick både ris och ros.
Nu har försöket fått tummen upp av politiker i Karlstad och VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, och därmed permanentas metoden.

Sopsaltning innebär i korthet att en sopvals röjer bort snön och att halkan bekämpas med saltlösning eller befuktat salt. Det i stället för den mer traditionella metoden med snöröjning, grusning och sandning.

Många städer har satsat på satsat på sopsaltning för att öka cyklandet vintertid.

– På så vis undviker man att sand blir kvar på cykelbanorna, och man slipper därigenom riskerna med rullgrus på våren. Men, i gengäld riskerar man att sprida mer salt, säger Göran Blomqvist, forskare på VTI.

Bra läge och klimat

Ifjol testade Karlstads kommun sopsaltning på fem av de mest prioriterade cykelvägarna i Karlstad.

Nu har VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, utvärderat försöket.

– Karlstads läge och klimat talar för att sopsaltning av cykelbanor skulle kunna vara en lyckosam metod vid vinterväghållning, men det kan även vara mer krävande.

Kommunens projektledare Miriam Al-absawi håller med:

– Nu var det också första året, men vi hade inte riktigt den bemanning som krävdes. Det är en helt ny metod för oss, och det är första gången man testar sopsaltning i den här delen av landet. Däremot har vi fått med oss många lärdomar inför den här säsongen.

Vad tyckte Karlstadsborna om försöket?

– Det var blandade reaktioner, men övervägande positiva. Vi uppmanade också Karlstadsborna att komma med synpunkter, det har varit en viktig del i vårt arbete framåt, säger Miriam Al-absawi.

Vad klagade folk mest på?

– Mycket handlade om oron för miljön: att vi nu använder mer salt än tidigare, men det stämmer inte. Saltmängden är densamma, eller till och med något mindre, än när man använder rent grus eller sand eftersom man blandar i salt även då.

Cykeloro

Saltsopningen fungerar inte när temperaturen sjunker till mer än åtta minusgrader, vilket också Karlstadsborna reagerat på.

– Så är det, men samtidigt är det inte många dagar i sträck som det är så kallt under en vinter i det här området, säger Miriam Al-absawi.

– Oron för cyklarna är också något som framkommit, alltså att saltet skulle förstöra cyklarna. Men det är samma där: vi använder inte mer salt än tidigare.

Spola av cykeln ofta

Henry Christensen på Solsta cykel & sport menar att underhåll av cykeln även vintertid är a och o:

– Det är som med bilen, du låter ju inte bli att tvätta den vintertid – snarare tvättar du den oftare just på grund av exempelvis saltet.

Han bästa tips är därför att spola av och smörja upp cykeln regelbundet.

– En diskborste är bästa verktyget, då är det lätt att komma åt. Det viktigaste är att hålla efter växlar och kedja.

Miriam Al-absawi tror och hoppas att saltsopningen kommer att förbättras för varje år.

”Större beredskap”

– Vi är inte där än, men redan i år har vi en större beredskap inför vintersäsongen och dessutom mer kunskap om hur metoden fungerar.

Sopsaltning innebär i korthet att en sopvals röjer bort snön och att halkan bekämpas med saltlösning eller befuktat salt. Det i stället för den mer traditionella metoden med snöröjning, grusning och sandning.

Många städer har satsat på satsat på sopsaltning för att öka cyklandet vintertid.

– På så vis undviker man att sand blir kvar på cykelbanorna, och man slipper därigenom riskerna med rullgrus på våren. Men, i gengäld riskerar man att sprida mer salt, säger Göran Blomqvist, forskare på VTI.

Bra läge och klimat

Ifjol testade Karlstads kommun sopsaltning på fem av de mest prioriterade cykelvägarna i Karlstad.

Nu har VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, utvärderat försöket.

– Karlstads läge och klimat talar för att sopsaltning av cykelbanor skulle kunna vara en lyckosam metod vid vinterväghållning, men det kan även vara mer krävande.

Kommunens projektledare Miriam Al-absawi håller med:

– Nu var det också första året, men vi hade inte riktigt den bemanning som krävdes. Det är en helt ny metod för oss, och det är första gången man testar sopsaltning i den här delen av landet. Däremot har vi fått med oss många lärdomar inför den här säsongen.

Vad tyckte Karlstadsborna om försöket?

– Det var blandade reaktioner, men övervägande positiva. Vi uppmanade också Karlstadsborna att komma med synpunkter, det har varit en viktig del i vårt arbete framåt, säger Miriam Al-absawi.

Vad klagade folk mest på?

– Mycket handlade om oron för miljön: att vi nu använder mer salt än tidigare, men det stämmer inte. Saltmängden är densamma, eller till och med något mindre, än när man använder rent grus eller sand eftersom man blandar i salt även då.

Cykeloro

Saltsopningen fungerar inte när temperaturen sjunker till mer än åtta minusgrader, vilket också Karlstadsborna reagerat på.

– Så är det, men samtidigt är det inte många dagar i sträck som det är så kallt under en vinter i det här området, säger Miriam Al-absawi.

– Oron för cyklarna är också något som framkommit, alltså att saltet skulle förstöra cyklarna. Men det är samma där: vi använder inte mer salt än tidigare.

Spola av cykeln ofta

Henry Christensen på Solsta cykel & sport menar att underhåll av cykeln även vintertid är a och o:

– Det är som med bilen, du låter ju inte bli att tvätta den vintertid – snarare tvättar du den oftare just på grund av exempelvis saltet.

Han bästa tips är därför att spola av och smörja upp cykeln regelbundet.

– En diskborste är bästa verktyget, då är det lätt att komma åt. Det viktigaste är att hålla efter växlar och kedja.

Miriam Al-absawi tror och hoppas att saltsopningen kommer att förbättras för varje år.

”Större beredskap”

– Vi är inte där än, men redan i år har vi en större beredskap inför vintersäsongen och dessutom mer kunskap om hur metoden fungerar.

Så skyddar du cykeln mot saltet

Salt kan vara förödande för cyklar – om man inte tar hand om den.

Henry Christensen på Solsta cykel & sport ger sina bästa tips:

Spola av och smörj upp din cykel regelbundet, även vintertid: salt och sand tränger in överallt. Har du inte möjlighet hemma så kan du åka till en biltvätthall eller liknande.

Håll koll på drivlinan, det vill säga växlar och kedjan. En diskborste är det bästa verktyget för att få bort salt som fastnat.

Källa: