2015-11-03 15:06

2015-11-03 15:47

Innovatörer på gränsen till genombrott

KARLSTAD: Chans till stort pris och marknadslansering inom kort

I morgon delas det stora Skapa-priset ut på en gala i Stockholm. Värmland kommer dit med två starka kandidater: Noosh och Aifi.

Båda innovationerna har vunnit det regionala Skapastipendiet, vilket under torsdagens gala på Stockholmsmässan kommer att resultera i ett diplom och 10 000 kronor. Om de sedan utses till Sverigevinnare klirrar det till ordentligt i kassan. 75 000 kronor ligger i potten i klassen ”Framtidens innovatör” för personer under 30 år. Den som vinner det stora Skapapriset får hela 550 000 kronor.

Värmlands bidrag i klassen Framtidens innovatör är appen Noosh. Den är framtagen för att öka restaurangägares lönsamhet. Med hjälp av appen ska gästerna efter besöket recensera restaurangen och på så sätt hjälpa krögaren att lägga resurserna på det som ökar lönsamheten mest.

Appen har utvecklats

Efter att appen, som tidigare gick under namnet in.serv, tilldelats det regionala Skapapriset i våras har det hänt mycket. Entreprenören bakom appen, Marcus Sandén, har med hjälp av en ny kollega – Farnoosh Mohri – tagit det hela ett steg till genom att föra in ett nytt element: klimatkompensering.

– Vi har förbättrat appen på alla plan, nu kommer den att innebära förbättringar för både gästen, restaurangägaren och miljön, säger Marcus Sandén.

Trädplantering

I korthet går konceptet ut på att gästen anger vad han eller hon har ätit och druckit. Därefter räknar appen ut hur mycket koldioxidutsläpp gästen har orsakat. Utsläppet kompenseras sedan genom att träd planteras i tredje världen.

Farnoosh Mohri är utbildad inom interaktionsdesign och har sett till att appen är snygg och användarvänlig. Hon säger att hon vill föra in mycket känslor i användningen.

– Miljökonsekvenser kan bli ganska abstrakta annars. Den här appen talar till känslorna, man ser ett konkret resultat.

Byggbar högtalare

Det andra bidraget är den vid det här laget ganska kända högtalaren Aifi. Förväntningarna har byggts upp kring den stapelbara, trådlösa och välljudande högtalaren under en lång tid. Bland annat har vanliga människor satsat pengar på crowdfunding-sajten Indiegogo. Besök på mässor världen över har genererat massor av positiv feedback, en amerikansk tv-show med 80 miljoner tittare har bett att få göra reklam för den, nya återförsäljare anmäler sitt intresse hela tiden. Nu återstår frågan: hur stort kan det här bli?

Svaret får vi snart. Redan till julhandeln ska högtalaren vara ute på marknaden.

– Snart trycker vi på knappen. Vår vd Fredrik Gunnarsson är i Taiwan just nu och gör klart det sista på fabriken som ska tillverka högtalaren. Nu ska vi tillverka 10 000 stycken till att börja med, säger Victor Isaksen.

Vad skulle ni göra med 550 0000 kronor om ni vinner på torsdag?

– Pengarna skulle gå til marknadsföring och göra Aifi känt i hela världen, säger Lynn Dreierbakken, kommunikationsvarig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Båda innovationerna har vunnit det regionala Skapastipendiet, vilket under torsdagens gala på Stockholmsmässan kommer att resultera i ett diplom och 10 000 kronor. Om de sedan utses till Sverigevinnare klirrar det till ordentligt i kassan. 75 000 kronor ligger i potten i klassen ”Framtidens innovatör” för personer under 30 år. Den som vinner det stora Skapapriset får hela 550 000 kronor.

Värmlands bidrag i klassen Framtidens innovatör är appen Noosh. Den är framtagen för att öka restaurangägares lönsamhet. Med hjälp av appen ska gästerna efter besöket recensera restaurangen och på så sätt hjälpa krögaren att lägga resurserna på det som ökar lönsamheten mest.

Appen har utvecklats

Efter att appen, som tidigare gick under namnet in.serv, tilldelats det regionala Skapapriset i våras har det hänt mycket. Entreprenören bakom appen, Marcus Sandén, har med hjälp av en ny kollega – Farnoosh Mohri – tagit det hela ett steg till genom att föra in ett nytt element: klimatkompensering.

– Vi har förbättrat appen på alla plan, nu kommer den att innebära förbättringar för både gästen, restaurangägaren och miljön, säger Marcus Sandén.

Trädplantering

I korthet går konceptet ut på att gästen anger vad han eller hon har ätit och druckit. Därefter räknar appen ut hur mycket koldioxidutsläpp gästen har orsakat. Utsläppet kompenseras sedan genom att träd planteras i tredje världen.

Farnoosh Mohri är utbildad inom interaktionsdesign och har sett till att appen är snygg och användarvänlig. Hon säger att hon vill föra in mycket känslor i användningen.

– Miljökonsekvenser kan bli ganska abstrakta annars. Den här appen talar till känslorna, man ser ett konkret resultat.

Byggbar högtalare

Det andra bidraget är den vid det här laget ganska kända högtalaren Aifi. Förväntningarna har byggts upp kring den stapelbara, trådlösa och välljudande högtalaren under en lång tid. Bland annat har vanliga människor satsat pengar på crowdfunding-sajten Indiegogo. Besök på mässor världen över har genererat massor av positiv feedback, en amerikansk tv-show med 80 miljoner tittare har bett att få göra reklam för den, nya återförsäljare anmäler sitt intresse hela tiden. Nu återstår frågan: hur stort kan det här bli?

Svaret får vi snart. Redan till julhandeln ska högtalaren vara ute på marknaden.

– Snart trycker vi på knappen. Vår vd Fredrik Gunnarsson är i Taiwan just nu och gör klart det sista på fabriken som ska tillverka högtalaren. Nu ska vi tillverka 10 000 stycken till att börja med, säger Victor Isaksen.

Vad skulle ni göra med 550 0000 kronor om ni vinner på torsdag?

– Pengarna skulle gå til marknadsföring och göra Aifi känt i hela världen, säger Lynn Dreierbakken, kommunikationsvarig.