2015-11-01 14:54

2015-11-01 14:54

Maskering på schemat

KARLSTAD: Mångsidigt hantverk

Maskeringskonstnären Elisa Guetta höll under fredagen och lördagen en workshop i hur man gör teatermasker och hjälpte Värmlandsteatern inför föreställningen Loranga-Loranga.

– Masker hjälper en att komma ifrån det privata och det behöver man när man gör en roll. Det som är mest spännande med teatern är att det är en process där fantasin har företräde. Samtidigt jobbar alla mot ett och samma mål, säger Elisa Guetta.

Utöver workshopen skapades ansiktsmasker till Loranga-Loranga, som har premiär i december.

– Jag ska inspirera de fyra rekvisitörer som jobbar med det. Det är det jag gör bäst: inspiration.

Bibliotekarie i grunden

Elisa Guetta föddes i Marocko men är uppväxt i Paris, där hon drömde om att bli modist. Ett tag arbetade hon som bibliotekarie på ett barnbibliotek, innan hon lät sig fascineras av maskeringskonsten.

– När jag kom till Sverige började jag med dockteater. Sedan visade det sig att jag var mest intresserad av dockhuvudet. På den vägen är det. Som bibliotekarie använder jag mig ofta av litterära förlagor när jag skapar maskerna.

Arbetar i Israel

Nuförtiden har konstnären hittat ett hem i Israel, där hon är anställd vid operan i Tel-Aviv.

– Efter 35 år i Sverige var det något som jag saknade. Mina barn är vuxna och lever sina egna liv. Jag har släkt i Israel så det bara blev så. Det är ett tufft land men Tel Aviv är en väldigt spännande, ung och levande stad. Tyvärr är det många unga och duktiga israeler som känner att de behöver flytta utomlands för att göra karriär.

Hur använder skådespelare masker?

– Om man har en mask så måste man arbeta mycket med kroppen för man har bara ett ansiktsuttryck, säger Elisa Guetta, som är släkt med sin namne David Guetta genom sin man.

– Är man däremot sminkad så har man kvar ansiktsmimiken, fyller Loranga-Loranga-regissören Carina Ekman i.

Workshop med maskdesign

På fredagen och lördagen deltog Elisa Guetta i en workshop som anordnas av teatern.

– De medverkande får lära sig nya tekniker som Elisa kan. Det hela fokuserar på maskerna som planeras inför Loranga-Loranga, säger Jennie Segerström, producent vid Värmlandsteatern.

– Masker hjälper en att komma ifrån det privata och det behöver man när man gör en roll. Det som är mest spännande med teatern är att det är en process där fantasin har företräde. Samtidigt jobbar alla mot ett och samma mål, säger Elisa Guetta.

Utöver workshopen skapades ansiktsmasker till Loranga-Loranga, som har premiär i december.

– Jag ska inspirera de fyra rekvisitörer som jobbar med det. Det är det jag gör bäst: inspiration.

Bibliotekarie i grunden

Elisa Guetta föddes i Marocko men är uppväxt i Paris, där hon drömde om att bli modist. Ett tag arbetade hon som bibliotekarie på ett barnbibliotek, innan hon lät sig fascineras av maskeringskonsten.

– När jag kom till Sverige började jag med dockteater. Sedan visade det sig att jag var mest intresserad av dockhuvudet. På den vägen är det. Som bibliotekarie använder jag mig ofta av litterära förlagor när jag skapar maskerna.

Arbetar i Israel

Nuförtiden har konstnären hittat ett hem i Israel, där hon är anställd vid operan i Tel-Aviv.

– Efter 35 år i Sverige var det något som jag saknade. Mina barn är vuxna och lever sina egna liv. Jag har släkt i Israel så det bara blev så. Det är ett tufft land men Tel Aviv är en väldigt spännande, ung och levande stad. Tyvärr är det många unga och duktiga israeler som känner att de behöver flytta utomlands för att göra karriär.

Hur använder skådespelare masker?

– Om man har en mask så måste man arbeta mycket med kroppen för man har bara ett ansiktsuttryck, säger Elisa Guetta, som är släkt med sin namne David Guetta genom sin man.

– Är man däremot sminkad så har man kvar ansiktsmimiken, fyller Loranga-Loranga-regissören Carina Ekman i.

Workshop med maskdesign

På fredagen och lördagen deltog Elisa Guetta i en workshop som anordnas av teatern.

– De medverkande får lära sig nya tekniker som Elisa kan. Det hela fokuserar på maskerna som planeras inför Loranga-Loranga, säger Jennie Segerström, producent vid Värmlandsteatern.

  • Olle Ohlsén Pettersson