2015-10-19 06:00

2015-10-19 09:15

Vill ha skriftliga avtal vid telefonförsäljning

KARLSTAD: Nix inget garanterat spärrskydd

Spärregistret Nix mot oönskad telefonförsäljning är ingen garanti för att du ska slippa ha en säljare i luren.
Nu vill en statlig utredning försvåra för oseriösa telefonförsäljare.

Om utredningens förslag går igenom kan det komma en ny lag nästa sommar som bland annat innebär att det ska finnas ett skriftligt avtal som köparen har godkänt innan det blir affär.

Konsumentskyddet ska stärkas, så är det tänkt. Det ska helt enkelt bli svårare för skojare att operera på telefonförsäljningsmarknaden.

Ökande problem

– Det har gjorts försök med självregleringen inom branschen men det har inte gett någon effekt. Problemen har snarast ökat, säger Anna Sandström, jurist på Konsumentverket i Karlstad.

Missnöjet med telefonförsäljning är mycket utbrett. Ungefär varannan känner sig lurad eller är i vart fall inte nöjd med den tjänst eller vara som köpts.

Ett problem som ökar är så kallad negativ avtalsbildning. Det är när kunden pådyvlas en vara eller tjänst utan att ha sagt ja till köp eller som i en del fall aldrig ens blivit kontaktad.

Vill göra om Nix

I dag kan man ansluta sig till Nix-telefon i ett försök att värja sig mot telefonförsäljare. Nix är ett privatägt register som drivs av tio bransch- och intresseorganisationer.

För att komma med i Nix behövs ett aktivt val. Spärren är dock inte heltäckande eftersom det finns en del undantag. Och en del säljare struntar dessutom i Nix.

I sitt remissvar till den statliga utredningen föreslår nu Konsumentverket att konsumenten ska avgöra vilka företag eller organisationer man vill bli kontaktad av.

– Vi vill se ett ja tack-register i stället för det vi har nu, säger Anna Sandström.

Branschen tvekar

Från branschhåll räds man förändringarna och tror till exempel att kravet på skriftliga avtal betyder minskad försäljning.

Konsumentverket tror att förändringen kan stärka branschens skamfilade rykte. De seriösa aktörerna gynnas.

Om utredningens förslag går igenom kan det komma en ny lag nästa sommar som bland annat innebär att det ska finnas ett skriftligt avtal som köparen har godkänt innan det blir affär.

Konsumentskyddet ska stärkas, så är det tänkt. Det ska helt enkelt bli svårare för skojare att operera på telefonförsäljningsmarknaden.

Ökande problem

– Det har gjorts försök med självregleringen inom branschen men det har inte gett någon effekt. Problemen har snarast ökat, säger Anna Sandström, jurist på Konsumentverket i Karlstad.

Missnöjet med telefonförsäljning är mycket utbrett. Ungefär varannan känner sig lurad eller är i vart fall inte nöjd med den tjänst eller vara som köpts.

Ett problem som ökar är så kallad negativ avtalsbildning. Det är när kunden pådyvlas en vara eller tjänst utan att ha sagt ja till köp eller som i en del fall aldrig ens blivit kontaktad.

Vill göra om Nix

I dag kan man ansluta sig till Nix-telefon i ett försök att värja sig mot telefonförsäljare. Nix är ett privatägt register som drivs av tio bransch- och intresseorganisationer.

För att komma med i Nix behövs ett aktivt val. Spärren är dock inte heltäckande eftersom det finns en del undantag. Och en del säljare struntar dessutom i Nix.

I sitt remissvar till den statliga utredningen föreslår nu Konsumentverket att konsumenten ska avgöra vilka företag eller organisationer man vill bli kontaktad av.

– Vi vill se ett ja tack-register i stället för det vi har nu, säger Anna Sandström.

Branschen tvekar

Från branschhåll räds man förändringarna och tror till exempel att kravet på skriftliga avtal betyder minskad försäljning.

Konsumentverket tror att förändringen kan stärka branschens skamfilade rykte. De seriösa aktörerna gynnas.