2015-10-19 06:00

2015-10-19 09:15

Lovar nu att betala tillbaka

KARLSTAD: Företagen har fått mängder av anmälningar på sig

Den ideella förening Fri Telekom gör namninsamlingar och påstår att de med hjälp av dessa pressar priserna hos telefonbolagen.
Utan att du vet om det kan de flytta ditt abonnemang till ett annat. I alla kända fall heter den nya operatören Pro Telecom.

Linköpingsföretagen Pro Call och Pro Telecom samt den ideella föreningen Fri Telekom finns på samma adress i Linköping. Pro Telecom är en filial till Pro Call.

Föreningen Fri Telekom ringer runt till folk, som regel äldre och berättar att man håller på med en namninsamling. Syftet med den sägs vara att man ska kunna påverka telefonoperatörerna att sänka sina priser.

”Vi har tittat på dina nuvarande abonnemang och hittat en del förbättringar som vi kan göra tack vare ditt kostnadsfria medlemskap i Fri Telekom ideell förening”.

Så står det i det papper förening skickar ut till personer man ringt upp. I flera fall har dock personerna aldrig ens blivit uppringda och i en del har personerna aldrig svarat ja på att få föreningens erbjudande, som i Stinas fall. Hon bad heller inte om att bli medlem i föreningen.

Operatörsbyte

Föreningen föreslår ett operatörsbyte till aktören Pro Telecom, företaget som finns på samma adress som föreningen och Pro Call.

Pro Call har liknande arbetsmetod och vänder sig också med förkärlek till äldre.

Pro Call och Pro Telecom har dragit på sig mängder av anmälningar hos Konsumentverket. Verket misstänker att det är samma personer bakom de båda bolagen och föreningen.

Anmälningar rör negativ avtalsbindning, vilseledande marknadsföring och för att ha gått runt Nix-registret.

Lovar återbetala

NWT har sökt företrädare för företagen och föreningen vid flera tillfällen. Det har varit milt sagt trögt att få svar på våra frågor.

Till slut svarar Albert Jansson i ett mejl. Han var tidigare kundtjänstchef vid Pro Call och jobbar nu som dörrknackningsansvarig vid föreningen.

– Det enda jag har att berätta är att ägaren till Pro Call har för avsikt att lansera en återbetalnings-kampanj för alla som har anmält oss till Konsumentverket.

När NWT senast skrev om Pro Call, i våras, hade Konsumentombudsmannen förbjudit Pro Call vid vite på 750 000 kr att fortsätta kräva betalt för tjänster som inte har beställts och lika mycket i vite för att ta över abonnemang från befintliga operatörer om ingen beställning gjorts.

”Har vi redan ordnat”

Det höga vitesbeloppet motiveras med att Pro Call gjort allvarliga överträdelser och att man i de allra flesta fall riktar sig mot äldre människor.

Då sa Albert Jansson:

– Det är inget att skriva om. Vi har redan ordnat och återställt detta.

Det anser nu inte Konsumentverket som skickat ärendet till KO (Konsumentombudsmannen) för att förbereda en stämning. Så sent som i fredags stämde KO telefonoperatören 0700 som arbetar med liknade säljmetoder.

Linköpingsföretagen Pro Call och Pro Telecom samt den ideella föreningen Fri Telekom finns på samma adress i Linköping. Pro Telecom är en filial till Pro Call.

Föreningen Fri Telekom ringer runt till folk, som regel äldre och berättar att man håller på med en namninsamling. Syftet med den sägs vara att man ska kunna påverka telefonoperatörerna att sänka sina priser.

”Vi har tittat på dina nuvarande abonnemang och hittat en del förbättringar som vi kan göra tack vare ditt kostnadsfria medlemskap i Fri Telekom ideell förening”.

Så står det i det papper förening skickar ut till personer man ringt upp. I flera fall har dock personerna aldrig ens blivit uppringda och i en del har personerna aldrig svarat ja på att få föreningens erbjudande, som i Stinas fall. Hon bad heller inte om att bli medlem i föreningen.

Operatörsbyte

Föreningen föreslår ett operatörsbyte till aktören Pro Telecom, företaget som finns på samma adress som föreningen och Pro Call.

Pro Call har liknande arbetsmetod och vänder sig också med förkärlek till äldre.

Pro Call och Pro Telecom har dragit på sig mängder av anmälningar hos Konsumentverket. Verket misstänker att det är samma personer bakom de båda bolagen och föreningen.

Anmälningar rör negativ avtalsbindning, vilseledande marknadsföring och för att ha gått runt Nix-registret.

Lovar återbetala

NWT har sökt företrädare för företagen och föreningen vid flera tillfällen. Det har varit milt sagt trögt att få svar på våra frågor.

Till slut svarar Albert Jansson i ett mejl. Han var tidigare kundtjänstchef vid Pro Call och jobbar nu som dörrknackningsansvarig vid föreningen.

– Det enda jag har att berätta är att ägaren till Pro Call har för avsikt att lansera en återbetalnings-kampanj för alla som har anmält oss till Konsumentverket.

När NWT senast skrev om Pro Call, i våras, hade Konsumentombudsmannen förbjudit Pro Call vid vite på 750 000 kr att fortsätta kräva betalt för tjänster som inte har beställts och lika mycket i vite för att ta över abonnemang från befintliga operatörer om ingen beställning gjorts.

”Har vi redan ordnat”

Det höga vitesbeloppet motiveras med att Pro Call gjort allvarliga överträdelser och att man i de allra flesta fall riktar sig mot äldre människor.

Då sa Albert Jansson:

– Det är inget att skriva om. Vi har redan ordnat och återställt detta.

Det anser nu inte Konsumentverket som skickat ärendet till KO (Konsumentombudsmannen) för att förbereda en stämning. Så sent som i fredags stämde KO telefonoperatören 0700 som arbetar med liknade säljmetoder.