2015-10-19 06:00

2015-10-19 09:30

"Jag blev grundlurad av försäljaren"

KARLSTAD: Dyrköpt erfarenhet för dyslektikern Benny

Benny Jakobsen skulle bara göra en sväng in i Mitticity för att titta runt. Han kom där i från med en mobiltelefon, en dator, en padda, två väskor och tre abonnemang.
– Jag blev grundlurad av försäljaren, förklarar Benny.

Karlstadsbon Benny Jakobsen är bara en av allt för många som genom aggressiva försäljningsmetoder blivit pålurade saker de egentligen inte behöver.

I Bennys fall blev han snärjd av en försäljare vid Phone Family, ett företag NWT berättat om tidigare. Då lyckades en försäljare lura på en psykiskt sjuk kund varor och tjänster för 120 000 kronor, bland annat sju abonnemang och fyra mobiltelefoner.

Den gången gjorde Phone Family en storpudel, varnade försäljarna samtidigt som man skrev av alla krav på kunden.

Vid ett annat tillfälle pålurades en cp-skadad fyra abonnemang.

Nu är Phone Family där igen.

Har dyslexi

Benny Jakobsen har dyslexi och har svårt att snabbt ta till sig information.

– Jag måste ha tid på mig för att allt ska bli rätt. Det kändes som att försäljaren märkte att jag inte var med riktigt. Han utnyttjade det och tryckte bara på mig fler saker. Allt skulle vara så billigt och grejerna gratis.

Förlorade ångerrätten

På plats uppmanade försäljaren Benny att öppna och se vad han köpt. Med att förpackningarna bröts förverkade Benny sin rätt till 14 dagars ångerrätt.

– Det här berättade förstås inte försäljaren för mig.

Enligt distansköplagen (Phone Family sorterar under den) är säljaren skyldig att tydligt informera dig om att du kan ångra ditt köp. Du har 14 dagar på dig att göra det från att du mottagit en vara eller från det datum du ingått ett avtal om en tjänst.

Men ångerrätten gäller inte alla produkter och tjänster om varans förpackning bryts.

Det skulle Benny ha upplysts om.

Skulle bli biligare

Benny hade tecknat två mobilabonnemang och ett abonnemang till mobilt bredband. Med på köpet skulle han få en Iphone 4, en bärbar dator, två surfplattor, en router, ett headset och två förvaringsväskor.

– Försäljaren sa att de hade en kampanj i samband med Kulturnatta och därför kunde han erbjuda de här grejerna utan extra kostnad. Mina nya abonnemang skulle ändå bli billigare än de jag hade sedan tidigare. Dum som jag var gick jag på det.

Surt kom efteråt när räkningarna för abonnemang började ticka in. Först då begrep Benny att det nog inte var så mycket gratis som försäljaren påstått. Hans telefonräkning hade mångdubblats.

Blev desperat

I det läget var Benny desperat. Han vände sig till Karlstad kommuns konsumentrådgivning för att be om hjälp.

– Jag är sjukpensionär. Inte en chans att jag skulle kunna betala de här räkningarna.

Konsumentrådgivningen kontaktade Phone Family. Och parterna kom överens om en deal. Benny skulle få köpa loss den utrustning som ingick i abonnemangen för 10 500 kr. Med det skulle också alla abonnemang annulleras. Dock har det fortsatt komma räkningar.

– Helst hade jag bara velat lämna tillbaka allt. Jag har tvingats sälja min gamla bil och låna av släkten för att klara det här.

Dyrköpt läxa

Benny Jacobsen har lärt sig en dyrköpt läxa.

– Ja, jag ska aldrig mer låta mig luras av påflugna försäljare. I fortsättningen ska jag bara handla i seriösa butiker.

Phone Familys informationschef Thomas Ahlerup säger så här:

– Varje fall av kundrelationer där en kund inte är nöjd är självfallet ett misslyckande och vi fortsätter att utbilda vår organisation i hur våra regler, processer och policys fungerar. De som väljer att göra avsteg, väljer också i slutändan att finna sig i att inte arbeta hos oss längre

– I fallet med den här kunden anser vi att vi som företag skött detta på ett bra och för kunden acceptabelt sätt. Vi tolkade det att kunden var nöjd med den lösning vi hittat.

Karlstadsbon Benny Jakobsen är bara en av allt för många som genom aggressiva försäljningsmetoder blivit pålurade saker de egentligen inte behöver.

I Bennys fall blev han snärjd av en försäljare vid Phone Family, ett företag NWT berättat om tidigare. Då lyckades en försäljare lura på en psykiskt sjuk kund varor och tjänster för 120 000 kronor, bland annat sju abonnemang och fyra mobiltelefoner.

Den gången gjorde Phone Family en storpudel, varnade försäljarna samtidigt som man skrev av alla krav på kunden.

Vid ett annat tillfälle pålurades en cp-skadad fyra abonnemang.

Nu är Phone Family där igen.

Har dyslexi

Benny Jakobsen har dyslexi och har svårt att snabbt ta till sig information.

– Jag måste ha tid på mig för att allt ska bli rätt. Det kändes som att försäljaren märkte att jag inte var med riktigt. Han utnyttjade det och tryckte bara på mig fler saker. Allt skulle vara så billigt och grejerna gratis.

Förlorade ångerrätten

På plats uppmanade försäljaren Benny att öppna och se vad han köpt. Med att förpackningarna bröts förverkade Benny sin rätt till 14 dagars ångerrätt.

– Det här berättade förstås inte försäljaren för mig.

Enligt distansköplagen (Phone Family sorterar under den) är säljaren skyldig att tydligt informera dig om att du kan ångra ditt köp. Du har 14 dagar på dig att göra det från att du mottagit en vara eller från det datum du ingått ett avtal om en tjänst.

Men ångerrätten gäller inte alla produkter och tjänster om varans förpackning bryts.

Det skulle Benny ha upplysts om.

Skulle bli biligare

Benny hade tecknat två mobilabonnemang och ett abonnemang till mobilt bredband. Med på köpet skulle han få en Iphone 4, en bärbar dator, två surfplattor, en router, ett headset och två förvaringsväskor.

– Försäljaren sa att de hade en kampanj i samband med Kulturnatta och därför kunde han erbjuda de här grejerna utan extra kostnad. Mina nya abonnemang skulle ändå bli billigare än de jag hade sedan tidigare. Dum som jag var gick jag på det.

Surt kom efteråt när räkningarna för abonnemang började ticka in. Först då begrep Benny att det nog inte var så mycket gratis som försäljaren påstått. Hans telefonräkning hade mångdubblats.

Blev desperat

I det läget var Benny desperat. Han vände sig till Karlstad kommuns konsumentrådgivning för att be om hjälp.

– Jag är sjukpensionär. Inte en chans att jag skulle kunna betala de här räkningarna.

Konsumentrådgivningen kontaktade Phone Family. Och parterna kom överens om en deal. Benny skulle få köpa loss den utrustning som ingick i abonnemangen för 10 500 kr. Med det skulle också alla abonnemang annulleras. Dock har det fortsatt komma räkningar.

– Helst hade jag bara velat lämna tillbaka allt. Jag har tvingats sälja min gamla bil och låna av släkten för att klara det här.

Dyrköpt läxa

Benny Jacobsen har lärt sig en dyrköpt läxa.

– Ja, jag ska aldrig mer låta mig luras av påflugna försäljare. I fortsättningen ska jag bara handla i seriösa butiker.

Phone Familys informationschef Thomas Ahlerup säger så här:

– Varje fall av kundrelationer där en kund inte är nöjd är självfallet ett misslyckande och vi fortsätter att utbilda vår organisation i hur våra regler, processer och policys fungerar. De som väljer att göra avsteg, väljer också i slutändan att finna sig i att inte arbeta hos oss längre

– I fallet med den här kunden anser vi att vi som företag skött detta på ett bra och för kunden acceptabelt sätt. Vi tolkade det att kunden var nöjd med den lösning vi hittat.

Mest missnöje med hantverkaren

Värmlänningarna klagar mest på tjänster som har med boende att göra - reparationer och underhåll. Men vi är lite mer nöjda med hantverkarna än riket i övrigt. På andra och tredje plast i klagomålstoppen kommer fast telefoni och mobiltelefoni.

När det gäller varor är missnöjet störst i samband med köp av begagnade bilar. På andra plats kommer hemelektronik

Av 70 000 klagomål till landets konsumentrådgivare förra året rörde nästa tio procent reparationer och underhåll av bostaden. Det visar statistik som Konsumentverket sammanställt.

Källa: Konsumentverket