2015-10-19 06:00

2015-10-19 09:15

Gratis – för bra för att vara sant

KARLSTAD: Så undviker du telefonförsäljarna

Tacka aldrig ja till något som är gratis. Det är oftast för bra för att vara sant.
Telefonförsäljning är fortsatt ett stort problem för många konsumenter. De allra flesta, 96 procent, vill inte bli uppringda av telefonförsäljare.

Vid Konsumentrådgivningen i Karlstad får man ta emot många samtal och mejl från folk som känner sig lurade av telefonförsäljare.

– Speciellt äldre har svårt att värja sig mot påstridiga telefonförsäljare. De klarar inte av att säga nej. De är uppfostrade att vara snälla, säger Jennie Rönnbäck, konsumentrådgivare i Karlstads kommun.

Nya skepnader

Vad som är seriös telefonförsäljning och vad som är lurendrejeri kan vara svårt att veta. Många av aktörerna som är oseriösa försvinner plötsligt från marknaden för att dyka upp under nytt företagsnamn.

– När de får negativ publicitet i media försvinner de för att sedan ploppa upp i ny skepnad. De kommer ständigt på nya, fula försäljningsmetoder, säger Jennie Rönnbäck.

Svara inte

Jennie Rönnbäck har ett enkelt råd för att du ska slippa telefonförsäljning:

– Svara inte på samtal från okända nummer.

Konsumentrådgivningen hjälper privatpersoner som anser sig förda bakom ljuset av säljare eller drabbats av klantiga hantverkare.

I Benny Jacobsens fall blev det en förlikning med företaget Phone Family. ”Stina” fick också hjälp av Jennie Rönnbäck.

De företag och föreningar som figurerar i dessa sammanhang är alla kända av konsumetrådgivningen.

Phone Family har dragit på sig flera klagomål. NWT skrev förra året om ett tillfälle då försäljare från företaget sålde fyra abonnemang till en cp-skadad och hur det vid ett annat förmådde en psykisk sjuk att handla för 120 000 kr.

Vid Konsumentrådgivningen i Karlstad får man ta emot många samtal och mejl från folk som känner sig lurade av telefonförsäljare.

– Speciellt äldre har svårt att värja sig mot påstridiga telefonförsäljare. De klarar inte av att säga nej. De är uppfostrade att vara snälla, säger Jennie Rönnbäck, konsumentrådgivare i Karlstads kommun.

Nya skepnader

Vad som är seriös telefonförsäljning och vad som är lurendrejeri kan vara svårt att veta. Många av aktörerna som är oseriösa försvinner plötsligt från marknaden för att dyka upp under nytt företagsnamn.

– När de får negativ publicitet i media försvinner de för att sedan ploppa upp i ny skepnad. De kommer ständigt på nya, fula försäljningsmetoder, säger Jennie Rönnbäck.

Svara inte

Jennie Rönnbäck har ett enkelt råd för att du ska slippa telefonförsäljning:

– Svara inte på samtal från okända nummer.

Konsumentrådgivningen hjälper privatpersoner som anser sig förda bakom ljuset av säljare eller drabbats av klantiga hantverkare.

I Benny Jacobsens fall blev det en förlikning med företaget Phone Family. ”Stina” fick också hjälp av Jennie Rönnbäck.

De företag och föreningar som figurerar i dessa sammanhang är alla kända av konsumetrådgivningen.

Phone Family har dragit på sig flera klagomål. NWT skrev förra året om ett tillfälle då försäljare från företaget sålde fyra abonnemang till en cp-skadad och hur det vid ett annat förmådde en psykisk sjuk att handla för 120 000 kr.

Så undviker du att bli lurad

Telefonförsäljning är ett stort problem för många konsumenter. Undvik att hamna i säljarfällan. Här några goda råd:

• Se upp för tävlingar och undersökningar på internet där du genom att godkänna tävlingsvillkoren kan ge företaget tillåtelse att kontakta dig.

• Se till att du vet vilket företag du pratar med.

• Ställ frågor om erbjudande och villkor.

• Betala aldrig för något du inte beställt.

• Tacka aldrig ja till något utan att du är helt säker på vad du tackat ja till.

• Bestrid alla fakturor som du anser att du inte ska betala.

• Du har 14 dagars ångerrätt när du köper något per telefon.

• Spara alla kopior och meddelande från säljföretaget.

• Spärra ditt nummer hos Nix-registret så slipper du många säljarsamtal. Nix-telefon hittar nu på nätet: http://nixtelefon.org/

Källa: Konsumentverket