2015-10-19 06:00

2015-10-19 09:15

Försökte kapa Stinas abonnemang

KARLSTAD: Riktar in sig på äldre

En söndag för några veckor sedan fick Karlstadsbon Stina, 73 år, ett samtal från en person som arbetade för en ideell förening som sa sig göra namninsamlingar för att kunna pressa telefonbolagen att sänka priserna.

– Han berättade inte vilka han arbetade för. Trots att jag frågade flera gånger så fick jag inget svar. Han upprepade bara att han inte säljer något.

Normalt brukar Stina lägga på luren när hon misstänker att hon har med en telefonförsäljare att göra.

Nu lyssnade hon, men sa varken ja eller nej till något.

Blev medlem

Trots att Stina inte gjorde någon beställning fick hon snart ett brev från Fri Telekom ideell förening och ett erbjudande. Utan vetskap hade Stina blivit medlem i Fri Telekom ideell förening, låt vara att medlemskapet var avgiftsfritt.

Fel siffror

Föreningen hade tittat på hennes telefonabonnemang och kommit fram till att det fanns billigare alternativ. De erbjöd henne att byta från Telia till Pro Telecom. På så sätt skulle Stina tjäna 50 kronor i månaden.

– Men inte ens det gjordes riktigt. De hade fel prisuppgifter på mitt nuvarande abonnemang, förklarar Stina.

Eventuell brytavgift, uppsägningsavgift eller straffavgift från nuvarande operatör skulle Pro Telecom stå för.

Bifogat fanns en blankett om Stina skulle ångra sig. Blanketten skulle då fyllas i och skickas till föreningen senast inom 14 dagar annars skulle abonnemanget per automatik överföras till Pro Telecom Sverige.

I princip försökte Fri Telekom ideell förening kapa Stinas nuvarande abonnemang och flytta över det till operatören Pro Telecom, ett företag som finns på samma adress i Linköping som föreningen.

Negativ avtalsbindning

På branschspråk kallar man förfarandet negativ avtalsbindning. Det vill säga att en kund får en vara eller tjänst som hen aldrig beställt. Stina fick nu ett förslag på avtal som hon inte ville ha samt att hon blev medlem i en förening. Inget av detta visste hon om eller hade svarat ja till.

Försäljaren gick också runt den spärr mot försäljningssamtal som Stina har via det så kallade Nix-registret.

– Ett sånt oskick, tycker Stina som vände sig till konsumentrådgivaren för att få hjälp.

Konsumentrådgivningen i Karlstad hjälpte Stina och skrev till föreningen att hon inte var intresserad.

– Efter det har det varit lugnt. Det känns skönt, säger Stina.

 

Fotnot: ”Stina” vill vara anonym. Hon heter egentligen något annat.

– Han berättade inte vilka han arbetade för. Trots att jag frågade flera gånger så fick jag inget svar. Han upprepade bara att han inte säljer något.

Normalt brukar Stina lägga på luren när hon misstänker att hon har med en telefonförsäljare att göra.

Nu lyssnade hon, men sa varken ja eller nej till något.

Blev medlem

Trots att Stina inte gjorde någon beställning fick hon snart ett brev från Fri Telekom ideell förening och ett erbjudande. Utan vetskap hade Stina blivit medlem i Fri Telekom ideell förening, låt vara att medlemskapet var avgiftsfritt.

Fel siffror

Föreningen hade tittat på hennes telefonabonnemang och kommit fram till att det fanns billigare alternativ. De erbjöd henne att byta från Telia till Pro Telecom. På så sätt skulle Stina tjäna 50 kronor i månaden.

– Men inte ens det gjordes riktigt. De hade fel prisuppgifter på mitt nuvarande abonnemang, förklarar Stina.

Eventuell brytavgift, uppsägningsavgift eller straffavgift från nuvarande operatör skulle Pro Telecom stå för.

Bifogat fanns en blankett om Stina skulle ångra sig. Blanketten skulle då fyllas i och skickas till föreningen senast inom 14 dagar annars skulle abonnemanget per automatik överföras till Pro Telecom Sverige.

I princip försökte Fri Telekom ideell förening kapa Stinas nuvarande abonnemang och flytta över det till operatören Pro Telecom, ett företag som finns på samma adress i Linköping som föreningen.

Negativ avtalsbindning

På branschspråk kallar man förfarandet negativ avtalsbindning. Det vill säga att en kund får en vara eller tjänst som hen aldrig beställt. Stina fick nu ett förslag på avtal som hon inte ville ha samt att hon blev medlem i en förening. Inget av detta visste hon om eller hade svarat ja till.

Försäljaren gick också runt den spärr mot försäljningssamtal som Stina har via det så kallade Nix-registret.

– Ett sånt oskick, tycker Stina som vände sig till konsumentrådgivaren för att få hjälp.

Konsumentrådgivningen i Karlstad hjälpte Stina och skrev till föreningen att hon inte var intresserad.

– Efter det har det varit lugnt. Det känns skönt, säger Stina.

 

Fotnot: ”Stina” vill vara anonym. Hon heter egentligen något annat.