2015-10-09 20:41

2015-10-09 20:41

"En sån här sak flyttar fokus"

KARLSTAD: Viktigt att vara rak i kommunikationen

Det är dålig tajming att som politiker duka upp till fest just nu. Det håller rådgivande företagskonsulten Staffan Barrefors med om.

Staffan Barrefors har mångårig erfarenhet av företagsledning i både med- och motgångar. Sedan några år tillbaka är han rådgivande konsult i egna företaget Silverryggen konsult i Karlstad.

– Rent allmänt är det bara att använda sunt förnuft och då ser man att det kan vara dålig tajming att som politiker duka upp till fest framför de anställda just den här veckan.

– Som anställd är det svårt att ta in ett besked av det här slaget, att 300 tjänster ska bort, det är mänskligt. Men så kan verkligheten se ut och med middagen flyttas fokus till något att hänga upp besvikelsen på. I jämförelse med allt det sparas in på så blir det här en lyxmiddag, och det är onödigt, fortsätter Staffan Barrefors.

Enda botemedlet är information. Att vara konsekvent, saklig och att upprepa den många gånger.

– Det är kunderna, eller värmlänningarnas vårdbehov i det här fallet, som ska vara fokus i verksamheten. Då får man vara väldigt öppen, lägga alla kort på bordet och vara rak i kommunikationen. Jag har bara jobbat med företag och det är klart det blir annorlunda när det är folkvalda politiker och skattepengar inblandade. De både granskas mer och oftare av media och skapar en större irritation.

Staffan Barrefors har mångårig erfarenhet av företagsledning i både med- och motgångar. Sedan några år tillbaka är han rådgivande konsult i egna företaget Silverryggen konsult i Karlstad.

– Rent allmänt är det bara att använda sunt förnuft och då ser man att det kan vara dålig tajming att som politiker duka upp till fest framför de anställda just den här veckan.

– Som anställd är det svårt att ta in ett besked av det här slaget, att 300 tjänster ska bort, det är mänskligt. Men så kan verkligheten se ut och med middagen flyttas fokus till något att hänga upp besvikelsen på. I jämförelse med allt det sparas in på så blir det här en lyxmiddag, och det är onödigt, fortsätter Staffan Barrefors.

Enda botemedlet är information. Att vara konsekvent, saklig och att upprepa den många gånger.

– Det är kunderna, eller värmlänningarnas vårdbehov i det här fallet, som ska vara fokus i verksamheten. Då får man vara väldigt öppen, lägga alla kort på bordet och vara rak i kommunikationen. Jag har bara jobbat med företag och det är klart det blir annorlunda när det är folkvalda politiker och skattepengar inblandade. De både granskas mer och oftare av media och skapar en större irritation.