2015-09-18 18:03

2015-09-18 18:03

Samtal mellan kulturella doktorer

HEDERSDOKTORER: På fredagen mottog Inger Sandberg och Sven-David Sandström sina doktorshattar

Den ena kallar sig naturlat och den andre arbetsnarkoman. Gemensamt är att de under sina respektive karriär varit och är enormt produktiva och kan nu titulera sig hedersdoktorer vid Karlstads universitet.
Under Akademisk högtid samtalade författaren Inger Sandberg och tonsättaren Sven-David Sandström inför publik.

Hon är en av de största för de minsta. Med spöket Laban, som i år fyller 50, Lilla Anna och Långa Farbrorn och Tummen har hennes och maken Lasse Sandbergs hundratals böcker översatts till 33 språk. En livslång gärning som började på 1960-talet.

– Jag är naturligt lat, Lasse var motorn och arbetsnarkomanen. Jag skrev jättemycket för att få lugn och ro några veckor, men inte ens en vecka satt han så var han klar och så var det i gång igen. Så det var beställningsverk åt Lasse, jag skrev för husfridens skull, säger Inger Sandberg.

Först ut var fåret Ulrik, men genombrottet kom med Lilla Anna och hennes personliga favorit är Spöket Laban.

Fattas barnböcker

– Det fattades barnböcker för de allra minsta barnen, precis när språket utvecklas, och det var så de kom till och spred sig. Det blev en serie med Lilla Anna som var väldigt kul att jobba med, säger Inger Sandberg, som tredje generationens lärare, innan hon blev författare på heltid, hela tiden känt att lärare är det viktigaste yrket i världen.

Lärare är vad en av Skandinaviens viktigaste tonsättare också varit och fortfarande är. Med en omfattande produktion av drygt 500 egna verk, allt från stora operor till körmusik och filmmusik.

– Som elev i slutet av 60-talet var jag väldigt blyg och tafatt så att jag undervisat i 30-40 år är ganska otroligt. men jag kom in i något jag inte ville och så blir det som det blir. Och jag har blivit ganska framgångsrik i det. Jag har lyckats skapa en kreativ stämning runt mig och undervisar på ett annorlunda sätt där vi inte tittar på noter utan överför skapandet till ett psykologiskt plan. Jag frågar inte eleverna hur de gör utan varför de gör som de gör, säger Sven-David Sandström.

Komplext vara tonsättare

Han beskriver att det är väldigt komplext att vara tonsättare och ytterst få lyckas livnära sig på det.

– Det är ett mysterium att lyckas skriva ett verk som människor kan ta till sig på ett djupare plan. Jag vet inte riktigt hur det går till.

Som lärare i USA har han hög status och tituleras ”maestro” och ”professor”, aldrig med namn, inför bugande elever. han ägnar sig åt sitt eget komponerande på heltid och tar några elever per dag.

– Det är speciellt att uppleva att de faktiskt beundrar mig, men vi samtalar som vanligt också. Men det är inte som i Sverige, till exempel Musikhögskolan Ingesund där jag undervisade under 1990-talet, där jag kunde umgås och gå på restaurang med eleverna, säger Sven-David Sandström.

På frågan om hur de tog emot nomineringen till hedersdoktor vid Karlstads universitet är de både hedrade.

– Jag är glad, lycklig och tacksam. Jag saknar inte mitt skrivande alls, det är nog nu. Men man vet aldrig, säger Inger Sandberg.

– Jag blev väldigt överraskad. Men det är skojigt att vara en del av en kulturvärld där man får vara med och inte blir bortglömd. Man ska göra det som känns lustfyllt och därför är det viktigt för mig med variation.

Hon är en av de största för de minsta. Med spöket Laban, som i år fyller 50, Lilla Anna och Långa Farbrorn och Tummen har hennes och maken Lasse Sandbergs hundratals böcker översatts till 33 språk. En livslång gärning som började på 1960-talet.

– Jag är naturligt lat, Lasse var motorn och arbetsnarkomanen. Jag skrev jättemycket för att få lugn och ro några veckor, men inte ens en vecka satt han så var han klar och så var det i gång igen. Så det var beställningsverk åt Lasse, jag skrev för husfridens skull, säger Inger Sandberg.

Först ut var fåret Ulrik, men genombrottet kom med Lilla Anna och hennes personliga favorit är Spöket Laban.

Fattas barnböcker

– Det fattades barnböcker för de allra minsta barnen, precis när språket utvecklas, och det var så de kom till och spred sig. Det blev en serie med Lilla Anna som var väldigt kul att jobba med, säger Inger Sandberg, som tredje generationens lärare, innan hon blev författare på heltid, hela tiden känt att lärare är det viktigaste yrket i världen.

Lärare är vad en av Skandinaviens viktigaste tonsättare också varit och fortfarande är. Med en omfattande produktion av drygt 500 egna verk, allt från stora operor till körmusik och filmmusik.

– Som elev i slutet av 60-talet var jag väldigt blyg och tafatt så att jag undervisat i 30-40 år är ganska otroligt. men jag kom in i något jag inte ville och så blir det som det blir. Och jag har blivit ganska framgångsrik i det. Jag har lyckats skapa en kreativ stämning runt mig och undervisar på ett annorlunda sätt där vi inte tittar på noter utan överför skapandet till ett psykologiskt plan. Jag frågar inte eleverna hur de gör utan varför de gör som de gör, säger Sven-David Sandström.

Komplext vara tonsättare

Han beskriver att det är väldigt komplext att vara tonsättare och ytterst få lyckas livnära sig på det.

– Det är ett mysterium att lyckas skriva ett verk som människor kan ta till sig på ett djupare plan. Jag vet inte riktigt hur det går till.

Som lärare i USA har han hög status och tituleras ”maestro” och ”professor”, aldrig med namn, inför bugande elever. han ägnar sig åt sitt eget komponerande på heltid och tar några elever per dag.

– Det är speciellt att uppleva att de faktiskt beundrar mig, men vi samtalar som vanligt också. Men det är inte som i Sverige, till exempel Musikhögskolan Ingesund där jag undervisade under 1990-talet, där jag kunde umgås och gå på restaurang med eleverna, säger Sven-David Sandström.

På frågan om hur de tog emot nomineringen till hedersdoktor vid Karlstads universitet är de både hedrade.

– Jag är glad, lycklig och tacksam. Jag saknar inte mitt skrivande alls, det är nog nu. Men man vet aldrig, säger Inger Sandberg.

– Jag blev väldigt överraskad. Men det är skojigt att vara en del av en kulturvärld där man får vara med och inte blir bortglömd. Man ska göra det som känns lustfyllt och därför är det viktigt för mig med variation.

Nomineringar i korthet

Inger Sandberg: För ditt konsekventa barnperspektiv i ditt omfattande och långvariga författarskap. Och att dina texter och Lasses bilder kännetecknas speciellt av fantasi, berättarteknik, sammanhang och funderingar som barn lätt känner igen sig i.

Sven-David Sandström: Förutom att du rankas som bland världens nu ledande tonsättare, har hans gärning som lärare i komposition format en mängd i dag etablerade tonsättare. Ditt avtryck på en genration kompositörer kan inte nog understrykas.