2013-12-17 06:00

2015-01-13 23:57

Båtbussarna hotade – rederi försatt i konkurs

KARLSTAD: Anställda fick inte betalt

Rederiet som äger båtbussen Omega har försatts i konkurs.
Det betyder att hela båtbussverksamheten återigen är hotad
– Vi ska göra allt vi kan för att upprätthålla båtbussarna, säger Sören Bergerland, chef på Karlstadbuss.

Solline AB försattes efter en egen begäran i konkurs av Värmlands tingsrätt i fredags.

Solline har på pappret samma ägare som Tärnaline AB. Tärnaline som ansvarar för båtbusstrafiken enligt det avtal man träffade med Karlstads kommun 2011.

Avtalet säger att Tärnaline är ansvarigt för att personalens skatter och sociala avgifter betalas. Även om man anlitar en underleverantör som Solline. Kommunen har rätt att avbryta samarbetet med Tärnline om kraven inte uppfylls.

Kan inte betala

Skeppare som kört båtbussarna har varit anställda i Solline, inte Tärnaline. Det är också Solline som anlitat företag som utfört reparationer på båtarna.

I Sollines konkursansökan står att man inte kan betala löner, skatter, förfallna fakturor och skulder ”på grund av en uppkommen ej förutsägbar situation”.

Mycket mer än så vet i nu läget inte konkursförvaltaren, advokat Lennart Högberg:

– Nej, konkursen är i sin linda. Jag har inte fått tag på ägaren. Du vet inte vem det är?

Den som skrivit under konkursansökan har inte gått att nå. Han är den ende ordinarie ledamoten både i Tärnaline och Solline. Han gick in bolaget så sent som den 23 september i år.

Inte fått lön

Den enda tillgångarna som finns i bolaget är inventarier, båten Omega, till ett angivet värde av 2,2 miljoner.

Det är än så länge oklart hur stora skulder bolaget har.

Hos Kronofogdemyndigheten är Sollines skuldkonto nu uppe i 305 293 kronor i form av obetalda skatter.

Det finns också två betalningsförelägganden på sammanlagt cirka 90 000. Ett av kraven kommer från en skeppare som inte fått ut sin lön. Det andra kommer från en hantverkare som gjort stora reparationer på en av båtarna.

Sjöbefälsföreningen företräder också medlemmar som har krav på icke utbetalda löner.

Fyra betalningsförelägganden på runt 75 000 finns just nu registrerade på Tärnaline.

Konkursen innebär att Omega sannolikt inte kommer att finnas tillgängliga nästa sommar.

Ska säljas

– Finns det båtar i bolaget ska de definitivt säljas, säger Lennart Högberg. När och om jag får grepp om dem. Jag kommer inte att hyra ut dem, någon rederiverksamhet ska inte vi ägna oss åt. Nu hoppas jag bara att de är uppdragna på land och servade inför vintern.

Men Sören Bergerland ger inte upp hoppet om båtbussarna:

– Jag vill inte gå händelserna i förväg eftersom det är Tärnaline, inte Solline, vi har avtal med. Det är i nuläget inte aktuellt att omförhandla avtalet. Vi ska se till att det finns båtbussar nästa sommar också.

– Vi måste fundera på hur vi ska göra, säger Maria Frisk (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden som är ytterst ansvarig för båtbusarna. Det är massor med frågor att ta ställning till. Förhoppningen är fortsatt trafik, men vi får se hur det går.

Solline AB försattes efter en egen begäran i konkurs av Värmlands tingsrätt i fredags.

Solline har på pappret samma ägare som Tärnaline AB. Tärnaline som ansvarar för båtbusstrafiken enligt det avtal man träffade med Karlstads kommun 2011.

Avtalet säger att Tärnaline är ansvarigt för att personalens skatter och sociala avgifter betalas. Även om man anlitar en underleverantör som Solline. Kommunen har rätt att avbryta samarbetet med Tärnline om kraven inte uppfylls.

Kan inte betala

Skeppare som kört båtbussarna har varit anställda i Solline, inte Tärnaline. Det är också Solline som anlitat företag som utfört reparationer på båtarna.

I Sollines konkursansökan står att man inte kan betala löner, skatter, förfallna fakturor och skulder ”på grund av en uppkommen ej förutsägbar situation”.

Mycket mer än så vet i nu läget inte konkursförvaltaren, advokat Lennart Högberg:

– Nej, konkursen är i sin linda. Jag har inte fått tag på ägaren. Du vet inte vem det är?

Den som skrivit under konkursansökan har inte gått att nå. Han är den ende ordinarie ledamoten både i Tärnaline och Solline. Han gick in bolaget så sent som den 23 september i år.

Inte fått lön

Den enda tillgångarna som finns i bolaget är inventarier, båten Omega, till ett angivet värde av 2,2 miljoner.

Det är än så länge oklart hur stora skulder bolaget har.

Hos Kronofogdemyndigheten är Sollines skuldkonto nu uppe i 305 293 kronor i form av obetalda skatter.

Det finns också två betalningsförelägganden på sammanlagt cirka 90 000. Ett av kraven kommer från en skeppare som inte fått ut sin lön. Det andra kommer från en hantverkare som gjort stora reparationer på en av båtarna.

Sjöbefälsföreningen företräder också medlemmar som har krav på icke utbetalda löner.

Fyra betalningsförelägganden på runt 75 000 finns just nu registrerade på Tärnaline.

Konkursen innebär att Omega sannolikt inte kommer att finnas tillgängliga nästa sommar.

Ska säljas

– Finns det båtar i bolaget ska de definitivt säljas, säger Lennart Högberg. När och om jag får grepp om dem. Jag kommer inte att hyra ut dem, någon rederiverksamhet ska inte vi ägna oss åt. Nu hoppas jag bara att de är uppdragna på land och servade inför vintern.

Men Sören Bergerland ger inte upp hoppet om båtbussarna:

– Jag vill inte gå händelserna i förväg eftersom det är Tärnaline, inte Solline, vi har avtal med. Det är i nuläget inte aktuellt att omförhandla avtalet. Vi ska se till att det finns båtbussar nästa sommar också.

– Vi måste fundera på hur vi ska göra, säger Maria Frisk (MP), ordförande i stadsbyggnadsnämnden som är ytterst ansvarig för båtbusarna. Det är massor med frågor att ta ställning till. Förhoppningen är fortsatt trafik, men vi får se hur det går.

  • Kjell Martinson

Båtbussavtalet

Avtalet mellan Karlstads kommun och Tärnaline gäller från den 1 juni 2011 till den 31 december 2015 med möjlighet till förlängning i två år. Kommunen betalar för att Tärnaline ska bedriva kollektivtrafik med båt.

Kommunen betalar 2 742 455 kronor exklusive moms per säsong, juni till augusti. Priset kan justeras efter varje år. Biljettintäkterna tillfaller kommunen.

Rederiet har fullt personal- och kostnadsansvar och ansvarar för samtliga kostnader som är förknippade med båtbussdriften.

Tärnaline får inte anlita underleverantörer utan kommunens godkännande. Tärnaline ansvarar fullt ut för sina underleverantörer.

Kommunen kan häva avtalet om rederiet inte fullgör de betalningsskyldigheter avseende skatter, sociala avgifter och övriga betalningsåligganden som enligt lag eller kollektivavtal åvilar arbetsgivare.

Avtalet kan hävas om kommunen anser att förutsättningarna för uppdraget har förändrats.

Källa: Karlstads kommun

null
null