2013-12-10 19:11

2015-01-13 23:53

Industrispåret invigt

VÅLBERG: Två år försenat

Minst två år försenat och 10 miljoner dyrare än beräknat invigdes i tisdags det nya industrispåret i Vålberg.

– Det är väldigt roligt och viktigt för både Älvsbyhus och Vålberg att det nu äntligen är klart, säger kommunalråden Peter Kullgren (KD) och Henrik Lander (C).

De stod med ett blågult band på var sida om rälsen när det första tåget rullade in i husfabriken i tisdags eftermiddag.

Järnvägsspåret var en förutsättning för att Älvsbyhus skulle etablera sig i Karlstadplattans gamla lokaler i Vålberg. Valet stod den gången, 2008, mellan Vålberg och Bengtsfors där det redan fanns ett industrispår.

Industrispåret inklusive dess anslutningar har kostat 38 miljoner kronor. Karlstads kommun har bidragit med 13 miljoner, EU med 10 och Trafikverket med 15. Älvsbyhus har betalat porten in till fabriken.

Spåret var klart redan 2011. Men det har inte tagits i bruk förrän nu, när man har hittat en tranportör, Green Cargo.

Spåret har en kapacitet på 300 ton i veckan vilket motsvarar tio långtradare.

Det finns flera lediga industritomter i området vilket kommunen hoppas ska leda till nyetableringar. Med ett industrispår, en hamn som snart är klar att tas i bruk och om ytterligare några år en motorväg menar man att Vålberg nu har stora möjligheter att expandera.

– Det är väldigt roligt och viktigt för både Älvsbyhus och Vålberg att det nu äntligen är klart, säger kommunalråden Peter Kullgren (KD) och Henrik Lander (C).

De stod med ett blågult band på var sida om rälsen när det första tåget rullade in i husfabriken i tisdags eftermiddag.

Järnvägsspåret var en förutsättning för att Älvsbyhus skulle etablera sig i Karlstadplattans gamla lokaler i Vålberg. Valet stod den gången, 2008, mellan Vålberg och Bengtsfors där det redan fanns ett industrispår.

Industrispåret inklusive dess anslutningar har kostat 38 miljoner kronor. Karlstads kommun har bidragit med 13 miljoner, EU med 10 och Trafikverket med 15. Älvsbyhus har betalat porten in till fabriken.

Spåret var klart redan 2011. Men det har inte tagits i bruk förrän nu, när man har hittat en tranportör, Green Cargo.

Spåret har en kapacitet på 300 ton i veckan vilket motsvarar tio långtradare.

Det finns flera lediga industritomter i området vilket kommunen hoppas ska leda till nyetableringar. Med ett industrispår, en hamn som snart är klar att tas i bruk och om ytterligare några år en motorväg menar man att Vålberg nu har stora möjligheter att expandera.

  • Kjell Martinson

null
null
null