2013-10-02 14:30

2015-01-13 23:10

Metsos kran gör Mainau-lyftet

KARLSTAD

(UPPDATERAD) Det blev inget båtlyft på onsdagen. Mainau visade sig vara för tung för den inhyrda kranen.
På torsdagsmorgonen ska vraket bogseras över till Lambergskanalens andra sida där Metso Papers fasta kran står beredd.

Planenligt hängde den länspumpade skutan i stropparna under kranen på onsdagsförmiddagen. Men lyftet blev för tungt och avbröts vid lunchtid.

Bärgningsfirman vände sig i stället till Metso Paper på andra sidan Lambergskanalen och bad om lov att få använda företagets fasta hamnkran.

Säkerhetsaspekter

Vid 15.30-tiden kom ett klartecken från Metso, som först gått igenom olika säkerhetsaspekter. Kranen brukar användas för att lyfta tunga yankee-cylindrar – inte skeppsvrak. Maxkapaciteten är 180 ton.

– Vi hade en konstruktiv diskussion med Metso och är mycket tacksamma över att få låna deras kran, säger bärgningsledaren Sebastian Brunes.

– Kranen är klassad för 180 ton, men tillåten maxlast när vi lyfter Mainau är 140 ton. Målet är att det ska ske vid 9-tiden.

Skrovet har svällt

Demontering och upphuggning av skandalskutan kommer därmed att göras på Metsos hamnområde. Där är tillgängligheten bättre än på andra sidan, bedömer bärgarna.

Det är den långa tiden under vatten som gjort att Mainaus skrov svällt och blivit tyngre. Den inhyrda mobilkranen klarar max 100 ton. Detta räcker inte i nuläget. Även bärigheten på själva kajen har varit en osäkerhetsfaktor.

Men utan mobilkranen hade fartyget inte kunnat rätas upp och länspumpas.

Planenligt hängde den länspumpade skutan i stropparna under kranen på onsdagsförmiddagen. Men lyftet blev för tungt och avbröts vid lunchtid.

Bärgningsfirman vände sig i stället till Metso Paper på andra sidan Lambergskanalen och bad om lov att få använda företagets fasta hamnkran.

Säkerhetsaspekter

Vid 15.30-tiden kom ett klartecken från Metso, som först gått igenom olika säkerhetsaspekter. Kranen brukar användas för att lyfta tunga yankee-cylindrar – inte skeppsvrak. Maxkapaciteten är 180 ton.

– Vi hade en konstruktiv diskussion med Metso och är mycket tacksamma över att få låna deras kran, säger bärgningsledaren Sebastian Brunes.

– Kranen är klassad för 180 ton, men tillåten maxlast när vi lyfter Mainau är 140 ton. Målet är att det ska ske vid 9-tiden.

Skrovet har svällt

Demontering och upphuggning av skandalskutan kommer därmed att göras på Metsos hamnområde. Där är tillgängligheten bättre än på andra sidan, bedömer bärgarna.

Det är den långa tiden under vatten som gjort att Mainaus skrov svällt och blivit tyngre. Den inhyrda mobilkranen klarar max 100 ton. Detta räcker inte i nuläget. Även bärigheten på själva kajen har varit en osäkerhetsfaktor.

Men utan mobilkranen hade fartyget inte kunnat rätas upp och länspumpas.

  • Arne Skorup

null
null
null