2017-09-30 06:00

2017-09-30 06:00

Fördomar av ondo

KÖRFÖRMÅGA.

Med jämna mellanrum kommer påståenden om äldre människors dåliga körförmåga. Krav ställs på medicinska tester och nya körkortsprov.

Nu har regeringen gett transportstyrelsen i uppdrag att analysera de äldres körförmåga kopplad till hälsotillståndet. Undersökningen föreslås gälla cirka 650 000 körkortsinnehavare som är 75 år eller äldre.

Självklart är det viktigt att stoppa personer som fått en demensdiagnos, men att ropa på generella läkarundersökningar för en så stor grupp är diskriminerande. Det är också intressant att se var läkarresurserna ska tas. Det tycks ju inte finnas något överflöd av läkare på vårdcentralerna.

Tvärtemot påståendena om äldres dåliga körförmåga står flera olika studier, där man kan påvisa att äldre är underrepresenterade i olycksstatistiken. Den absolut största risken för att orsaka en olycka är de riktigt unga. Det är 3,5 gånger högre risk att en 18 -19-åring orsakar en bilolycka jämfört med snittet. Sedan faller riskbeteendet ner mot två gånger högre än snittet vid 30-årsåldern. Detta enligt försäkringsbolaget If. Siffrorna är statistiskt säkerställda och bekräftas av Folksam. Detta bolag har även tagit hänsyn till att äldre kör mindre.

De som är i 75-årsåldern är de säkraste förarna. Risken för att bli vållande till en personskada eller skada på bil är cirka 20 procent lägre än snittet. All tillgänglig statistik visar att äldre är både kloka och säkra bilförare.

Trots att olycksstatistiken så tydligt visar, att det är den stora gruppen unga förare som utgör den absolut största risken i trafiken skulle ingen komma på tanken att säga att de unga förarna borde undersökas i trafikmognad. Det skulle säkert anses kränkande och utlösa ett ramaskri om diskriminering.

Det ska bli intressant att se vad Transportstyrelsen kommer fram till i sin utredning. Rimligt vore att de personer som diagnostiseras med en demenssjukdom anmäldes av sin läkare till Transportstyrelsen. Att en del läkare anser att det är olustigt att anmäla sin patient borde inte vara något hinder. Blir utredningens svar att en anmälan är obligatorisk kan det inte utgöra något problem.

Margareta Karlsson

Ledarskribent

Nu har regeringen gett transportstyrelsen i uppdrag att analysera de äldres körförmåga kopplad till hälsotillståndet. Undersökningen föreslås gälla cirka 650 000 körkortsinnehavare som är 75 år eller äldre.

Självklart är det viktigt att stoppa personer som fått en demensdiagnos, men att ropa på generella läkarundersökningar för en så stor grupp är diskriminerande. Det är också intressant att se var läkarresurserna ska tas. Det tycks ju inte finnas något överflöd av läkare på vårdcentralerna.

Tvärtemot påståendena om äldres dåliga körförmåga står flera olika studier, där man kan påvisa att äldre är underrepresenterade i olycksstatistiken. Den absolut största risken för att orsaka en olycka är de riktigt unga. Det är 3,5 gånger högre risk att en 18 -19-åring orsakar en bilolycka jämfört med snittet. Sedan faller riskbeteendet ner mot två gånger högre än snittet vid 30-årsåldern. Detta enligt försäkringsbolaget If. Siffrorna är statistiskt säkerställda och bekräftas av Folksam. Detta bolag har även tagit hänsyn till att äldre kör mindre.

De som är i 75-årsåldern är de säkraste förarna. Risken för att bli vållande till en personskada eller skada på bil är cirka 20 procent lägre än snittet. All tillgänglig statistik visar att äldre är både kloka och säkra bilförare.

Trots att olycksstatistiken så tydligt visar, att det är den stora gruppen unga förare som utgör den absolut största risken i trafiken skulle ingen komma på tanken att säga att de unga förarna borde undersökas i trafikmognad. Det skulle säkert anses kränkande och utlösa ett ramaskri om diskriminering.

Det ska bli intressant att se vad Transportstyrelsen kommer fram till i sin utredning. Rimligt vore att de personer som diagnostiseras med en demenssjukdom anmäldes av sin läkare till Transportstyrelsen. Att en del läkare anser att det är olustigt att anmäla sin patient borde inte vara något hinder. Blir utredningens svar att en anmälan är obligatorisk kan det inte utgöra något problem.

Margareta Karlsson

Ledarskribent