2017-07-15 06:00

2017-07-15 06:00

Är barns skärmtid en medicinsk fråga?

LEDARE

I en artikelserie i SvD har frågan om barns och ungdomars skärmtid diskuterats. Flera forskare har uttalat sig i frågan och bestämt sagt att obegränsad tid framför skärmen kan medföra men i framtiden.

Åsa Viktorin, skolläkare i Göteborg, menar att det är livsviktigt med sömn och begränsad skärmtid. Hon berättar att hon dagligen möter barn och ungdomar, som spenderar mer än heltid efter skolan framför skärmen. Problemen de söker för är nackproblem, sömnsvårigheter, övervikt ensamhet och ofta en känsla av meningslöshet.

Åsa Victorin är inte ensam om sin oro. Sömnforskare vid Karlstad universitet varnade för en tid sedan att alltfler tonåringar sover så lite att det innebär risk för hälsoproblem.

Svenska ögonläkare har också larmat om en dramatisk ökning av närsynthet. Alltför mycket skärmtittande anses vara orsaken.

Elza Dunkels, forskare vid Umeå universitet, hävdar däremot att vuxna inte ska begränsa barnens skärmtid. Hon anser att de vuxna ska respektera barnens fritidsintressen. Många av de larm som kommit avfärdar hon som tyckande. Hon menar också att man inte kan veta om det är tiden framför skärmen som försämrar barns språkutveckling. Barn med diagnoser kan ha en fördel genom att använda de tekniska hjälpmedlen och att kunna hitta kompisar på nätet.

Det finns alltså väldigt många åsikter om barns användande av skärmar. Det är därför inte så konstigt att föräldrar känner sig vilsna i hur de ska hantera all information. En del tycker också att det är svårt att sätta gränser och att barnen blir jättearga om datorn stängs av. Det kan bli tuffa konflikter.

Det är ändå viktigt att tänka på att barnen måste få tid för lek och tid för att lära sig saker från verkligheten. Social kontakt med andra barn är livsviktigt och leken utvecklar fantasin och kreativiteten.

Idag bör nog försiktighetsprincipen gälla när det gäller användande av skärmar, Visst kan det vara jobbigt att sätta gränser, men de flesta barn är bra på att anpassa sig efter de regler som gäller i familjen.

En god hjälp i att sätta gränser är som alltid det sunda förnuftet.

Margareta Karlsson

Ledarskribent

Åsa Viktorin, skolläkare i Göteborg, menar att det är livsviktigt med sömn och begränsad skärmtid. Hon berättar att hon dagligen möter barn och ungdomar, som spenderar mer än heltid efter skolan framför skärmen. Problemen de söker för är nackproblem, sömnsvårigheter, övervikt ensamhet och ofta en känsla av meningslöshet.

Åsa Victorin är inte ensam om sin oro. Sömnforskare vid Karlstad universitet varnade för en tid sedan att alltfler tonåringar sover så lite att det innebär risk för hälsoproblem.

Svenska ögonläkare har också larmat om en dramatisk ökning av närsynthet. Alltför mycket skärmtittande anses vara orsaken.

Elza Dunkels, forskare vid Umeå universitet, hävdar däremot att vuxna inte ska begränsa barnens skärmtid. Hon anser att de vuxna ska respektera barnens fritidsintressen. Många av de larm som kommit avfärdar hon som tyckande. Hon menar också att man inte kan veta om det är tiden framför skärmen som försämrar barns språkutveckling. Barn med diagnoser kan ha en fördel genom att använda de tekniska hjälpmedlen och att kunna hitta kompisar på nätet.

Det finns alltså väldigt många åsikter om barns användande av skärmar. Det är därför inte så konstigt att föräldrar känner sig vilsna i hur de ska hantera all information. En del tycker också att det är svårt att sätta gränser och att barnen blir jättearga om datorn stängs av. Det kan bli tuffa konflikter.

Det är ändå viktigt att tänka på att barnen måste få tid för lek och tid för att lära sig saker från verkligheten. Social kontakt med andra barn är livsviktigt och leken utvecklar fantasin och kreativiteten.

Idag bör nog försiktighetsprincipen gälla när det gäller användande av skärmar, Visst kan det vara jobbigt att sätta gränser, men de flesta barn är bra på att anpassa sig efter de regler som gäller i familjen.

En god hjälp i att sätta gränser är som alltid det sunda förnuftet.

Margareta Karlsson

Ledarskribent