2016-03-04 06:00

2016-03-04 06:00

Ett hederligt problem

På Arbetets museum i Norrköping sammanstrålade i går ett stort antal enhetschefer, avdelningschefer, regionchefer, arbetsmarknadschefer, generaldirektörer, landshövdingar och statssekreterare från statliga verk och departement med ännu fler tjänstemän och politiker från kommuner och landsting. Jag var där.

De styrandes politiska iver att snabbt få alla snabbspår på rull är tydlig och lättförståelig. Etableringsminister Ylva Johanssons statssekreterare Erik Nilsson höll ett peppande inledningsanförande där Sveriges insatser i höstas då invandringsvolymen slog i taket hyllades – ”få samhällen i världen hade klarat av det så bra som Sverige”. Nilsson påminde om att Sverige ständigt haft invandring – valloner och tyskar på 1500-talet och jugoslaver och finländare på 1900-talet – och att det skulle gå vägen nu också.

De här konferenserna som regeringen med hjälp av sina länsstyrelser nu genomför i hela landet sätter nog en hel del sprutt på Myndighetssverige. Hörn som tidigare varit omöjliga att runda och hinder som för något år sedan var på tok för höga tycks nu vara rundnings- och överhoppningsbara. Vilket som oftast är både på gott och ont. Myndighetschefer ska inte vara för politiskt anpassningsbara.

Jag är ingen dysterkvist. Men alltför mycket hurtighet på en gång kan bli lite för mycket. Efter ett par timmars konferensavlyssnande kände jag mig längta efter ett riktigt hederligt och gammaldags problem vid sidan av alla dessa ”utmaningar” som i stort sett varje talare pepprade sina anföranden och ljusbilder med.

Min erfarenhet är att det bästa är att kalla en spade för en spade. Vilket Skolverkets generaldirektör Anna Ekström gjorde under sina tio minuter på scenen. På sin ”eländeslista” pekade hon framförallt på den ”skriande bristen på utbildade lärare. ”Bristen är allvarligt nog störst när det gäller ämnet ”svenska som andraspråk”.

Anna Ekström var också påfallande rak i sina uppmaningar till skolhuvudmännen och bjöd på ”gamla hederliga och beprövade tricks för en bättre skola”. Det viktigaste är att ”hålla koll på vad eleverna lär sig.”

Fånigt att ge råd om en sådan sak?

Dessvärre inte alls. Som Ekström påpekade så gäller den vanligaste kritiken från Skolinspektionen just brister i skolornas systematiska kvalitetsarbete. 70 000 extra elever från fjärran länder kommer nu in i skolorna. Att inte hålla bra koll på vad de kan och vad de lär sig kan skapa utmanande problem.

Widar Andersson

De styrandes politiska iver att snabbt få alla snabbspår på rull är tydlig och lättförståelig. Etableringsminister Ylva Johanssons statssekreterare Erik Nilsson höll ett peppande inledningsanförande där Sveriges insatser i höstas då invandringsvolymen slog i taket hyllades – ”få samhällen i världen hade klarat av det så bra som Sverige”. Nilsson påminde om att Sverige ständigt haft invandring – valloner och tyskar på 1500-talet och jugoslaver och finländare på 1900-talet – och att det skulle gå vägen nu också.

De här konferenserna som regeringen med hjälp av sina länsstyrelser nu genomför i hela landet sätter nog en hel del sprutt på Myndighetssverige. Hörn som tidigare varit omöjliga att runda och hinder som för något år sedan var på tok för höga tycks nu vara rundnings- och överhoppningsbara. Vilket som oftast är både på gott och ont. Myndighetschefer ska inte vara för politiskt anpassningsbara.

Jag är ingen dysterkvist. Men alltför mycket hurtighet på en gång kan bli lite för mycket. Efter ett par timmars konferensavlyssnande kände jag mig längta efter ett riktigt hederligt och gammaldags problem vid sidan av alla dessa ”utmaningar” som i stort sett varje talare pepprade sina anföranden och ljusbilder med.

Min erfarenhet är att det bästa är att kalla en spade för en spade. Vilket Skolverkets generaldirektör Anna Ekström gjorde under sina tio minuter på scenen. På sin ”eländeslista” pekade hon framförallt på den ”skriande bristen på utbildade lärare. ”Bristen är allvarligt nog störst när det gäller ämnet ”svenska som andraspråk”.

Anna Ekström var också påfallande rak i sina uppmaningar till skolhuvudmännen och bjöd på ”gamla hederliga och beprövade tricks för en bättre skola”. Det viktigaste är att ”hålla koll på vad eleverna lär sig.”

Fånigt att ge råd om en sådan sak?

Dessvärre inte alls. Som Ekström påpekade så gäller den vanligaste kritiken från Skolinspektionen just brister i skolornas systematiska kvalitetsarbete. 70 000 extra elever från fjärran länder kommer nu in i skolorna. Att inte hålla bra koll på vad de kan och vad de lär sig kan skapa utmanande problem.

Widar Andersson