2016-05-07 06:00

2016-05-07 06:00

Måste finnas en plan

Utbildning: Bärbara datorer och plattor i skolan

Bärbara datorer, surfplattor och annan informations- och kommunikationsteknik (IKT) har länge varit ett hett ämne inom skolutvecklingen.

Många lärare och forskare såväl som föräldrar har blandade åsikter angående IKT-utrustning i skolorna. Därför ska vi diskutera tillgänglig information angående utvecklingen av IKT i svenska skolor.

På senare tid har antalet surfplattor och bärbara datorer i skolan ökat drastiskt. Många elever anser det vara en väldig förbättring av utbildningstandarden i skolorna. Däremot anser lärarna att IKT-utrustning är en stor faktor bakom den pågående betygssänkningen. Jag, olikt många föräldrar till eleverna, ställer mig inte på lärarnas sida. Jag håller med att inköp av IKT-utrustning utan en vältänkt användningsplan utgör en större skada än nytta för eleverna, men det visar sig vara en stor fördel med vältänkta planer för användningen i skolarbete.

Gymnasieläraren Håkan Danielsson (DN.se, 2015-04-07) anser att digitala verktyg är bra när de används på ett rätt sätt. Han tycker även att de elever som missköter sig och exempelvist använder Facebook eller tittar på YouTube får själva stå för konsekvenserna. Personligen anser jag att det är upp till var och en att sköta sitt skolarbete. Om en elev gör dåligt ifrån sig är det inte redskapets fel, av personlig erfarenhet kan jag säga att problemet är elevernas inlärningsförmåga. De vet helt enkelt inte hur de effektivt ska använda utrustningen för att lära in sig på bästa sätt. Jag håller inte med Danielssons påstående att det bästa sättet att förbättra skolresultaten är genom att göra sig av med redskapen. Istället borde vi spendera mer tid att lära eleverna hur de ska använda sig av digitala verktyg på det absolut bästa och mest effektiva sättet.

Det är viktigt att inte anta att alla digitala verktyg fungerar likadant, därför ska man inte behandla alla likadant. En surfplatta är bättre anpassad för mindre barn eftersom de lär sig genom att associera bilder med verkligheten skriver David Boda (Mobil.se, 2013-07-13). Jag tycker att en surfplatta är bra, men jag anser att surfplattan är underlägsen datorn när det gäller skolarbete. Jonas Ryberg (Computersweden.idg.se, 2013-04-15) säger att skolarbeten blir av sämre kvalité till mestadels på grund av att surfplattor har objektivt sämre programvara för skrift och presentation av dokument jämfört med datorer. Han skriver även att dela en iPad mellan två elever är ett väldigt dåligt alternativ. Jag håller med Ryberg, surfplattor är sämre för äldre elever. Därför tycker jag att skolor borde investera i bärbara datorer för högstadie- och gymnasieelever och surfplattor för låg- och mellanstadieelever.

Avlutningsvis vill jag säga att IKT-utrustning är väldigt viktigt för elever, den teknologin öppnar upp dörren till en enorm mängd lättåtkomlig information för eleverna. Idag är det lättare än någonsin att leta efter information på internet. Det underlättar mycket för elever, speciellt när de ska skriva ett skolarbete. Det är även väldigt viktigt att tänka på vad för redskap en elev använder. En surfplatta är bättre anpassad för yngre elever och bärbara datorer för äldre elever. IKT har stora möjligheter och därför ska vi fortsätta satsa på den teknologin inom den svenska skolverksamheten. Användningen av dessa verktyg är dock inte en garanterad succé, det måste vara väl genomtänkt och lärare måste vara beredda att lära ut hur man använder sig av IKT-utrustning. Dessa digitala verktyg inom skolan är kanske inte revolutionerande men det kommer att ta sin tid innan eleverna såväl som lärarna lär sig använda den teknologin till största nytta.

Bartosz Piorkowski

elev på Möckelngymnasiet

 

Många lärare och forskare såväl som föräldrar har blandade åsikter angående IKT-utrustning i skolorna. Därför ska vi diskutera tillgänglig information angående utvecklingen av IKT i svenska skolor.

På senare tid har antalet surfplattor och bärbara datorer i skolan ökat drastiskt. Många elever anser det vara en väldig förbättring av utbildningstandarden i skolorna. Däremot anser lärarna att IKT-utrustning är en stor faktor bakom den pågående betygssänkningen. Jag, olikt många föräldrar till eleverna, ställer mig inte på lärarnas sida. Jag håller med att inköp av IKT-utrustning utan en vältänkt användningsplan utgör en större skada än nytta för eleverna, men det visar sig vara en stor fördel med vältänkta planer för användningen i skolarbete.

Gymnasieläraren Håkan Danielsson (DN.se, 2015-04-07) anser att digitala verktyg är bra när de används på ett rätt sätt. Han tycker även att de elever som missköter sig och exempelvist använder Facebook eller tittar på YouTube får själva stå för konsekvenserna. Personligen anser jag att det är upp till var och en att sköta sitt skolarbete. Om en elev gör dåligt ifrån sig är det inte redskapets fel, av personlig erfarenhet kan jag säga att problemet är elevernas inlärningsförmåga. De vet helt enkelt inte hur de effektivt ska använda utrustningen för att lära in sig på bästa sätt. Jag håller inte med Danielssons påstående att det bästa sättet att förbättra skolresultaten är genom att göra sig av med redskapen. Istället borde vi spendera mer tid att lära eleverna hur de ska använda sig av digitala verktyg på det absolut bästa och mest effektiva sättet.

Det är viktigt att inte anta att alla digitala verktyg fungerar likadant, därför ska man inte behandla alla likadant. En surfplatta är bättre anpassad för mindre barn eftersom de lär sig genom att associera bilder med verkligheten skriver David Boda (Mobil.se, 2013-07-13). Jag tycker att en surfplatta är bra, men jag anser att surfplattan är underlägsen datorn när det gäller skolarbete. Jonas Ryberg (Computersweden.idg.se, 2013-04-15) säger att skolarbeten blir av sämre kvalité till mestadels på grund av att surfplattor har objektivt sämre programvara för skrift och presentation av dokument jämfört med datorer. Han skriver även att dela en iPad mellan två elever är ett väldigt dåligt alternativ. Jag håller med Ryberg, surfplattor är sämre för äldre elever. Därför tycker jag att skolor borde investera i bärbara datorer för högstadie- och gymnasieelever och surfplattor för låg- och mellanstadieelever.

Avlutningsvis vill jag säga att IKT-utrustning är väldigt viktigt för elever, den teknologin öppnar upp dörren till en enorm mängd lättåtkomlig information för eleverna. Idag är det lättare än någonsin att leta efter information på internet. Det underlättar mycket för elever, speciellt när de ska skriva ett skolarbete. Det är även väldigt viktigt att tänka på vad för redskap en elev använder. En surfplatta är bättre anpassad för yngre elever och bärbara datorer för äldre elever. IKT har stora möjligheter och därför ska vi fortsätta satsa på den teknologin inom den svenska skolverksamheten. Användningen av dessa verktyg är dock inte en garanterad succé, det måste vara väl genomtänkt och lärare måste vara beredda att lära ut hur man använder sig av IKT-utrustning. Dessa digitala verktyg inom skolan är kanske inte revolutionerande men det kommer att ta sin tid innan eleverna såväl som lärarna lär sig använda den teknologin till största nytta.

Bartosz Piorkowski

elev på Möckelngymnasiet