2016-04-04 06:00

2016-04-04 06:00

Det är bra att härmas

TRANSPORT: Vi kan bli oberoende av bensin och diesel

Sveriges transportsektor ska år 2030 vara i huvudsak oberoende av bensin och diesel. Hur i all sin dar ska det gå till, undrar man? Jo, genom att utnyttja härmningens konst, menade en föredragshållare från tankesmedjan Fores nyligen. Det gäller att imitera de länder som hunnit längre på olika områden.

Sverige kan ersätta de flesta bensin- och dieselfordonen genom att ha:

- samma bilpoolsandel i storstäderna som Berlin och Hamburg

- samma privatbils-hämmande trafikplanering som Köpenhamn, Oslo och Helsingfors

- samma cykelandel som Nederländerna

- samma andel gods på räls som Kanada

- samma andel persontrafik på räls som Schweiz (vars tåg inte är extremt snabba, men mycket punktliga)

- samma utveckling för biodrivmedel som Brasilien (i stället för Brasiliens sockerrör har Sverige skog och stora markarealer)

- samma elbilsutveckling som Norge (som egentligen passar sämre för elbilar än Sverige)

- samma andel distansarbete som Hongkong (vilket kan åstadkommas med ändrade skatteregler för bilavdrag och arbetsplats i hemmet).

När man tittar på dessa goda exempel, så ter sig det svenska målet inte längre så ouppnåeligt. Det gäller bara att bli riktigt duktiga på att härmas. Och klarar vi det, så kommer andra länder i sin tur att härma Sverige!

Ingela Björck

Sveriges transportsektor ska år 2030 vara i huvudsak oberoende av bensin och diesel. Hur i all sin dar ska det gå till, undrar man? Jo, genom att utnyttja härmningens konst, menade en föredragshållare från tankesmedjan Fores nyligen. Det gäller att imitera de länder som hunnit längre på olika områden.

Sverige kan ersätta de flesta bensin- och dieselfordonen genom att ha:

- samma bilpoolsandel i storstäderna som Berlin och Hamburg

- samma privatbils-hämmande trafikplanering som Köpenhamn, Oslo och Helsingfors

- samma cykelandel som Nederländerna

- samma andel gods på räls som Kanada

- samma andel persontrafik på räls som Schweiz (vars tåg inte är extremt snabba, men mycket punktliga)

- samma utveckling för biodrivmedel som Brasilien (i stället för Brasiliens sockerrör har Sverige skog och stora markarealer)

- samma elbilsutveckling som Norge (som egentligen passar sämre för elbilar än Sverige)

- samma andel distansarbete som Hongkong (vilket kan åstadkommas med ändrade skatteregler för bilavdrag och arbetsplats i hemmet).

När man tittar på dessa goda exempel, så ter sig det svenska målet inte längre så ouppnåeligt. Det gäller bara att bli riktigt duktiga på att härmas. Och klarar vi det, så kommer andra länder i sin tur att härma Sverige!

Ingela Björck

Detta är en opinionstext. Skribenten svarar för de åsikter som framförs i texten.