2015-10-12 06:00

2015-10-12 06:00

Måste anpassa undervisning

UTBILDNING: Svar på insändaren "Vi borde få iPads i skolan"

Utbildning

I insändaren den 6 oktober kunde vi läsa om en elev som är trött på skolböcker.

Att iPaden helt ska ersätta de traditionella skolböckerna är en missuppfattning. iPaden är ett verktyg i skolan på samma sätt som papper, pennor och böcker och ska vara ett komplement till dessa. iPaden möjliggör andra arbetssätt och kan ersätta vissa läromedel, men inte alla. Eleverna som får låna hem iPads kommer alltså fortsätta att arbeta med skolböcker.

Att kommunen har valt att satsa på de lägre åldrarna är medvetet för att få ett resultat genom hela skoltiden. För att kompensera eleverna på högstadiet är avsikten att de lärplattor som nu finns på låg- och mellanstadiet ska flyttas över till högstadieskolorna.

Vi är medvetna om att alla inte har en dator eller lärplatta i hemmet. De elever som får låna iPads av kommunen kan få skoluppgifter som kräver en iPad hemma. Däremot kan vi inte ge sådana uppgifter till de elever som inte får låna iPads utan skolarbetet behöver anpassas utifrån de förutsättningar som finns.

I insändaren den 6 oktober kunde vi läsa om en elev som är trött på skolböcker.

Att iPaden helt ska ersätta de traditionella skolböckerna är en missuppfattning. iPaden är ett verktyg i skolan på samma sätt som papper, pennor och böcker och ska vara ett komplement till dessa. iPaden möjliggör andra arbetssätt och kan ersätta vissa läromedel, men inte alla. Eleverna som får låna hem iPads kommer alltså fortsätta att arbeta med skolböcker.

Att kommunen har valt att satsa på de lägre åldrarna är medvetet för att få ett resultat genom hela skoltiden. För att kompensera eleverna på högstadiet är avsikten att de lärplattor som nu finns på låg- och mellanstadiet ska flyttas över till högstadieskolorna.

Vi är medvetna om att alla inte har en dator eller lärplatta i hemmet. De elever som får låna iPads av kommunen kan få skoluppgifter som kräver en iPad hemma. Däremot kan vi inte ge sådana uppgifter till de elever som inte får låna iPads utan skolarbetet behöver anpassas utifrån de förutsättningar som finns.

  • Per Blom förvaltningschef Barn- och utbildningsförvaltningen