2016-07-13 17:24

2016-07-13 17:25

Racing för vanligt folk

FLYGFÄLTET: Vem har Karlskogas snabbaste bil?

Den relativt nya motorföreningen SHRA Karlskoga satsar på en ny dragracing-tävling, där den som vinner tituleras ”Karlskogas fastest”.
Under tävlingsdagen nästa fredag bjuds även allmänheten in för att testa att köra med sina egna personbilar i momentet ”test and tune”.

Det är nog inte många som känner till att Swedish Hot Rod Association, SHRA, har en lokalförening i Karlskoga. En förening som startades för två år sedan för att hjälpa till med aktiviteterna kring motorsportsveckan.

Nu efter lång isbeläggning, har föreningen fått liv på nytt och arrangerar en motordag på flygfältet fredagen den 22:a juli.

– Det blir en tävling med sex heat och en körsträcka på totalt 201 meter, där den snabbaste bilen över mållinjen blir Karlskogas snabbaste. I framtiden hoppas vi kunna ha arrangemang två-tre gånger per år, berättar Tommy Norberg, som tillsammans med vännen Tim Ruck är två av de tävlande och medlemmar i föreningen.

Men på banan blir de snarare ovänner.

– Haha, jag lovar att vi två kommer bli riktiga rivaler. Du kommer inte få det lätt Tommy, svarar Tim Ruck.

Få bort illegala förare

Föreningens ordförande Anders Eriksson menar att det handlar om att få bort de ”illegala” förarna från gatorna och få in de i många fall unga förarna på en tävlingsbana i stället.

– Det är bättre att de som brukar tävla på öppen gata kommer hit och kör under ordnade former och att de följer reglementet i Street league i stället, säger han och tillägger att det är just Street leauge-klassen som blir föreningens första egna tävling.

Under tävlingsdagen kommer även allmänheten få prova att köra banan med sina egna personbilar i en klass som kallas test and tune.

Enligt tävlingsdeltagaren Tommy Norberg är många människor intresserade och vill testa, men att de är lite osäkra om de har på en tävlingsbana att göra.

– Bara bilarna går igenom vår egen besiktning, som kommer ske före start, så är alla välkomna. Just i den testklassen är det inte något krångligt regelmente och resultatet är inte viktigt där, säger han.

Hoppas slippa regn

I dagarna var det 25 personer med ekipage föranmälda inför drabbningen på Flygfältet. En helt perfekt siffra enligt Anders Eriksson.

– Personligen är jag jättenöjd, jag hade bara tänkt mig ett tjugotal då det är första gången vi arrangerar, säger Anders.

Klubben menar också att många anmäler sig på plats under tävlingsdagen. Men allt avgörs hos vädrets makter.

– Regnar det blir det ingen dragracing-tävling. Allt handlar det nu, avslutar kassören Siv Johansson.

Det är nog inte många som känner till att Swedish Hot Rod Association, SHRA, har en lokalförening i Karlskoga. En förening som startades för två år sedan för att hjälpa till med aktiviteterna kring motorsportsveckan.

Nu efter lång isbeläggning, har föreningen fått liv på nytt och arrangerar en motordag på flygfältet fredagen den 22:a juli.

– Det blir en tävling med sex heat och en körsträcka på totalt 201 meter, där den snabbaste bilen över mållinjen blir Karlskogas snabbaste. I framtiden hoppas vi kunna ha arrangemang två-tre gånger per år, berättar Tommy Norberg, som tillsammans med vännen Tim Ruck är två av de tävlande och medlemmar i föreningen.

Men på banan blir de snarare ovänner.

– Haha, jag lovar att vi två kommer bli riktiga rivaler. Du kommer inte få det lätt Tommy, svarar Tim Ruck.

Få bort illegala förare

Föreningens ordförande Anders Eriksson menar att det handlar om att få bort de ”illegala” förarna från gatorna och få in de i många fall unga förarna på en tävlingsbana i stället.

– Det är bättre att de som brukar tävla på öppen gata kommer hit och kör under ordnade former och att de följer reglementet i Street league i stället, säger han och tillägger att det är just Street leauge-klassen som blir föreningens första egna tävling.

Under tävlingsdagen kommer även allmänheten få prova att köra banan med sina egna personbilar i en klass som kallas test and tune.

Enligt tävlingsdeltagaren Tommy Norberg är många människor intresserade och vill testa, men att de är lite osäkra om de har på en tävlingsbana att göra.

– Bara bilarna går igenom vår egen besiktning, som kommer ske före start, så är alla välkomna. Just i den testklassen är det inte något krångligt regelmente och resultatet är inte viktigt där, säger han.

Hoppas slippa regn

I dagarna var det 25 personer med ekipage föranmälda inför drabbningen på Flygfältet. En helt perfekt siffra enligt Anders Eriksson.

– Personligen är jag jättenöjd, jag hade bara tänkt mig ett tjugotal då det är första gången vi arrangerar, säger Anders.

Klubben menar också att många anmäler sig på plats under tävlingsdagen. Men allt avgörs hos vädrets makter.

– Regnar det blir det ingen dragracing-tävling. Allt handlar det nu, avslutar kassören Siv Johansson.

  • Christoffer Tuulik