2016-06-19 23:16

2016-06-19 23:16

Gelleråsen ger gemenskap

GELLERÅSEN: Fyratusen följde nordens största historiska racertävling

Efter en vecka med många, men trevliga kringaktiviteter kändes det som en riktig motorvecka när finalen i Velodromloppet kördes vid motorstadion på Gelleråsen i går. Årets upplaga blev på många sett en historisk följetong. Långlopp gjorde efter ett årtionde utanför banan comeback och för första gången i världen kördes ett heat med enbart V8-motorer.

I en tid när intresset för historiska racingtävlingar bara ökar intog racerhistoriska klubben Gelleråsen för 20:e gången i helgen. Runt fyratusen entusiaster var samlade dels för att följa Velodrom-racen men också för att träffa de många långväga entusiasterna.

– Förra året var fyra turister från Nederländarna här på besök, han åkte hem och pratade gott om tävlingen. I helgen kom han tillbaka med ett tiotal holländare i släptåg, eftersom han hade pratat gott om oss, säger presschefen Bengt-Åce Gustavsson och lägger till att även många norrmän, danskar och finnar följer evenemanget på plats.

Det är just ute på grusplanen - bortanför banan som de riktiga entusiasterna finns. Bland gamla Amazoner och en och annan ny och blänkande ferrari finns de som driver racingsporten framåt numera. En av dem är Magnus Neergard, pensionerad civilingenjör från Malmö. Han kör en bensinare av märket Ford Riley, en ljusblå cabriolet som just firade 85 år i trogen tjänst.

– Nästan på dagen faktiskt, den rullade ut från fabrik i slutet av maj 1931 och nu har den rullat 17 säsonger i min ägo, säger han.

Helgens tävlande slutade som bäst med en fjärdeplats i det tredje heatet för 70-årige malmöbon. Åtta Gelleråsen-varv slutade på 16,03 minuter och med en toppfart på 74,16 kilometer i timmen som bäst.

– Men gemenskapen är det bästa, vi träffas hela gänget och gör det vi älskar. Sedan är det ett fint område och en trevlig bana med fina kurvor. Allt knyts ihop med ett bra arrangemang i övrigt så det är ju dumt att inte vara här, fortsätter han medan han förbereder hemresan till Skåne.

En annan ford-ägare med en speciell accessoar till sin Galaxy från 1963 är Matz Fröberg från östgötska Finspång. Bredvid den polerade nybyggda galaxyn står en elmoped, som vid första anblick liknar en permobil. Med samma ränder som 60-tals bilen smälter den in bra på grusplanen.

– Det är pensionsförsäkringen, skrattar han.

Och fortsätter:

– Nej, det brukar ju vara långa transportssträckor här på racingområdena och den här använder vi om vi ska transportera oss själva snabbt.

Om tävlingarna ska summeras så kan finaldagen i Velodromloppet skriva om historieböckerna i racingvärlden. Dels då långloppet gjorde comeback efter tio år utanför banan men också för att alla bilar med V8-motor fick ett eget heat. Vilket var första gången i en racertävling.

– Det var fantastiskt att den flerfaldiga SM- och NM-vinnaren Peggen Andersson tillsammans med Kennet Persson vann långloppet. Men vädret har också varit med oss, publiken likaså och med 250 startande på Sveriges äldsta permanenta bana är vi mer än nöjda, säger Bengt-Åce Gustavsson.

I en tid när intresset för historiska racingtävlingar bara ökar intog racerhistoriska klubben Gelleråsen för 20:e gången i helgen. Runt fyratusen entusiaster var samlade dels för att följa Velodrom-racen men också för att träffa de många långväga entusiasterna.

– Förra året var fyra turister från Nederländarna här på besök, han åkte hem och pratade gott om tävlingen. I helgen kom han tillbaka med ett tiotal holländare i släptåg, eftersom han hade pratat gott om oss, säger presschefen Bengt-Åce Gustavsson och lägger till att även många norrmän, danskar och finnar följer evenemanget på plats.

Det är just ute på grusplanen - bortanför banan som de riktiga entusiasterna finns. Bland gamla Amazoner och en och annan ny och blänkande ferrari finns de som driver racingsporten framåt numera. En av dem är Magnus Neergard, pensionerad civilingenjör från Malmö. Han kör en bensinare av märket Ford Riley, en ljusblå cabriolet som just firade 85 år i trogen tjänst.

– Nästan på dagen faktiskt, den rullade ut från fabrik i slutet av maj 1931 och nu har den rullat 17 säsonger i min ägo, säger han.

Helgens tävlande slutade som bäst med en fjärdeplats i det tredje heatet för 70-årige malmöbon. Åtta Gelleråsen-varv slutade på 16,03 minuter och med en toppfart på 74,16 kilometer i timmen som bäst.

– Men gemenskapen är det bästa, vi träffas hela gänget och gör det vi älskar. Sedan är det ett fint område och en trevlig bana med fina kurvor. Allt knyts ihop med ett bra arrangemang i övrigt så det är ju dumt att inte vara här, fortsätter han medan han förbereder hemresan till Skåne.

En annan ford-ägare med en speciell accessoar till sin Galaxy från 1963 är Matz Fröberg från östgötska Finspång. Bredvid den polerade nybyggda galaxyn står en elmoped, som vid första anblick liknar en permobil. Med samma ränder som 60-tals bilen smälter den in bra på grusplanen.

– Det är pensionsförsäkringen, skrattar han.

Och fortsätter:

– Nej, det brukar ju vara långa transportssträckor här på racingområdena och den här använder vi om vi ska transportera oss själva snabbt.

Om tävlingarna ska summeras så kan finaldagen i Velodromloppet skriva om historieböckerna i racingvärlden. Dels då långloppet gjorde comeback efter tio år utanför banan men också för att alla bilar med V8-motor fick ett eget heat. Vilket var första gången i en racertävling.

– Det var fantastiskt att den flerfaldiga SM- och NM-vinnaren Peggen Andersson tillsammans med Kennet Persson vann långloppet. Men vädret har också varit med oss, publiken likaså och med 250 startande på Sveriges äldsta permanenta bana är vi mer än nöjda, säger Bengt-Åce Gustavsson.

  • Christoffer Tuulik