2016-05-06 13:24

2016-05-06 13:24

Sohls dröm gick i uppfyllelse

RACING: Degerforsaren racingdebuterar som 29-åring: "Serien öppnar möjligheter för många"

Cristoffer Sohl har ett förflutet som fotbollsspelare och innebandyspelare i Degerfors.
Nu har han inlett en ny satsning som förare i Time Attack-serien.
– Jag har alltid trott att det här steget har varit för långt för mig, det har bara varit en dröm. Det ska bli jätteroligt, verkligen, säger Sohl.

Cristoffer Sohl gick på fotbollsgymnasiet i Degerfors, har varit en defensiv klippa i Degerfors innebandyklubb och tävlar i mountainbike.

Trots att han alltid har hållit sig sysselsatt med annat har kanske bilintresset varit det största av alla.

– Just Evo VI (Mitsubishi) har jag haft en förut, en högerstyrd. Men den gjorde jag mig av med när det skulle bli familj och grejer, säger Sohl.

– Sedan blev det så att jag hamnade i ett läge där jag kunde kosta på mig allt jag ville ha. Då kände jag att ”nu jäklar ska jag köpa min drömbil igen”. Tanken då var inte att köra på bana, utan bara för skojs skull.

Men när Sohl spanade in bilen satt det en framrutestreamer som visade att bilen hade deltagit i en Time Attack-deltävling på Gelleråsen. Där såddes ett frö.

– Det råkade vara helgen innan jag köpte bilen i Göteborg. Sedan fick jag en inbjudan att hänga på en kompis och köra, Quality Cars hade hyrt banan för en dag. Jag körde och fastnade, om man säger så.

Ska se och lära

Sohl hörde i nästa steg av sig till Mikael Jarosinski, vars mediebyrå Superior Media & pr driver Time Attack-serien, och helgen 3-5 juni kör Degerforsaren premiären på Kinnekulle Ring.

– Det är första säsongen och det handlar bara om att lära sig en massa. Jag tror att alla som är här tycker att man kan köra, men när man kör mot mer rutinerade förare är det bara att ta ett steg tillbaka och se och lära. Jag ska ge järnet med det jag har så får vi se hur långt det räcker.

Du siktar inte på seger redan i år alltså?

– Nej, jag tror inte det, säger Sohl med ett leende.

– Det finns de som har betydligt bättre förutsättningar. Jag gör det här för att jag kan och vill, inte för att pressa mig själv att prestera.

Time Attack kommer ursprungligen från Japan och det första svenska mästerskapet kördes 2012. För andra året i rad är över 100 förare anmälda till de fem olika bilklasserna.

”Viljan har funnits”

Tävlingsformen kan beskrivas som ett enda långt tidskval.

– Man tävlar om att göra det snabbaste varvet. Du har en tid på dig och får köra så många varv du hinner och vill, säger Sohl som ställer upp i Pro Street-klassen och testade bilen på Gelleråsen i onsdags.

Hur kändes det?

– Den går verkligen fint, som en klocka. Det enda jag kan tänka mig att jag behöver göra till första tävlingen är att byta upp mig till lite bättre däck. Det är också en djungel, säger Sohl med ett leende.

Har du funderat på att köra på riktigt under årens gång, eller hur har det sett ut?

– Jag har alltid trott att det här steget har varit alldeles för långt både för mig och ekonomiskt. Viljan har alltid funnits, men bara som en dröm. Det ska bli jätteroligt, verkligen.

– Den här serien öppnar möjligheter för rätt många. Det är inte det långa steget som till STCC, utan vill du verkligen vara med och köra så går det.

Serien kommer till Gelleråsen den 19-21 augusti, då den tredje deltävlingen avgörs.

– Karlskoga är en av våra största helger med en testdag och en King Of The Woods-tävling. Det är en singeltävling utanför kalendern, vem som helst kan anmäla sig. Det som gör det här extra spännande är att deltagarna har chansen att kvala in till Örebro Race Day och köra inför 15 000 åskådare, säger rättighetsinnehavaren Mikael Jarosinski.

Time Attack har även en tuff resultatinriktad målsättning på Gelleråsen.

– Vi tog varvrekordet från STCC 2014 och sedan tappade vi det till lokale profilen Thed Björk, som ju är en av de stora svenska racingstjärnorna. Vi ska göra allt för att vår toppklass ska sno tillbaka det i augusti, säger Jarosinski.

Cristoffer Sohl gick på fotbollsgymnasiet i Degerfors, har varit en defensiv klippa i Degerfors innebandyklubb och tävlar i mountainbike.

Trots att han alltid har hållit sig sysselsatt med annat har kanske bilintresset varit det största av alla.

– Just Evo VI (Mitsubishi) har jag haft en förut, en högerstyrd. Men den gjorde jag mig av med när det skulle bli familj och grejer, säger Sohl.

– Sedan blev det så att jag hamnade i ett läge där jag kunde kosta på mig allt jag ville ha. Då kände jag att ”nu jäklar ska jag köpa min drömbil igen”. Tanken då var inte att köra på bana, utan bara för skojs skull.

Men när Sohl spanade in bilen satt det en framrutestreamer som visade att bilen hade deltagit i en Time Attack-deltävling på Gelleråsen. Där såddes ett frö.

– Det råkade vara helgen innan jag köpte bilen i Göteborg. Sedan fick jag en inbjudan att hänga på en kompis och köra, Quality Cars hade hyrt banan för en dag. Jag körde och fastnade, om man säger så.

Ska se och lära

Sohl hörde i nästa steg av sig till Mikael Jarosinski, vars mediebyrå Superior Media & pr driver Time Attack-serien, och helgen 3-5 juni kör Degerforsaren premiären på Kinnekulle Ring.

– Det är första säsongen och det handlar bara om att lära sig en massa. Jag tror att alla som är här tycker att man kan köra, men när man kör mot mer rutinerade förare är det bara att ta ett steg tillbaka och se och lära. Jag ska ge järnet med det jag har så får vi se hur långt det räcker.

Du siktar inte på seger redan i år alltså?

– Nej, jag tror inte det, säger Sohl med ett leende.

– Det finns de som har betydligt bättre förutsättningar. Jag gör det här för att jag kan och vill, inte för att pressa mig själv att prestera.

Time Attack kommer ursprungligen från Japan och det första svenska mästerskapet kördes 2012. För andra året i rad är över 100 förare anmälda till de fem olika bilklasserna.

”Viljan har funnits”

Tävlingsformen kan beskrivas som ett enda långt tidskval.

– Man tävlar om att göra det snabbaste varvet. Du har en tid på dig och får köra så många varv du hinner och vill, säger Sohl som ställer upp i Pro Street-klassen och testade bilen på Gelleråsen i onsdags.

Hur kändes det?

– Den går verkligen fint, som en klocka. Det enda jag kan tänka mig att jag behöver göra till första tävlingen är att byta upp mig till lite bättre däck. Det är också en djungel, säger Sohl med ett leende.

Har du funderat på att köra på riktigt under årens gång, eller hur har det sett ut?

– Jag har alltid trott att det här steget har varit alldeles för långt både för mig och ekonomiskt. Viljan har alltid funnits, men bara som en dröm. Det ska bli jätteroligt, verkligen.

– Den här serien öppnar möjligheter för rätt många. Det är inte det långa steget som till STCC, utan vill du verkligen vara med och köra så går det.

Serien kommer till Gelleråsen den 19-21 augusti, då den tredje deltävlingen avgörs.

– Karlskoga är en av våra största helger med en testdag och en King Of The Woods-tävling. Det är en singeltävling utanför kalendern, vem som helst kan anmäla sig. Det som gör det här extra spännande är att deltagarna har chansen att kvala in till Örebro Race Day och köra inför 15 000 åskådare, säger rättighetsinnehavaren Mikael Jarosinski.

Time Attack har även en tuff resultatinriktad målsättning på Gelleråsen.

– Vi tog varvrekordet från STCC 2014 och sedan tappade vi det till lokale profilen Thed Björk, som ju är en av de stora svenska racingstjärnorna. Vi ska göra allt för att vår toppklass ska sno tillbaka det i augusti, säger Jarosinski.