2016-04-18 16:36

2016-04-18 19:30

"Det högg till direkt i hjärtat på mig"

BILSPORT: Anders och Thomas barndomsdrömmar har gått i uppfyllelse

Både Anders Eek och Thomas Stålhammar från Karlskoga debuterade i fjol i Legends cup som är Sveriges största racingserie.
– En barndomsdröm gick i uppfyllelse, säger Anders, 41.
– Det högg till direkt i hjärtat på mig, tillägger Thomas, 50.

Ingen av dem hade något förflutet inom motorsporten innan de förra säsongen började tävla med Legendsbilar.

– Jag hade haft en vanlig sporthoj, berättar Anders.

– Och jag hade trimmat mopeder när jag var ung, fortsätter Thomas med ett skratt.

Och börjar förklara hur det gick till när han blev racerförare.

– Jag hade varit här och tittat på en tävling i Legends hösten 2014 med en kompis. Efteråt satt vi och åt mat här uppe på motorstadion och kom i samspråk med några som satt i närheten. En av dem, Sivert Andersson, sade att han hade en bil till salu. Den tar jag, vet jag att jag sade. Utan att ha sett den.

Priset var cirka 100 000 kronor.

Har det blivit så roligt som du tänkt dig?

– Ännu roligare, säger han.

Och på det breda leendet märks det tydligt att det här är något han gillar skarpt.

Även Anders tycker att det har varit riktigt kul att bli racerförare.

– Bättre sent än aldrig, konstaterar ”Eken” när vi träffar de båda Karlskogaförarna i samband med testdagen på Karlskoga motorstadion under måndagen.

Motorras för båda

– Under första året kom jag tolva totalt. På grund av ett motorras gick två tävlingar bort, fortsätter han.

Även Thomas stoppades av ett motorras och fick stå över två tävlingar.

– Jag kom i mitten på resultatlistan sammanlagt, på 13:e–14:e plats.

Till kommande säsong har serien växt ytterligare. Det är 45 förare anmälda till serien. Dessutom kommer fler förare att finnas med i samband med tillfälliga inhopp.

Emil världsmästare

Karlskogakillen Emil Persson, som inte hade möjlighet att vara med på måndagens tester på hemmabanan, vann i fjol och följde sedan upp succéåret med att bli världsmästare i USA. Han är en av seriens förhandsfavoriter även nu. Värmlänningen Janne ”Flash” Nilsson, som inte minst är känd efter många år i toppen på STCC, är en giftig utmanare.

Ytterligare en Karlskogabo finns med i klassen; Daniel Berg. Och så tillkommer flera förare som tävlar för Karlskoga MF men inte bor här.

– Några pallplatser är inte realistiska att sikta på. Med tanke på konkurrensen är jag nöjd om jag hamnar i mitten på resultatlistan, säger Anders.

– Jag är tre sekunder snabbare per varv i år jämfört med förra året men det är väldigt tufft motstånd, lägger Thomas till.

Legendsklassen är publikvänlig. Och även sportsligt rättvis.

– Alla har samma förutsättningar. Exempelvis handlar det om plomberade motorer och om samma antal däck som ska räcka över hela säsongen, berättar Thomas.

Att det är riktigt bra fart i de små amerikanska bilarna är det ingen tvekan om.

– Toppfarten ligger runt 200 kilometer i timmen. Bilarna gör 0 till 100 på 4 sekunder, förklarar han vidare.

Samtidigt som vi ser Anders Eek komma in i depån, där förarna själva sköter ”skruvandet”, och samtidigt som Thomas drar på sig hjälmen för att komma ut och köra fler träningsvarv för att komma så bra förberedd som möjligt även han till premiären på Kinnekulle 14 maj.

I samband med det klassiska Kanonloppet, närmare bestämt söndag 14 augusti, har du chansen att se Legendsbilarna och dess förare på Karlskoga motorstadion.

Ingen av dem hade något förflutet inom motorsporten innan de förra säsongen började tävla med Legendsbilar.

– Jag hade haft en vanlig sporthoj, berättar Anders.

– Och jag hade trimmat mopeder när jag var ung, fortsätter Thomas med ett skratt.

Och börjar förklara hur det gick till när han blev racerförare.

– Jag hade varit här och tittat på en tävling i Legends hösten 2014 med en kompis. Efteråt satt vi och åt mat här uppe på motorstadion och kom i samspråk med några som satt i närheten. En av dem, Sivert Andersson, sade att han hade en bil till salu. Den tar jag, vet jag att jag sade. Utan att ha sett den.

Priset var cirka 100 000 kronor.

Har det blivit så roligt som du tänkt dig?

– Ännu roligare, säger han.

Och på det breda leendet märks det tydligt att det här är något han gillar skarpt.

Även Anders tycker att det har varit riktigt kul att bli racerförare.

– Bättre sent än aldrig, konstaterar ”Eken” när vi träffar de båda Karlskogaförarna i samband med testdagen på Karlskoga motorstadion under måndagen.

Motorras för båda

– Under första året kom jag tolva totalt. På grund av ett motorras gick två tävlingar bort, fortsätter han.

Även Thomas stoppades av ett motorras och fick stå över två tävlingar.

– Jag kom i mitten på resultatlistan sammanlagt, på 13:e–14:e plats.

Till kommande säsong har serien växt ytterligare. Det är 45 förare anmälda till serien. Dessutom kommer fler förare att finnas med i samband med tillfälliga inhopp.

Emil världsmästare

Karlskogakillen Emil Persson, som inte hade möjlighet att vara med på måndagens tester på hemmabanan, vann i fjol och följde sedan upp succéåret med att bli världsmästare i USA. Han är en av seriens förhandsfavoriter även nu. Värmlänningen Janne ”Flash” Nilsson, som inte minst är känd efter många år i toppen på STCC, är en giftig utmanare.

Ytterligare en Karlskogabo finns med i klassen; Daniel Berg. Och så tillkommer flera förare som tävlar för Karlskoga MF men inte bor här.

– Några pallplatser är inte realistiska att sikta på. Med tanke på konkurrensen är jag nöjd om jag hamnar i mitten på resultatlistan, säger Anders.

– Jag är tre sekunder snabbare per varv i år jämfört med förra året men det är väldigt tufft motstånd, lägger Thomas till.

Legendsklassen är publikvänlig. Och även sportsligt rättvis.

– Alla har samma förutsättningar. Exempelvis handlar det om plomberade motorer och om samma antal däck som ska räcka över hela säsongen, berättar Thomas.

Att det är riktigt bra fart i de små amerikanska bilarna är det ingen tvekan om.

– Toppfarten ligger runt 200 kilometer i timmen. Bilarna gör 0 till 100 på 4 sekunder, förklarar han vidare.

Samtidigt som vi ser Anders Eek komma in i depån, där förarna själva sköter ”skruvandet”, och samtidigt som Thomas drar på sig hjälmen för att komma ut och köra fler träningsvarv för att komma så bra förberedd som möjligt även han till premiären på Kinnekulle 14 maj.

I samband med det klassiska Kanonloppet, närmare bestämt söndag 14 augusti, har du chansen att se Legendsbilarna och dess förare på Karlskoga motorstadion.

Tävlingsprogrammet

Det är totalt tolv heat i Legends cup, varav de två sämsta heatresultaten räknas bort i sammandraget.

Programmet ser ut så här – lördag 14 maj: Kinnekulle (två heat), lördag 11 juni: Ljungbyhed (två heat), lördag 2 juli: Eskilstuna (ett heat), söndag 14 augusti: Karlskoga (två heat), söndag 21 augusti: Mantorp (ett heat), söndag 4 september: Linköping (ett heat), lördag 8 oktober: Knutstorp (två heat).