2016-01-21 20:27

2016-01-21 22:37

Publiksuccé mot Sunne ger Flyers sexsiffrig intäkt

ISHOCKEY: Föreningens enkronasmatch är uppe i 205 kronor per åskådare

Nystartade Flyers budgeterade för 200 000 kronor i omkostnader inför säsongen. Föreningen drömmer om 500 åskådare i fredagskvällens seriefinal mot Sunne, vilket skulle ge över 100 000 i intäkter.
– Det är fantastiskt kul, säger lagkaptenen Martin Bengtsson.

Martin Bengtsson, målvakten Sebastian Weidenhag och forwarden Peter Virtanen har varit drivande i arbetet med enkronasmatchen.

– Det började med att vi spontant kom på att vi skulle köra en sponsormatch. Vi testade och la upp och körde. Det började med att Simon Bertilsson (karlskoging i SHL-laget Brynäs) och några BIK-spelare hakade på. Efter det har det bara rullat på, säger Weidenhag.

Virtanen berättar att ursprungsmålet var att försöka engagera tillräckligt med sponsorer för att nå 100 kronor per åskådare.

Men responsen blev så stor att den nystartade föreningen, i skrivandets stund, har nått 205 kronor per åskådare.

Som jämförelse hade BIK Karlskoga, som hoppas nå 300 kronor per åskådare i säsongens gratismatch mot Mora på söndag, 138 kronor per åskådare i fjol.

– Det är fantastiskt kul. Man märker att stödet runt omkring är stort och att folk tycker det är roligt att HC är i gång igen, säger Bengtsson.

– För att vara division 3 måste jag säga att det har varit ett sjukt drag. Men det finns väldigt många färgstarka människor i föreningen som känner mycket folk. Jag vet inte hur många sponsorer Bengtsson har fått med, säger Weidenhag.

Siktar mot 500

373 åskådare såg Flyers 3–2-besegra HC Örnen i alltreanpremiären. Nu har Flyers, för att försöka slå ett nytt publikrekord, satsat hårt på evenemanget.

Föreningen, har bland annat, fixat en hoppborg till barnen och målet är att putsa säsongsrekordet på 373 åskådare ytterligare.

– Allt över 500 tycker jag vore succé. Vi får se, men förhoppningen är att nå dit, säger Bengtsson.

– Tajmingen är ganska sjuk också. Seriefinal i alltrean, säger Virtanen.

Vad skulle den intäkten betyda för Flyers?

– Väldigt mycket. Skulle det komma 500 ger det över 100 000 och vår budget ligger strax under 200 000. Det är halva omsättningen, klart som fan det är bra, säger Weidenhag som även han är chockad över den otroliga responsen från företag och privatpersoner.

– När vi startade Flyers stod knappast det sportsliga i fokus. Det skulle rulla runt ekonomiskt. Sedan har det sportsliga kommit allt eftersom.

Weidenhag medger att en sådan publiksiffra skulle ge en trygg ekonomisk situation att jobba vidare från.

Hur ska det bli att spela den här matchen? Enkronasmatch och seriefinal...

– Precis. Det är bara käka pasta för fulla muggar nu så ska vi ta det här, säger Martin Bengtsson med ett leende.

Martin Bengtsson, målvakten Sebastian Weidenhag och forwarden Peter Virtanen har varit drivande i arbetet med enkronasmatchen.

– Det började med att vi spontant kom på att vi skulle köra en sponsormatch. Vi testade och la upp och körde. Det började med att Simon Bertilsson (karlskoging i SHL-laget Brynäs) och några BIK-spelare hakade på. Efter det har det bara rullat på, säger Weidenhag.

Virtanen berättar att ursprungsmålet var att försöka engagera tillräckligt med sponsorer för att nå 100 kronor per åskådare.

Men responsen blev så stor att den nystartade föreningen, i skrivandets stund, har nått 205 kronor per åskådare.

Som jämförelse hade BIK Karlskoga, som hoppas nå 300 kronor per åskådare i säsongens gratismatch mot Mora på söndag, 138 kronor per åskådare i fjol.

– Det är fantastiskt kul. Man märker att stödet runt omkring är stort och att folk tycker det är roligt att HC är i gång igen, säger Bengtsson.

– För att vara division 3 måste jag säga att det har varit ett sjukt drag. Men det finns väldigt många färgstarka människor i föreningen som känner mycket folk. Jag vet inte hur många sponsorer Bengtsson har fått med, säger Weidenhag.

Siktar mot 500

373 åskådare såg Flyers 3–2-besegra HC Örnen i alltreanpremiären. Nu har Flyers, för att försöka slå ett nytt publikrekord, satsat hårt på evenemanget.

Föreningen, har bland annat, fixat en hoppborg till barnen och målet är att putsa säsongsrekordet på 373 åskådare ytterligare.

– Allt över 500 tycker jag vore succé. Vi får se, men förhoppningen är att nå dit, säger Bengtsson.

– Tajmingen är ganska sjuk också. Seriefinal i alltrean, säger Virtanen.

Vad skulle den intäkten betyda för Flyers?

– Väldigt mycket. Skulle det komma 500 ger det över 100 000 och vår budget ligger strax under 200 000. Det är halva omsättningen, klart som fan det är bra, säger Weidenhag som även han är chockad över den otroliga responsen från företag och privatpersoner.

– När vi startade Flyers stod knappast det sportsliga i fokus. Det skulle rulla runt ekonomiskt. Sedan har det sportsliga kommit allt eftersom.

Weidenhag medger att en sådan publiksiffra skulle ge en trygg ekonomisk situation att jobba vidare från.

Hur ska det bli att spela den här matchen? Enkronasmatch och seriefinal...

– Precis. Det är bara käka pasta för fulla muggar nu så ska vi ta det här, säger Martin Bengtsson med ett leende.